بهانه تراشی نتانیاهو برای دستیابی به توافق ادامه دارد/ کنترل کامل کریدور فیلادلفیا شرط اسرائیل برای توقف جنگ

روند بهانه تراشی نتانیاهو برای ممانعت از دستیابی به توافق آتش‌بس همچنان ادامه دارد و نخست وزیر این رژیم استمرار حضور نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی از شروط اصلی توافق آتش‌بس مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، نتانیاهو-نخست وزیر اسرائیل- پس از فشارهای داخلی و بین‌المللی بر سر ایجاد توافق غزه، اکنون مسئله کریدور فیلادفلیا را به میان کشیده و معتقد است این منطقه که حائل بین مصر و غزه است باید غیر نظامی شود.

کریدور فیلادلفیا بین مصر و غزه قرار دارد و پس از 2007 که کنترل این منطقه به دست حماس افتاد، رژیم صهیونیستی نیز کنترل زمینی و هوایی خود به این منطقه را شروع کرد، اما گذرگاه رفح تنها نقطه ورود و خروج به منطقه محاصره‌شده غزه بود که از سوی رژیم صهیونیستی کنترل نمی‌شد. پس از حمله 7 اکتبر 2023 حماس به سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی نیز از اشغال مجدد منطقه حائل خبر داد. این رژیم هدف خود را جلوگیری از ورود سلاح به غزه از طریق مصر عنوان کرده‌است.

بیشتر بخوانید:

گسترش اعتراضات داخلی نتانیاهو را مجبور به پذیرش آتش‌بس می‌کند / اسرائیل در انتظار زلزله سیاسی

به گزارش اسکای نیوز، کریدور فیلادلفیا، اکنون به یک مانع کلیدی در مذاکرات برای تلاش برای تضمین آتش‌بس با حماس در غزه تبدیل شده‌است و با فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس در غره، نتانیاهو ادعا دارد نیروهای اسرائیلی از کریدور فیلادلفیا خارج نخواهند شد مگر اینکه تضمین کنند از آن به‌عنوان «خط تدارکاتی» حماس استفاده نمی‌شود.

نخست وزیر اسرائیل بر حفظ کنترل کریدور اصرار دارد، جایی که نیروهایش ده‌ها تونل را کشف کرده‌اند که به گفته مقامات برای تأمین سلاح و مهمات حماس استفاده شده‌است. نتانیاهو به رسانه‌های خارجی گفت که سه هدف جنگی کشورش یعنی نابودی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود، بدون کنترل کریدور محقق نمی‌شود و هر کسی پس از آتش بس این منطقه را اداره کند باید بر غیرنظامی ماندن آن تضمین نماید.

نتانیاهو با تشریح جزئیات موضع خود گفت: «اگر می‌خواهید گروگان ها را آزاد کنید، باید کریدور را کنترل کنید». او همچنین فشارهای بین‌المللی را برای «پایان دادن به جنگ» و پذیرش قرارداد گروگان‌گیری با حماس -که مذاکره‌کنندگان آمریکا، قطر و مصر ماه‌ها برای تأمین آن تلاش می‌کردند- مورد انتقاد قرار داد.

همچنین روزهای گذشته نیز ران درمر-دستیار نزدیک نخست وزیر و وزیر امور استراتژیک اسرائیل- اهمیت مسئله کریدور را تکرار کرده بود. آقای درمر گفت کشتار حماس در جنوب اسرائیل در 7 اکتبر سال گذشته «نمی‌توانست اتفاق بیفتد اگر کریدور بسته شده بود». او افزود: «اگر اسرائیل کنترل خود را در این منطقه رها می‌کرد، کشور را در معرض خطر حملات مکرر قرار می‌داد».

این موضوعات در حالی از سوی مقامات اسرائیلی پیگیری می‌شود که این رژیم نه تنها تحت فشارهای بین‌المللی بسیار قرار دارد بلکه خانواده‌های گروگان‌های کشته شده نیز در روزهای اخیر با اعتراضات گسترده‌ای او را مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنها می‌گویند اگر نتانیاهو معامله گروگان‌ها را انجام می‌داد اکنون فرزندانشان زنده بودند. اما گویا نخست وزیر اسرائیل هر روز با بهانه جویی‌های جدید این مسئله را حل نشده باقی گذاشت و شواهد نشان می‌دهد صحبت‌های او برای نجات جان یهودیان تنها جنبه تزئینی و تبلیغاتی دارد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1242158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =