علی کاشی عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که ماهیت دانشگاهها و مراکز آموزشی تولید علم است، اظهار کرد: اما علمی که در دانشگاهها تولید میشود، اگر قابلیت فروش به جامعه را نداشته باشد بهروز نیست. دانشگاههای نسل جدید، دانشگاههایی هستند که دانش خود را در اختیار جامعه قرار میدهند.
وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات پژوهشگران این است که مفاصا حساب سبب میشود که پایان طرحها به برطرف شدن مشکلات تامین اجتماعی و بیمه واگذار شود. دانشگاهها و پژوهشگاهها برای گرفتن مفاصا حساب باید بیمه و مالیات را بر اساس قوانین تامین اجتماعی پرداخت کنند؛ اما این امکان برای دانشگاهها وجود ندارد. حدود ۴ سال است که طرحها به این دلیل متوقف میشوند. همچنین حدود ۱۵ درصد بودجه طرحها نزد کارفرما باقی میماند چون دانشگاهها قادر به گرفتن مفاصا حساب نیستند.
کاشی گفت: پیشنهاد میکنم دستگاهها به لحاظ قانونی ملزم شوند که بخش پژوهشی بودجه خود را هزینه کنند. بر اساس قانون درصدی از بودجه سازمانها برای در امور پژوهشی هزینه شود که معمولا این اتفاق نمیافتد. اگر این قانون اجرایی شود، بودجه بسیار خوبی در حوزه پژوهش جاری میشود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی تصریح کرد: ما توانستیم دانشی را در پژوهشگاه تولید کنیم که امروز در عمل، برای دانشاموزان اوتیسم و سندرم داون مفید است. هماکنون در مسابقات تورین افرادی که دارای مشکل حرکتی هستند، اسکی روی یخ انجام میدهند. ما در پژوهشگاه تربیت بدنی دانش را در اختیار جامعه قرار میدهیم. محتواهای علمی آمده شده را در قالب دورههای آموزشی به فروش میرسانیم و درآمدزایی داریم. یک پژوهشگر میتواند در کتابخانه بماند و از دولت پول بگیرد یا میتواند درآمدزا باشد.
گفتنی است، علی کاشی ۱۵ سال است در حوزه کودکان استثنایی به صورت داوطلبانه مشغول به کار است. عمده پژوهشهای وی در مورد افراد دارای معلولیت بوده است. کاشی در این زمینه افزود: بهترین تحقیقاتی ما در زمینه ارتباط دانشگاه و جامعه تدوین محتوای درس تربیت بدنی برای دانشآموزان با کمتوانی ذهنی و تهیه محتوای آموزش درس تربیت بدنی برای دانشآموزان با کم توانیهای جسمی و حرکتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بود.
وی گفت: پروژه دیگر برای سازمان آموزش و پرورش طرح توسعه تربیت بدنی فراگیر برای نحوه تعامل با دانشآموزان دارای معلولیت بود. دانشی که در دنیا تولید شده بود را بومی کردیم و به مدت ۶ ماه در مدارس و باشگاههای ورزشی اجرا شد. سپس اصلاح و بسته در اختیار جامعه قرار گرفت. بستهای هم برای دانشآموزان اوتیسم و سندرم داون تهیه شد که شامل محتوای آموزشی بود. سومصرف مواد یکی دیگر از حوزههایی است مورد پژوهش قرار دادیم. در مورد مصرف مواد نیروزا، داروهای لاغری. این مواد حتی در دوره متوسط اول مصرف میشود. ۱۲ هزار نفر را پیمایش کردیم و اطلاعات لازم در اختیار سیاستگذاران قرار گرفت.
انتهای پیام/
نظر شما