دانشگاه آزاد ملایر استانداردهای مبل‌سازی در ایران را تعیین می‌کند

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفت: یکی از فعالیت‌های این سرا ، تعیین استاندارد برای تولید مبل در کشور است چرا که تولید مبلمان در کشور ما استاندارد خاصی ندارد یعنی نمی‌توانیم تعیین کنیم که یک مبل خوب است یا بد؟ در واقع معیار سنجشی برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شهرستان ملایر با وسعتی معادل ۳۲۱۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی استان همدان و در ارتفاع ۱۷۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهر همدان، از شرق به شهر اراک، از جنوب به شهر بروجرد و از غرب به شهرهای تویسرکان و نهاوند محدود می گردد. شهرستان ملایر با دارا بودن ۳ شهر(ملایر، سامن و ازندریان) و ۳ بخش(مرکزی، سامن و جوکار) و ۱۵ دهستان و ۲۲۱ روستای دارای سکنه، بزرگترین شهرستان استان پس از شهر همدان محسوب می‌شود.

اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی (انگور، جو، گندم، حبوبات و علوفه)، دامداری و دامپروری، زنبورداری و پرورش عسل، باغداری (گردو و بادام)، خشکبار، صنایع دستی (مبلِ منبت، سبدبافی، قالی‌بافی وفرش بافی) و صنایع معدنی (سیلیس، سرب و روی) استوار است.

شهرستان ملایر به واسطه دستان هنرمند و خلاقیت مردمانش در منبت‌کاری و تولید مبلِ منبت از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است به نحوی که بیش از ۶۲ درصد از مبلمان منبتی ایران در این شهر تولید شده و بیش از ۹۰ درصد از مبلمان منبتی تولیدی این شهرستان در خارج از استان همدان به فروش می‌رسد. در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر منبت‌کار در ۴۵۰۰ واحد و کارگاه تولیدی (مبلمان خام، طراحی، منبت‌کاری، نجاری، ماشین‌کاری، رنگ‌کاری و رویه‌کوبی) مشغول به فعالیت می باشند و محصولات خود را علاوه بر شهرهای مختلف ایران، به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، گرجستان و ارمنستان صادر می‌کنند.در سال ۱۳۹۶ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرستان ملایر را به عنوان پایتخت مبل و منبت کشور انتخاب کرد. همچنین در سال ۱۳۹۸ شورای جهانی صنایع دستی (WCC) شهرستان ملایر را به عنوان شهر جهانی مبل و منبت انتخاب کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با دارا بودن رشته صنایع چوب و کاغذ و بهره‌مندی از اعضای هیأت علمی متخصص و مجرب در زمینه صنایع چوب و سایر رشته های مرتبط و امکانات سخت افزاری مناسب نظیر کارگاه پیشرفته چوب و با عنایت به دستورالعمل اجرایی نظام پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی) و مجوز شماره ۱۳۹۱۹/ص/۹۸ مورخ ۱۳/۰۳/۱۳۹۸ شورای عالی پژوهش تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مجری برنامه علمی مبل و منبت در سطح کشور انتخاب شد. این واحد دانشگاهی تا کنون ۳ چالش اصلی مرتبط با این هنر صنعت را شناسایی و بیش از ۴۵۰ موضوع و زمینه پژوهشی را تعریف کرده است. همچنین با استناد به مجوز شماره ۴۰۴۴۳/ص/۹۸ مورخ ۱۳/۰۷/۱۳۹۸ سرپرست اداره کل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت تأسیس و راه‌اندازی سرای نوآوری مبل و منبت به این دانشگاه واگذار شد.

سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با تمرکز بر قابلیت منحصر به فرد منبت‌کاری و تولید مبلِ منبت در شهرستان ملایر می‌تواند به عنوان یک مرجع در هدایت تولید مبلمان منبت استیل نقش قابل توجهی در حضور این صنعت در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایفاء کند. از جمله اهداف سرای نوآوری مبل و منبت در این خصوص می‌توان به فروش محصول با برند مشترک ، تلاش به منظور صادرات ۳۰ درصد از حجم محصول تولید شده، تکمیل زنجیره ارزش مبلمان استیل با تمرکز بر حلقه طراحی، رنگ‌کاری و رویه‌کوبی، توسعه شبکه فروش، ایجاد نظام مالکیت معنوی در بخش طراحی، اعتمادسازی مابین ذینفعان صنعت در سطح شهرستان ملایر، فعال کردن تشکل‌ها صنفی در زمینه صنعت مبل و منبت ملایر، توسعه شبکه‌های همکاری در میان ذینفعان صنعت، حساس‌سازی اعضاء نسبت به ارتقاء کیفیت تولیدات، حساس‌سازی اعضاء نسبت به تولید کالای با ارزش افزوده بیشتر، بهبود کیفیت فرآیند تولید، ارتقاء سطح تکنولوژی، تدوین استاندارد ساخت مبلمان استیل و استانداردسازی محصولات، ارزیابی و درجه‌بندی آنها، بسترسازی به منظور شکل‌دهی نام تجاری مشترک و برندسازی برای حضور اصولی در بازارهای منطقه اشاره کرد.

رشد اقتصاد بومی با راه‌اندازی سراهای نوآوری

مرتضی امیدی‌نژاد؛ معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص ایده شکل‌گیری سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سوای فعالیت های آموزشی و پژوهشی در چند سال گذشته به فعالیت های اقتصادی و توسعه شرکت های دانش بنیان نیز ورود پیدا کرده است و هدف از این رویکرد دانشگاه رشد اقتصاد بومی هر منطقه است.

وی ادامه داد: به همین دلیل در اساسنامه آمده است که یک سری موسسات و پژوهشکده ها در دل دانشگاه تاسیس شود تا این پژوهشکده ها به اسم سراهای نوآوری صنعت برجسته هر منطقه فعالیت کنند به طور مثال در تبریز سرای نوآوری چرم یا در کاشان سرای نوآوری فرش مجوز داده شده است که وظیفه دارد در همه قسمت های صنعت حتی مارکتینگ و فروش نوآوری انجام بدهد.

امیدی‌نژاد با اشاره به سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر نیز گفت: ایده راه اندازی این سرا از سال ۹۸ شکل گرفت و مجوز آن هم در همین سال اخذ شد اما عملا حدود یک سال است که کار را به صورت جدی در سرا آغاز کرده ایم و ردیف بودجه برای آن درنظرگرفته شده است.

دانشگاه آزاد ملایر استانداردهای مبل‌سازی در ایران را تعیین می‌کند

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالیت های بنیادین در حوزه مبل منبت را در این سرا آغاز کرده ایم چرا که یکسال فرصت کمی است و با این حال تا کنون حدود ۸۰ درصد ساختمان تجهیز شده است.

استقرار ۷ هسته فناور در سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد ملایر

امیدی‌نژاد با اشاره به اینکه هسته های فناور مستقر در این سرا هنوز به مرحله تولید نرسیده اند، افزود: با ۷ هسته فناور قرارداد منعقد کرده ایم تا در سرا مستقر و در حوزه تخصصی مبل منبت فعالیت کنند اما هنوز خروجی دریافت نکرده ایم چرا که مدت کوتاهی است که کار را به صورت رسمی آغاز کرده ایم.

وی تصریح کرد: هلدینگ های اقتصادی چندان در کار تولید ورود پیدا نمی‌کنند اما دانشگاه قرار است به تمام قسمت های صنعت ورود پیدا کند از تهیه مواد اولیه گرفته تا بازارهای فروش برای این صنعت.

گام اول؛ ثبت استاندارد ملی مبل و منبت

امیدی‌نژاد ادامه داد: یکی از کارهایی که به جد در این سرا در حال انجام است تعیین استاندارد برای مبل در کشور است چرا که تولید مبلمان در کشور ما استاندارد خاصی ندارد یعنی نمی توانیم تعیین کنیم که یک مبل خوب است یا بد؟ چرا که معیار سنجشی برای آن وجود ندارد بنابراین تلاش میکنیم تا یک استانداردی را در این حوزه تعریف کنیم.

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر اضافه کرد: استاندارد سازی اولین اولویت فعالیت ما در سرای نوآوری مبل منبت است که استارت این کار هم زده شده هر چند که درک این موضوع برای ادارات و متولیانی چون اداره استاندارد اندکی دشوار است اما، ما دانشگاهیان به این مهم واقفیم که استانداردسازی یک محصول تولیدی تا چه میزان در فروش آن محصول میتواند اثرگذار باشد.

وی افزود: در فرآیند استاندارد سازی از اساتید حوزه پزشکی هم کمک خواهیم گرفت چراکه باید ارگونومی مبل صورت بگیرد و متریال و مواد مهندسی آن باید تست بشود ضمن اینکه بخش خصوصی نیز بخش دیگری از کار را به عهده میگیرد. اصناف مختلف باید مشارکت کنند تا موفق شویم این استاندارد را به ثبت برسانیم و امیدواریم نقطه شروع خوبی باشد.

امیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه مبلمان هیچ دوره نرم افزاری نداریم، تصریح کرد: ما در حال تعریف استاندارد برای این دوره ها هستیم تا افراد بتوانند این دوره های مهارتی را بگذرانند و اداره فنی و حرفه ای هم بتواند برای اینها مدرک صادر کند.

وی با بیان اینکه در صنعت رنگ مبل و رنگ چرم و فوم هم قرار است نوآوری‌هایی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل هایی که دانشگاه آزاد دارد در این زمینه از ظرفیت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی حتما بهره خواهیم گرفت و قصد ما این است که این بهینه سازی ها حتما انجام بشود.

نتایج پژوهش‌ها را در اختیار صنایع قرار می‌دهیم/ فوم ضدحریق طراحی می‌شود

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر افزود: یکی از مخاطرات در این حوزه بحث آتشگیر بودن فوم است که ما در دانشگاه باید بتوانیم این مسئله را تعدیل بکنیم و از پتانسیل های دانشگاه در حوزه تحقیقات بهره بگیریم و نتیجه این تحقیقات را هم به صنعت بدهیم و نه اینکه خودمان دست به تولید بزنیم!

وی با اشاره به اینکه بزرگترین دغدغه فعالان مبل منبت در منطقه مارکتینگ و فروش است،اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تخصصی که در بحث مدیریت بازرگانی دارد میتواند کانال هایی را برای فعالین این حوزه ایجاد بکند که هم یک کانال پایدار باشد و هم یک کانال مطمئن برای برگشت پول آنها باشد. اینها نوآوری هایی است که باید دانشگاه انجام دهد و دانشگاه آزاد به عنوان متولی علمی صنایع بتواند فعالیت ها را تسهیل کند.

پیش‌بینی تأمین ۴۰ درصد هزینه‌های دانشگاه آزاد ملایر تا ۲ سال آینده

امیدی‌نژاد تصریح کرد: پیش بینی ما براین است که حداقل بتوانیم ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های دانشگاه آزاد ملایر را ظرف ۲ سال آینده بتوانیم تأمین کنیم به طور مثال دانشگاه هاروارد ۵ میلیون دلار بودجه سالانه دارد که ۲ میلیون دلار از هزینه های این دانشگاه از طریق فعالیت های دانش بنیان اقتصادی و تحقیقاتی تامین میشود.

وی از استقبال این سرا از دانشجویان طرح پویشی هم خبر داد و اظهار کرد: اگر چه ما در سرای نوآوری مبل منبت به طور مستقیم وارد بحث تولید نمیشویم اما قسمت هایی که به عنوان برون سپاری کار با ما همکاری میکنند حتما دانشجویان طرح پویشی در اولویت معرفی به این صنایع قرار دارند.

امیدی‌نژاد گفت: اولین تفاهم نامه با اداره استاندارد و تفاهم نامه دوم ما نیز با اداره فنی و حرفه ای است ضمن اینکه با اداره صنعت معدن و تجارت نیز تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم تا در زمینه تأمین مواد اولیه ورود پیدا کنیم. در تفاهم نامه با اتحادیه درودگران نیز مقرر شد اگر بازاری را ما برای اینها فراهم کردیم اینگونه نباشد که اتحادیه همکاری لازم را نداشته باشد و مجزا عمل کند.

امضای ۴ تفاهم‌نامه با صنایع/ برگزاری دوره مهارتی «طراحی مبلمان با نرم افزار تری دی مکس»

معاون اجرایی سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر اضافه کرد: صنعت امروز وابسته به هوش مصنوعی است در دنیای امروز دیگر اینگونه نیست که ما مبل را خریداری کنیم به منزل ببریم و سپس متوجه شویم که با دیزاین منزل همخوانی ندارد صنعتگران ما باید با نرم افزارهای طراحی مبلمان آشنا باشند در همین راستا دوره «طراحی مبلمان با نرم افزار تری دی مکس» را برگزار کردیم.

وی گفت: دستگاه های سی ان سی امروز به عبارتی جای منبت کاران را گرفته اند اما خود منبت کار طرحش را به نرم افزار و زبان ماشین تبدیل کرده است که ما باید این دوره ها را برای صنعتگرانمان برگزار کنیم که با برگزاری اولین دوره استقبال بسیار خوبی هم صورت گرفت.

خبرهای خوبی در راه است...

امیدی‌نژاد در خصوص چالش ها و مشکلات این صنعت هم خاطرنشان کرد: تأمین مواد اولیه اصلی ترین چالش صنعت مبل منبت است که بر پایه چوب است و با توجه به اینکه منابع جنگلی ما محدود است مسئله ایجاد میکند که باید فکری به حال آن کرد و یا در حوزه رنگ هم باید فرمولاسیون جدیدی تعریف شود که ماندگاری بیشتری داشته باشد به همین خاطر ما در حوزه مواد اولیه ورود پیدا کرده ایم که پس از حصول نتیجه در قالب یک فرمولاسیون جدید نتیجه را اعلام خواهیم کرد و در حال حاضر نمیتوانیم اطلاعات ارائه دهیم چرا که مالکیت معنوی این ایده ها متعلق به اشخاص حقیقی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =