دیوان‌سالاری، سدی بین مردم و حاکمیت

استاندار مازندران با بیان اینکه دیوان‌سالاری سدی بین مردم و حاکمیت است از مسئولان خواست تا کار بی‌جهت نکنند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، روز پنج‌شنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۳ جشنواره شهید رجایی با حضور یوسف نوری، استاندار مازندران، معاونین، مدیران کل استانداری و جمیع مدیران کل استانی و معاونین در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد.

یوسف نوری، استاندار مازندران طی سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت به بیان مشکلات کار دولت در ابتدای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: شهیدان رجایی و باهنر در دوران مدیریت کوتاه خود یادگاران بزرگی آفریدند که یکی از آنان خدمت و تکیه به ملتی است که همه چیز خود را از خدا می‌داند و رفتن از این دنیا به سوی محبوب خود را مطلوب خود می‌داند که دشمنان نمی‌توانند با این ملت مقابله کنند.

یوسف نوری با اشاره به توانایی‌های شهید رجایی از مشکلات پیش روی دولت وقت سخن گفت و تشریح کرد: وجود هجمه بیرونی عظیم دنیای استکبار، حمله حزب بعث عراق، تحرکات گروه‌های به اصطلاح میلیشیای مسلح در تهران و از طرفی هم بسیاری از نهادها دست کسانی بود که با شعار ملی‌گرایی به عنوان پیاده نظام استکبار جهانی اقدام می‌کردند و در مراکز حساس نیز حضور داشتند شهید رجایی توسط مردم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و با وجود نارضایتی بسیار زیاد، آرامش به جامعه برمی‌گردد.

نوری در ادامه با طرح این سوال که چرا امروزه ما با وجود امنیت و اقتدار کامل نمی‌توانیم به آن موفقیت‌ها دست یابیم، افزود: دولت شهید رجایی باید به عنوان یک الگو برای همه ما باشد؛ دولتی که به نام دولت محرومان نام گرفت.

مقام عالی دولت در استان، یادی از نحوه مدیریت‌های میدانی کار اجرایی در گذشته کرد و بروز بروکراسی اداری و دیوان‌سالاری را مضرر دانست و به بیان برخی مشکلات پرداخت و اضافه کرد: چگونه می‌شود که شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشور در حال خدمت در دورترین نقطه مرزی به شهادت برسد و پیکر وی ۲۴ ساعت بعد پیدا شود.

وی در ادامه ضمن درخواست از مسئولان برای حضور میدانی در مدیریت، افزود: این ضعف، مختص استان مازندران نیست؛ متاسفانه ما اسیر نظام اداری هستیم همانطور که شهید رئیسی فرمودند «دیوان‌سالاری، سدی بین مردم و حاکمیت است».

نماینده عالی دولت ضمن تشکر و قدردانی از مدیران استان برای تلاشهای آنان در دوره مدیریت استاندار گفت: یقین دارم در طول این مدت هر کسی در هر سمتی تلاش کرده و تمام توان خود را به کار بسته است.

نوری اضافه کرد: هر جایی که کار نتیجه نمی‌دهد به این دلیل است که کار بی‌جهت می‌کنیم؛ یعنی کار زیاد انجام می‌دهیم ولی چون کار بی‌جهت است، نتیجه حاصل نمی‌شود.

یوسف نوری با اشاره به کم‌کاری برخی مسئولان اضافه کرد: در پیگیری اجرای برخی برنامه مشاهده می‌کنیم که همه چیز به یک نفر ختم می‌شود و در نهایت همان یک نفر تصمیم‌گیر اجرای آن است و در برخی موارد هم اجرا نمی‌شود.

استاندار مازندران ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای استان از برخی عملکردها گلایه و گفت: ما نباید بعد از گذشت حدود ۹۰ سال صرفا با احداث یک قسمتی برای دور زدن در خط ریلی، کار را تمام شده بدانیم.

نوری با بیان برخی از نیازمندی‌های اساسی استان، افزود: با توجه به ورود جمعیت زیاد به استان باید زیرساخت‌های ارتباطی و جاده‌ها ایجاد و توسعه یابد.

وی با اشاره به وجود منابع مالی در استان به برخی از نظرات مسئولان درباره نبود منابع، گفت: برخی می‌گویند برای اجرای برنامه‌ها منابع مالی نداریم در صورتی که داریم ولی از منابع استفاده نمی‌کنیم و همیشه منتظر تخصیص بودجه اندک از مرکز می‌مانیم.

نوری در ادامه به طرح مولدسازی اشاره و تاکید کرد: بیش از ۱۵ سال است که منابع مولدسازی را در استان داریم اما به خوبی اجرا نشد و اخیرا دستور دادم که اگر دستگاهی تمکین نکرد، رأسا عمل شود.

استاندار با تأکید بر اینکه طرح مولدسازی از ابلاغیات رهبری معظم است ادامه داد: همیشه که نباید از مشکلات حرف بزنیم؛ با وجود نیروهای توانمندی همچون شما مدیران استان باید بگوئیم که مشکلی حل شد و غیر این پذیرفتنی نیست.

نوری، اشاره‌ای به افتتاح اخیر نیروگاه ۱۶۵ کیلوواتی خورشیدی در استان کرد و آن را نمونه خواستن و توانستن برشمرد و تشریح کرد: مصرف ماهانه هر خانوار در اوج مصرف ۴۰۰ کیلووات است که نشان از ناترازی دارد و متوجه می‌شویم که بر خلاف انگاره موجود بر اینکه چون آسمان استان ابری است، نمی‌شود از انرژی خورشیدی بهره برد اما کسانی خواستند و توانستند و با بهره‌گیری از این اقدامات می‌توانیم ناترازی برق را جبران کنیم؛ البته بسیاری از دیدگاه‌های راهبردی در اسناد فرادستی، سیاست‌های کلی و برنامه توسعه هفتم وجود دارد.

نوری به انتخاب و انتصاب وزرای کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ریاست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی اهل استان مازندران اشاره و آن را ظرفیتی برای ارتقا استان برشمرد و گفت: همه این ظرفیت‌ها دور هم جمع شدند تا بتوانیم برنامه‌های استان را پیش ببریم و هر دستگاهی در این راستا، بسته اجرایی خود را تهیه و اولویت‌بندی کند البته در برنامه جامع توسعه دریا، بسته‌ها استخراج شده که باید آن را اجرا کنند.

نماینده دولت در ادامه با بیان گلایه به ضعف‌های موجود در برخی موارد، ابراز کرد: خسارت‌های که در بحران‌ها وارد می‌شود متأسفانه ۱۰ درصد خسارت هم پرداخت نمی‌شود، یعنی منابعی برای تامین آن پیش‌بینی نشده یا وجود ندارد، اما باید پیگیری کنیم هر چند که پیگیری می‌شود ولی ما باید دنبال این باشیم که به تدریج آنهایی که فوریت دارند را فورا برطرف کنیم و برای کارهای اساسی برنامه‌ریزی کنیم نه اینکه فقط به صورت شعاری کلنگ‌زنی کنیم.

وی در ادامه به پروژه‌های افتتاحی در هفته دولت اشاره و تشریح کرد: کل پروژه‌های افتتاح شده حدود یک هزار و ۲۴ طرح به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است و ۹۰۷ طرح جدید نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

استاندار مازندران در پاسخ به برخی گلایه‌ها درباره نحوه انتخاب دستگاه‌های برتر استان، توضیح داد: معیارهای انتخاب جشنواره شهید رجایی از قبل بود و بر اساس آن انجام شده است.

نوری در بخش‌های پایانی سخنان خود به بیان پیگیری‌های نیمه تمام خود پرداخت و از مسئولان مربوطه خواست که در ادامه با پیگیری‌های خود کارهای ناتمام را به پایان رسانده و خاطرنشان کرد: چه در دایره مسئولیت باشم یا نباشم حتما بیشتر از این تلاش و کار خواهم کرد.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1241495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =