تلاش شبانه‌روزی برای حفاظت از مرال‌های گلستان در فصل گاوبانگی

همزمان با فرا رسیدن نیمه دوم شهریورماه، فصل جفت‌گیری مرال‌ها یا گاوبانگی، محیط‌بانان در کنار مردم طبیعت‌دوست گلستان با حضور در دل جنگل‌های هیرکانی تلاش خود را معطوف به حفاظت از این گونه شاخص از چنگال شکارچیان و شمارش آنها می‌کنند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از گلستان، وحید خیرآبادی اظهار کرد: در مجموع ۲۸ تا ۳۰ چادر گاوبانگی به صورت ثابت در پارک ملی گلستان و مناطق حفاظت‌شده جهان نما، هیرکانیا و لوه و بعضی از زیستگاه‌های آزاد مثل محدوده جنگلی بندرگز، دهنه زرین گل و دهنه محمدآباد علی‌آبادکتول و منطقه شش آب رامیان مستقر است.

وی ادامه داد: وجود این چادرها و پایگاه‌های ثابت محیط‌بانان کمک می‌کند به صورت سالیانه آمار بلند مدت از مشاهده مستقیم مرال‌ها در استان گلستان به دست آید.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: محیط بانان، همیاران علاقمند به محیط زیست، دانشجویان، عکاسان و مستندسازان در کنار جوامع محلی ضمن حضور در چادرهای گاو بانگی در فصل جفت‌گیری مرال‌ها، با گشت‌زنی مداوم، ضریب حفاظت از این گونه را افزایش داده و شانس شکار را برای شکارچیان غیرمجاز کاهش می‌دهند.

خیرآبادی مهم‌ترین هدف در فصل گاوبانگی را ایجاد امنیت و آرامش برای جفت گیری مرال‌ها دانست و افزود: امسال علاوه بر حضور ۱۳۰ محیط بان، از حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از کارشناسان اداری و به همین تعداد همیاران طبیعت علاقمند برای انجام برنامه‌های مراقبتی و ثبت صداهای این گونه استفاده خواهیم کرد.

وی فصل گاوبانگی را فرصت خوبی برای سرشماری جمعیت این گونه برشمرد و بیان کرد: در پایان این دوره بعد از جمع‌بندی مشاهدات ثبت شده توسط محیط‌بانان و همیاران طبیعت، آخرین وضعیت جمعیتی مرال قرمز اعلام خواهد شد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان جمعیت مرال‌های قرمز بر اساس مشاهده مستقیم در سال گذشته را هزار و ۷۲ مورد در استان اعلام کرد و گفت: پارک ملی گلستان با ۵۲۴ راس مشاهده مستقیم، منطقه حفاظت شده جهان نما با ۲۲۸ راس مشاهده مستقیم، منطقه حفاظت شده هیرکانیا با ۲۲۶ راس و منطقه حفاظت شده لوه با ۶۶ راس به ترتیب بیشترین جمعیت مرال را در خود جای دادند.

خیرآبادی ادامه داد: همچنین در زیستگاه‌های آزاد بندرگز ۱۱ مورد، علی‌آبادکتول ۱۱ مورد و رامیان هشت مورد مشاهده مستقیم مرال قرمز به ثبت رسیده است.

همچنین شروع استقرار محیط‌ بانان و همیاران طبیعت در چادرهای گاوبانگی مستقر در جنگل‌های گلستان را از ۱۵ شهریور دانست و افزود: با توجه به ثبت صدای این گونه از اوایل شهریور در پارک ملی گلستان، محیط بانان و همیاران طبیعت گشت زنی خود را در پارک آغاز کردند اما فعالیت رسمی آنها از امروز با حضور در ۱۸ چادر ثابت شروع می‌شود.

خبرنگار: رضوان سادات حسینی مهر

انتهای خبر/

کد خبر: 1241973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =