کم‌درآمدهای کره‌ جنوبی جایی در دانشگاه‌های برتر ندارند

دانش‌آموزان خانواده‌های کم درآمد در کره جنوبی در مقایسه با فرزندان خانواده‌های پردرآمد فرصت کمتری برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور را دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، وضعیت اقتصادی و محل سکونت والدین نقش مهمی در پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌های پرمتقاضی کره جنوبی دارد. به عبارت دیگر، والدین ثروتمند فرصت‌ تحصیل در دانشگاه‌های برتر را برای فرزندانشان فراهم می‌کنند. به همین دلیل، کارشناسان معتقدند سیستم پذیرش دانشگاه ملی کره جنوبی باید بازنگری شود.

بانک کره جنوبی (BoK) اخیرا با انتشار گزارشی سیستم پذیرش دانشگاه‌های این کشور را بررسی کرده است. بر اساس این گزارش اغلب دانش‌آموزان موفق کره‌ای در خانواده‌های پردرآمد این کشور زندگی می‌کنند. این خانواده‌ها معمولا در مناطقی زندگی می‌کنند که به واسطه موسسات آموزشی قوی خود شناخته می‌شوند و برای کلاس‌های خصوصی خارج از مدرسه، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی می‌کنند.

فرزندان خانواده‌های پردرآمد ۵ برابر بیشتر وارد دانشگاه می‌شوند

این گزارش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان خانواده‌هایی که جز ۲۰ درصد پردرآمد کره جنوبی هستند، ۵.۴ برابر بیشتر از دانشجویان ۲۰ درصد پایین‌تر احتمال ورود به دانشگاه‌های برتر کره را دارند.

گزارش بانک کره برای رفع این تبعیض، «سیستم پذیرش متناسب منطقه‌ای» را پیشنهاد داده است که بر اساس آن باید مکان‌هایی برای تحصیل در هر منطقه این کشور اختصاص داده شود تا مزایای تحصیل در سئول کاهش یابد. بر اساس این گزارش، یک سیستم پذیرش نسبی منطقه‌ای در سراسر کشور می‌تواند شکاف بین نرخ پذیرش واقعی و بالقوه دانشگاه را تا ۶۴ درصد کاهش دهد تا توانایی‌های واقعی دانش‌آموزان فرصت ابراز داشته باشند.

‌این گزارش نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد از تفاوت در نرخ پذیرش دانشگاه به قدرت اقتصادی والدین بستگی دارد و فقط ۲۵ درصد به پتانسیل خود دانش‌آموز وابسته است.

کیم جون کی مدیر موسسه استراتژی ملی SNU در مورد تمرکز منابع در پایتخت هشدار داد و گفت این موضوع منجر به رشد نامتوازن بین سئول و سایر مناطق کره خواهد شد، به طوری که شاهد افزایش مهاجرت مردم به پایتخت خواهیم بود.

کارشناسان معتقدند این گزارش با نتایج یک نظرسنجی کوهورت در سال ۲۰۱۸ مرتبط است که بر اساس آن ۹۲ درصد از شکاف بین دانش‌آموزان ساکن سئول و دانش‌آموزان خارج از پایتخت به درآمد والدین، دسترسی به آموزش خصوصی و اثر منطقه مسکونی وابسته است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که فقط ۱۶ درصد از فارغ‌التحصیلان این کشور در دبیرستان‌های سئول تحصیل کرده‌اند. همچنین ۱۲ درصد دانش‌آموزان در منطقه مرفه گانگنام سکونت دارند. منطقه‌ای که به داشتن موسسات آموزشی خصوصی معروف است.

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ خانواده‌های دانش‌آموزان دبیرستانی در سئول ۱.۸ برابر بیشتر از خانواده‌های مناطق روستایی برای آموزش خصوصی خارج از مدرسه هزینه کردند. همچنین خانواده‌های پردرآمد در سئول (با درآمد بیش از ۶ هزار دلار آمریکا در ماه) ۲.۳ برابر بیشتر از خانواده‌های کم درآمد (با درآمد کمتر از ۱۵۰۰ دلار در ماه) برای آموزش خارج از مدرسه هزینه می‌کنند.

۲۷ درصد درآمد خانواده‌های کم‌درآمد صرف کلاس‌های فوق‌برنامه دانش‌آموزان می‌شود

قابل ذکر است که خانواده‌های کم درآمد در سئول بیش از ۲۷ درصد از درآمد خانوار را صرف کلاس‌های خارج از مدرسه می‌کنند. این موضوع بار مالی قابل توجهی به خصوص برای خانواده‌های دارای چند فرزند دارد.

برخی کارشناسان معتقدند که کودکان کم‌درآمد نمی‌توانند رشد کنند، چون والدین آن‌ها منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در آموزش را ندارند. به همین دلیل، کمک به این خانواده‌ها وظیفه دولت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =