آخرین تحولات اوکراین| استعفای کوله‌با از سمت وزارت خارجه

ادامه برکناری‌های گسترده مقامات اوکراینی، توجه مسکو به افزایش دخالت آمریکا در درگیری اوکراین، مخالفت نمایندگان رادا با بسیح مردان زیر ۲۵ سال، کشته شدن بهترین خلبانان اوکراینی و بسته کمک نظامی جدید آمریکا به کی‌یف، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، صبح امروز، چهارشنبه، در کانال تلگرام پارلمان اعلای اوکراین اعلام شد که دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، درخواست استعفای خود را به رادا ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| اذعان زلنسکی به عدم دستیابی به اهداف در کورسک

طبق این اطلاعات، در متن بیانیه وزیر آمده است: «بر اساس بند ۱۲ ماده ۱۱۵ قانون اساسی اوکراین و بند ۱ ماده ۱۸ قانون "درباره کابینه وزرای دولت اوکراین"، درخواست می‌کنم استعفای من از سمت وزارت امور خارجه پذیرفته شود.»

پارلمان اوکراین یادآور شد که این درخواست در یکی از جلسات آتی پارلمان بررسی خواهد شد.

پیش‌تر، روزنامه «اوکراین‌سکا پراودا» با استناد به منابع خبری از احتمال استعفای کوله‌با خبر داده بود. در این گزارش آمده است: «برنامه برکناری وزیر امور خارجه، کوله‌با، در دست بررسی است... هنوز درباره فرد جایگزین تصمیم نهایی گرفته نشده است، اما محتمل‌ترین گزینه آندری سیبیگا، معاون اول وزیر خارجه است. منابع می‌گویند که در دولت اوکراین برای برکناری‌های دیگر نیز آماده‌سازی‌هایی انجام شده است.»

در عین حال، این روزنامه یادآور شده که به گفته منابع، به احتمال زیاد دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین، در سمت خود باقی خواهد ماند.

پیش‌تر روز سه شنبه مشخص شد که ایرینا ورشچوک، وزیر ادغام مجدد اوکراین، اعلام کرد که استعفای خود را به پارلمان اعلا ارائه داده است. همچنین اولگا استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر در امور یکپارچگی اروپایی و یورو آتلانتیک، درخواست استعفای خود را به پارلمان داده است.

علاوه بر این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، فرمان برکناری روستیسلاو شورما، معاون رئیس دفتر خود را امضا کرد.

همچنین در همان زمان، روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین، اعلام کرد که سه وزیر اوکراینی درخواست استعفا داده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به دنیس مالیوسکا، وزیر دادگستری؛ الکساندر کامیشین، وزیر صنایع استراتژیک؛ و روسلان استرلتس، وزیر حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی اشاره کرد.

علاوه بر این، ویتالی کووال، رئیس صندوق دارایی‌های دولتی اوکراین نیز تصمیم گرفته تا از سمت خود کناره‌گیری کند.

اولگ والوشین، نماینده سابق پارلمان اوکراین، در تفسیر این استعفاها، آن‌ها را تلاشی برای کاهش نارضایتی‌های موجود در میان مردم کشور دانست که به دلیل فساد مالی گسترده و قانون بسیج اجباری افزایش یافته است. او همچنین اشاره کرد که زلنسکی ممکن است با این برکناری‌ها سعی داشته باشد خواسته‌های غرب برای مبارزه با فساد را برآورده کند.

پیش‌تر در همان روز، یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده پارلمان اوکراین، از برکناری ولادیمیر کودریتسکی، رئیس شرکت ملی انرژی اوکراین «اوکرانرگو»، که در ماه جولای در یک پرونده رشوه‌خواری نقش داشت، خبر داد. این نماینده پارلمان یادآور شد که در کی‌یف بحث‌های فعالی در خصوص تغییراتی در کابینه وزرا و کارکنان دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در جریان است.

پیش از این، در اوایل ماه جولای، دیمیتری وربیتسکی، معاون دادستان کل اوکراین نیز پس از یک رسوایی فساد مالی برکنار شده بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و بیست و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

اشاره کرملین به افزایش دخالت آمریکا در درگیری اوکراین

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه، صبح امروز، چهارشنبه، در حاشیه مجمع اقتصادی شرق در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سطح دخالت آمریکا در درگیری نظامی اوکراین در حال افزایش است و مقامات کی‌یف همچنان از تسلیحات نظامی آمریکایی برای حمله به خاک روسیه استفاده می‌کنند.

وی گفت: «ما شاهد هستیم که دخالت آمریکا در این درگیری به طور مداوم افزایش می‌یابد و ممکن است هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد. زیرا در حال حاضر نیز حملاتی با استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا به خاک روسیه انجام می‌شود. واضح است که اوکراینی‌ها به این کار ادامه خواهند داد و ما این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد. واشنگتن در این درگیری دخالت مستقیم دارد و نیازی نیست که متخصص باشید تا این مسئله را درک کنید.»

سخنگوی کرملین همچنین تاکید کرد که ایالات متحده نقش مخرب و نادرستی در قاره اروپا ایفا می‌کند و باعث ایجاد ترس و اضطراب در کشورهای اروپایی می‌شود که این موضوع به افزایش هزینه‌های دفاعی این کشورها منجر شده است. وی افزود: «دولت ایالات متحده آمریکا همواره نقش کلیدی در تحریک تنش‌ها در سایر نقاط جهان داشته و دارد.»

در عین حال، پسکوف یادآور شد که دولت فعلی آمریکا الگوهای قابل پیش‌بینی‌ در مورد درگیری اوکراین ندارد و به همین دلیل، در شرایط موجود می‌توان هر لحظه انتظار تشدید بحران را داشت.

مخالفت نمایندگان پارلمان اوکراین با قانون بسیج مردان زیر ۲۵ سال

یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده پارلمان اوکراین شب گذشته در کانال تلگرام خود اعلام کرد که نمایندگان رادا به دلیل وضعیت مربوط به لایحه‌ای که باید از اعزام مردانی که قبل از رسیدن به سن ۲۵ سالگی کارت سربازی دریافت کرده‌اند به نیروهای مسلح اوکراین جلوگیری کند، تریبون پارلمان را مسدود کردند. وی افزود که علت مسدود کردن تریبون، اقدامات نمایندگان فراکسیون «خدمتگزار ملت» بوده است.

در اوایل ماه آوریل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قانون جدیدی درباره بسیج را امضا کرد. این قانون سن بسیج را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش داده و همچنین قانون ایجاد یک سامانه الکترونیکی ثبت اطلاعات مشمولان سربازی را تصویب کرد که شامل اطلاعات شخصی اوکراینی‌ها از جمله جزئیات گذرنامه‌های داخلی و خارجی می‌شود.

سپس در اواسط آوریل، زلنسکی قانون تشدید بسیج را امضا کرد. در این قانون، دسته‌بندی افراد مشمول بسیج مشخص شده و مجازات‌ها برای تلاش جهت فرار از اعزام به خدمت تشدید شده است. در این سند هیچ اشاره‌ای به زمان لغو قانون بسیج به میان نیامده است.

وضعیت نظامی در اوکراین از فوریه سال ۲۰۲۲ برقرار شده و همچنان ادامه دارد و پارلمان این کشور بارها آن را تمدید کرده است. بر اساس این قانون مردان بین ۱۸ تا ۶۰ سال اجازه خارج شدن از کشور را ندارند.

مشارکت زندانیان سابق اوکراینی در حمله به منطقه کورسک

فرمانده تیپ مستقل گارد تفنگداران دریایی اوکراین فاش کرد که فرماندهی نظامی ارتش یک گروهان از سربازان متشکل از زندانیان سابق را به منطقه کورسک روسیه اعزام کرده است. این مقام نظامی گفت: «فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین گروهان "شکوال" را ایجاد کرده که تمامی اعضای آن زندانیان آزاد شده مشروط به پیوستن به ارتش هستند. دقیقا این گروهان به منطقه کورسک اعزام شده‌اند.»

وی افزود که در کنار نیروهای این واحد هیچ فرماندهی حضور ندارد و زندانیان سابق که به گروهان «شکوال» پیوسته‌اند، به غارتگری در مناطق اشغالی مشغول هستند و سعی می‌کنند از درگیری‌های مسلحانه با نیروهای روسی اجتناب کنند.

در حال حاضر، تفنگداران دریایی روسیه در حال نبرد در روستای بورکی در منطقه کورسک هستند. چند روز قبل در جریان یکی از درگیری‌ها، نیروهای مسلح روسیه یک سرباز اوکراینی از گروهان «شکوال» را دستگیر کردند. پیش از آن نیز در اواسط آگوست، یکی از اسرای اوکراینی فاش کرد که به زندانیان پیشنهاد می‌شود تا در ازای پیوستن به ارتش اوکراین، تمامی اتهاماتشان لغو گردد. وی گفت که نظامیان به زندان آمده و پیشنهاد امضای قرارداد را داده بودند. خود این فرد به جرم سرقت مسلحانه به پنج سال زندان محکوم شده بود.

آمریکا در هفته‌های آینده از بسته جدید کمک نظامی به کی‌یف خبر خواهد داد

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد در هفته‌های آینده بسته جدیدی از کمک‌های نظامی به اوکراین را اعلام کند.

او یادآور شد که ۱۰ روز پیش آمریکا یک بسته دیگر از کمک‌های نظامی به اوکراین اعلام کرده بود و افزود: «در هفته‌های آینده نیز کمک‌های بیشتری مشخص خواهد شد.»

کربی ارزش دقیق این کمک‌ها را مشخص نکرد، اما تأکید کرد که حمایت آمریکا از اوکراین «تزلزل‌ناپذیر» باقی می‌ماند. او تاکید کرد که آمریکا همچنان به تقویت نیروهای مسلح اوکراین و سیستم دفاع هوایی این کشور توجه ویژه خواهد داشت.

پیشتر در تاریخ ۲۳ آگوست، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک بسته کمک نظامی به ارزش حدود ۱۲۵ میلیون دلار را به کی‌یف ارسال کرده بود.

شکست مربیان نظامی آمریکایی در آموزش سربازان اوکراینی

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا شب گذشته در جمع خبرنگاران ابراز عقیده کرد که مربیان آمریکایی نتوانستند سربازان نیروهای مسلح اوکراین را در استفاده از تجهیزات نظامی‌شان به خوبی آموزش دهند.

آنتونوف این نکته را طنزآمیز دانست که یک جنگنده آمریکایی F-۱۶ در آسمان اوکراین توسط سامانه موشکی پاتریوت که آن هم ساخت آمریکا است، سرنگون شده است.

سفیر گفت که مربیان محلی نتوانسته‌اند به درستی سربازان اوکراینی را در استفاده از این نوع تجهیزات پیشرفته آموزش دهند. وی افزود: «می‌توانم تصور کنم که اگر اطلاعاتی منتشر می‌شد که این هواپیمای بدشانس توسط سربازان ما سرنگون شده، چه واکنش‌هایی به وجود می‌آمد.»

بهترین خلبانان اوکراینی حتی پیش از داشتن فرصت پرواز با F-۱۶ ، جان باختند

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در گزارشی به این نکته اشاره کرده است که نیروی هوایی اوکراین بهترین خلبانان خود را، در حالی که نتوانستند از قابلیت‌های کامل جنگنده‌های غربی استفاده کنند، از دست داده است.

این نشریه اشاره کرد که خلبان آلکسی میس، که در تاریخ ۲۹ آگوست در حین هدایت F-۱۶ جان خود را از دست داد، و همچنین خلبان دیگری به نام آندری پیلشیکوف با نام مستعار "جوس"، که در ژوئن ۲۰۲۲ در نطقهان ژیتومیر در یک پرواز آموزشی کشته شد، از جمله افرادی بودند که برای تحقق دریافت سریع جنگنده‌های غربی از سوی کشورشان تلاش زیادی کرده بودند. در این مقاله یادآوری شده: «در زمانی که اوکراین تازه نخستین هواپیماهای F-۱۶ را دریافت کرد، بسیاری از بهترین خلبانان اوکراینی، از جمله این دو خلبان، جان باخته بودند.»

اطلاعات مربوط به سقوط یکی از هواپیماهای F-۱۶ که توسط آمریکا به کی‌یف تحویل داده شده بود، در شامگاه ۲۹ آگوست منتشر شد. دفتر مطبوعاتی ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین این حادثه را تأیید کرده و یادآور شد که خلبان آلکسی میس نیز در این حادثه جان خود را از دست داد.

مجارستان موضوع استفاده از دارایی‌های مسدودشده روسیه را از دستور کار نمایندگان اتحادیه اروپا خارج کرد

به گزارش خبرگزاری نووستی و با استناد به اسنادی که پیش از برگزاری نشست نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر شده‌اند، مجارستان بررسی موضوع استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین را از دستور این نشست حذف کرده است.

در این سند آمده است: «بند مربوط به مسائل اقتصادی و مالی - استفاده از درآمدهای فوق‌العاده ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه با هدف سرویس‌دهی و بازپرداخت وام‌ها که از سوی کمیسیون اروپا برای تبادل نظر ارائه شده بود، از دستور جلسه حذف شده است.»

جلسه نمایندگان اتحادیه اروپا قرار است عصر امروز چهارشنبه، ۴ سپتامبر برگزار شود. در این نشست درباره اجلاس آینده شورای اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس در ماه اکتبر و دیگر مسائل مهم تبادل نظر خواهد شد.

اوکراین بخشی از مرز خود با بلاروس را از منطقه ممنوعه چرنوبیل خارج می‌کند

وزارت امور داخلی اوکراین اعلام کرد که این کشور قصد دارد بخشی از مرز خود با بلاروس را از منطقه ممنوعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خارج کند. در این بیانیه آمده است: «دولت اوکراین پیش‌نویس فرمان رئیس‌جمهور را برای خارج کردن بخشی از مرز با بلاروس از منطقه ممنوعه تصویب کرده است.»

این اقدام شامل یک نوار ۵۰ متری در امتداد مرز دولتی اوکراین و بلاروس است که متعلق به تاسیسات ذخیره‌ بیوسفر تابشی و اکولوژیکی نیروگاه چرنوبیل است. وزارت امور داخلی اوکراین یادآور شده که اجرای این تصمیمات به اوکراین کمک خواهد کرد تا از مناطق مرزی با بلاروس محافظت و دفاع بهتری شود.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، در اواخر آگوست اعلام کرد که هرگز به سربازان بلاروسی دستور نخواهد داد در خارج از مرزهای کشور بجنگند. وی افزود که نیروهای بلاروسی تنها در صورتی وارد جنگ خواهند شد که کشوری با نیت بد وارد خاک بلاروس شود.

وزارت امور خارجه اوکراین در تاریخ ۲۵ آگوست از بلاروس خواست که نیروهایش را از خطوط مرزی دو کشور دور کند.

وضعیت برق اوکراین در زمستان ممکن است باعث فرار مردم شود

روزنامه آلمانی ولت (Welt) روز سه‌شنبه گزارش داد که اوکراین ممکن است در زمستان با قطع برق گسترده‌ای مواجه شود که می‌تواند فرار جمعی مردم این کشور به کشورهای همسایه اروپایی را تحریک کند.

این روزنامه یادآور شده که در سراسر کشور قطعی‌های برق چرخشی در حال وقوع است؛ در تابستان هم این قطعی‌ها بسیار مشکل‌ساز هستند، اما در زمستان می‌توانند به یک فاجعه تبدیل شوند.

ولت هشدار می‌دهد که سرنوشت سیستم‌های برق‌رسانی تعیین خواهد کرد که آیا در زمستان اوکراین برق و آب گرم خواهد داشت یا اینکه لوله‌ها یخ زده و ترک خواهند خورد. همچنین این سوال مطرح شده که آیا برق کافی برای سیستم‌های پمپاژ فاضلاب در شهرهای بزرگ وجود خواهد داشت تا نیازهای بهداشتی اولیه مردم را برآورده کند یا خیر.این روزنامه نوشت: «اگر پاسخ به این سوالات منفی باشد، تهدید مرگ از سرما و خطر فاجعه‌های بهداشتی به وجود می‌آید. این وضعیت ممکن است به فرار میلیون‌ها نفر دیگر از اوکراین منجر شود.»

نویسنده مقاله یادآوری می‌کند که در نتیجه بحران در بخش انرژی اوکراین، تنها نیمی از ظرفیت تولید انرژی کشور باقی مانده است.

پیش‌تر در اواخر آگوست اعلام شده بود که قطع برق چرخشی و تهدیدات علیه زیرساخت‌های انرژی ممکن است به خروج ۴۰۰ هزار اوکراینی منجر شود. با این حال، دولت اوکراین در ماه ژوئن سال جاری تعرفه‌ها را دو برابر کرد و وضعیت را وخیم‌تر ساخت.

در اواسط آگوست، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که اینکشور با خروج میلیونی و بی‌سابقه‌ شهروندان مواجه است که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

ابراز تاسف لاوروف برای مخالفان سفر پوتین به مغولستان

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که برای سیاستمداران غربی اروپا و آمریکا که از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به مغولستان ابراز نگرانی کرده‌اند، باید تأسف شده است.

وی که در این سفر پوتین را همراهی می‌کرد، گفت: «واقعاً برای این افراد متأسفم، اگر نسبت به چنین موضوع خوبی احساس نگرانی دارند. دو همسایه، دو کشوری که در جنگ جهانی دوم برای دفاع از یکدیگر جنگیدند.»

وزیر امور خارجه روسیه گفت که اگر کسی در این وضعیت این سوال را مطرح می‌کند که چرا بین دو کشور چنین روابط نزدیکی وجود دارد، مخالفان چنین سفری آشکارا از طرفداران رژیم نازی در اوکراین هستند. وی افزود: «این‌ها افرادی هستند که بار دیگر نشانه‌هایی از نازیسم در اقداماتشان دیده می‌شود. نه تنها در تفکراتشان، بلکه در اعمالشان نیز این نازیسم نمایان است و این موضوع در حمایت آن‌ها از رژیم حاکم بر کی‌یف به وضوح دیده می‌شود.»

نشست وزیر دفاع روسیه با فرماندهان و فرمانداران درباره امنیت مناطق مرزی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روز سه شنبه نشستی را با اعضای شورای هماهنگی امنیت نظامی در مناطق مرزی بلگورود، بریانسک و کورسک برگزار کرد. بلویوسوف با فرماندهان گروه‌های نظامی و فرمانداران این مناطق وضعیت امنیتی را بررسی کرده و گزارش‌هایی از معاونان خود در زمینه تأمین لجستیکی، حمل‌ونقل، فنی-نظامی، مهندسی و پزشکی مناطق مرزی و همچنین تسهیل در سازماندهی تخلیه ساکنان دریافت کرد.

در اواخر آگوست، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرده بود که دولت روسیه تصمیم گرفته تا به تهاجم نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک پاسخ دهد. در اول سپتامبر نیز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه از هم اکنون پاسخگویی به حملات کی‌یف به مناطق مرزی روسیه را آغاز کرده است.

انتقاد زاخارووا از اظهارات بورل درباره حملات به منطقه کورسک

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، تلاش می‌کند با حمایت از تهاجم نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک، جهان را به گمراهی بکشاند.

او گفت: «اظهارات منافقانه این مقام اتحادیه اروپا در حمایت از تهاجم نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه بر اساس تفسیر نادرست از حقوق بین‌الملل است و او تلاش می‌کند جامعه جهانی را فریب دهد.»

به گفته زاخارووا، انتقال نشست‌های غیررسمی وزرای اتحادیه اروپا از بوداپست به بروکسل نشان‌دهنده این است که این اتحادیه به سمت دیکتاتوری نهادهای اروپایی پیش می‌رود. وی افزود که هرگونه فراخوان برای راه‌حل صلح‌آمیز درگیری اوکراین مورد مخالفت قرار می‌گیرد و کشورهایی که دیدگاه‌های واقع‌گرایانه دارند به طور آشکار مجازات می‌شوند.

این دیپلمات یادآور شد که اتحادیه اروپا در حال توجیه تروریسم، جنایات جنگی، قتل و ربایش شهروندان غیرنظامی، و همچنین خشونت جنسی توسط نیروهای اوکراینی و مزدوران است. به گفته او، اظهارات بورل نشان‌دهنده آگاهی کامل بروکسل از اقدامات نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک است و این موضوع ممکن است به این معنی باشد که اتحادیه اروپا به نوعی در حملات به این منطقه روسیه دخیل است.

زاخارووا همچنین تاکید کرد که رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا با خوشحالی از موفقیت جنایتکاران اوکراینی در منطقه کورسک یاد می‌کند و اهمیتی به قربانیان غیرنظامی و تلفات سنگین نیروهای اوکراینی نمی‌دهد. او یادآور شد که بورل بارها نشان داده که اتحادیه اروپا به خاتمه درگیری‌ها علاقه‌ای ندارد و به جای دستیابی به صلح از طریق مذاکرات، این اتحادیه بر ادامه جنگ تأکید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که پیروی از «دستورالعمل‌های» بورل خطر برخورد نظامی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و روسیه را افزایش می‌دهد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1241967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =