فقط ۲ درصد نشریات علوم انسانی نمایه بین‌المللی دارند/ برتری ۱۰ برابری نشریات علوم پایه در نمایه‌سازی

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با بیان این که فقط ۲ درصد نشریات علوم انسانی نمایه بین‌المللی دارند، گفت: در حوزه علوم پایه ۲۰ تا ۲۵ درصد نشریات نمایه بین‌المللی دارند.

صمد نژاد ابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نشریات علوم پایه ایران توانسته‌اند نمایه بین‌المللی بگیرند، اظهار کرد: نشریات علوم پایه شامل نشریات حوزه شیمی و ریاضی از نظر نمایه‌سازی بین‌المللی در مقایسه با سایر رشته‌ها وضعیت بهتری دارند.

وی افزود: برای مثال نشریه حوزه ریاضی دانشگاه زاهدان از سال‌های گذشته موفق به دریافت Q۱ شده است. به نظر من، پتانسیل بالایی در زمینه علوم پایه وجود دارد با این شرط که دانشگاه‌ها از نشریات حمایت کنند. تجربه نشان داده است که اگر انجمن‌های علمی از نشریات حمایت کنند، رشد خوبی اتفاق می‌افتد. برای مثال نشریه انجمن شیمی ایران هم‌اکنون در انتشارات اشپرینگر منتشر می‌شود. این نشریه از ۱۰ سال پیش ضریب تاثیر Impact factor بالایی داشته و جز اولین نشریاتی است که موفق به دریافت Impact factor شد.

بی‌اقبال داوطلبان فقط مختص به رشته‌های علوم پایه نیست

نژاد ابراهیمی درباره بی‌اقبالی داوطلبان به رشته‌های علوم پایه گفت: این موضوع مشکل کلانی است که آموزش عالی را درگیر کرده است و فقط به علوم پایه اختصاص ندارد. کمبود شغل یکی از مشکلات اصلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه و بیشتر از آن رشته‌های مهندسی است. وقتی بازار شغلی مناسبی برای فارغ‌التحصیلان وجود نداشته باشد، این مشکل ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل از مشوق‌هایی مانند برقراری حقوق، بورسیه و تضمین شغلی بهره‌ گرفته می‌شود. چون علوم پایه ذخیره اصلی است. نشریات در زمینه زمین‌شناسی با تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وی درباره مشکلات نشریات سایر رشته‌ها تصریح کرد: نشریات علوم انسانی بیشتر از رشته‌های علوم پایه با مشکل مواجه هستند. فرمول‌های علوم پایه در همه دنیا ثابت هستند؛ اما علوم انسانی شرایط متفاوتی دارد. چون علوم انسانی نشان‌دهنده نگاه ما به فرهنگ، تمدن و ایدئولوژی است. لازم است همه تمرکز ما بر علوم انسانی قرار بگیرد. چرا که از بین ۹۰۰ نشریه علوم انسانی فقط حدود ۲۶ نشریه توانسته‌اند نمایه بین‌المللی اخذ کنند.

نژاد ابراهیمی با اشاره به این که چند نشریه فلسفی ایرانی نمایه بین‌الملی دارند، تاکید کرد: بسیار ارزشمند است که چند نشریه فلسفی توانسته‌اند نمایه بین‌المللی بگیرند. به نظر من، یکی از موانع اصلی نگرفتن نمایه بین‌المللی در رشته‌های علوم انسانی ترس سردبیران از سخت بودن اخذ نمایه است. در حالی که سخت است؛ اما دست‌نیافتنی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =