عربستان تبلیغ سیاسی در حج آینده را ممنوع کرد

در حالی که جهانیان در موقعیت‌های مختلف در دفاع از مردم مظلوم فلسطین به پا خاسته‌اند، عربستان کارهای تبلیغی، شعار دادن و حتی همراه داشتن پرچم را در حج آینده رسماً ممنوع کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «تبلیغ سیاسی و همراه داشتن عکس، کتاب، پرچم، شعار یا نشریه سیاسی در ایام حج ممنوع است.» این را وزارت حج عربستان اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین خبرها از آزادی ۲ حاجی ایرانی در عربستان

حج تمتع یک مناسک عبادی و سیاسی است و وزارت خارجه عربستان هم بر «مکانیسم‌های جدی جامعه جهانی برای پاسخ‌گویی مقامات اسرائیلی در مورد نقض مداوم قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی در فلسطین» تأکید کرده است، اما سعودی‌ها حتی «برافراشتن هر پرچمی در هر مکان و تحت هر نام و به هر دلیلی» را تخلف دانسته‌اند.

پیش از این هم زمانی که حدود ۸۰ درصد زائران حج وارد عربستان شده بودند، وزیر حج عربستان توفیق الربیعه گفته بود که «حج جای عبادت است، نه شعار سیاسی».

با این وجود، برخی از زائران در کنار شعارهای ضدصهیونیستی، پرچم فلسطین را در جوار خانه خدا برافراشتند که با مداخله نیروهای امنیتی دستگیر و زندانی شدند. این در حالی است که آزادی‌خواهان جهان در موقیعت‌های مختلف جنایات اسرائیل را محکوم کرده و خواستار توقف آن هستند.

بر اساس اعلام سعودی‌ها مسئولیت انجام هرگونه تبلیغ سیاسی یا حضور در تجمعی که نظم یا سلامت عمومی را مختل می‌کند، بر عهده دفاتر حج کشورهاست و تخلف در این زمینه موجب تعطیلی موقت یا دائم دفاتر مرکزی می‌شود. با این وجود، مدیر حج پنجاب محمد رضوان شریف با اشاره به اینکه ما از حمایت از فلسطین دست برنمی‌داریم، می‌گوید که «تجمع مسلمانان باید هدفمند باشد و فریاد مظلومان را به جهان مخابره کند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1241751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =