غرب تربیت مربی‌محور را به سازمان محور تبدیل کرد/ روش تربیتی مدارس ما اقتباسی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غرب در نظام جدید تربیت مربی محور را به تربیت سازمان محور تبدیل کرد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳ در دومین شورای معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: مسئله در حقیقت از اینجا شروع شد که ما در مواجهه با موسسات تمدنی غرب و ورود به ایران در ۲۰۰ ساله اخیر با یک کج فهمی و بدفهمی‌های جدی روبه رو شدیم.

وی ادامه داد: علت قضیه این بود که اساسا ما صاحب فرهنگ، اندیشه و سازمان‌های به جا مانده از گذشته تمدنی خود بودیم اما زمانی که یک تمدن با تمدن جدید مواجه می‌شود، معمولا سعی می‌کند تمدن جدید را با آنچه خود آموخته است تناسب دهد.

دکتر طهرانچی افزود: ما صاحب مدرسه بودیم. زمانی که قرار بود مدرسه رشدیه را در تبریز بیاوریم، گفتیم این مدرسه همان مدرسه خودمان است و تصورمان این بود کارکرد و ساختارش هم همان است.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم یونیورسیتی اصلا دانشگاه نبود! در حالی که گفتیم ما خودمان هزار و اندی سال پیش دانشگاه داشتیم و همین باعث شد با مسئله جور دیگر برخورد کنیم و تجارب خود را منتقل نکردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت مفهوم «ساختار»، تصریح کرد: غرب مخصوصا موسسات تمدنی ماحصل مدرنیته سازمان یافته است نه مدرنیته! داستان ما حکایت کلاغی است که میخواست راه رفتن کبک را بیاموزد اما راه رفتن خود را هم فراموش کرد.

وی اضافه کرد: غرب به ساختار به شدت توجه دارد و ساختارساز است و در این قاعده حرکت میکند. فرق مدارس رشدیه ایضا مدارس ۱۵۰ ساله اخیر ما با مدارس قبل چیست؟ مدارس قبل مربی محور بودند اما این مدرسه سازمان محور است بنابراین غرب در نظام جدید تربیت مربی محور را به تربیت سازمان محور تبدیل کرد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ما مسئله ساختار را خیلی ساده دیدیم و خیال کردیم جزئی از تمدن و بدیهی است و اثرات کارکردی آن را ندیدیم پس در این قصه ، ساختار یک بحث جدی است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص اهمیت ساختار گفت: کسانی که رهبرانشان را از غیرخدا انتخاب کنند همچون عنکبوتی است که خانه‌ای می‌سازد! بیت عنکبوت چه اهمیتی دارد؟ اجزا آن مقاوم‌ترین هستند؛ اما زمانی که کنار هم قرار گرفتند، سست‌ترین ساختار را تشکیل می‌دهند. بنابراین بدانید ساختار مهم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مدرسه صرفا به کتاب و معلم نیست، تصریح کرد: خود ساختار اصالت دارد و رکن است. ما ۶ اعزام قبل از تاسیس دانشگاه تهران داشتیم که در اعزام پنجم از ۳۰ نفر ۱۵ نفر تعلیم و تربیت بود و این یعنی ساختار مدرسه را کپی کنید و بیاورید.

وی بیان کرد: ما با یک مقوله تعلیم و تربیت مواجهیم منتها روش ما اقتباسی است! روش اقتباسی ذاتا بد نیست در واقع اگر توجه نداشته باشیم بد است. آیا ساختار ذاتا بد است؟ خیر بلکه در ۱۵۰ سال گذشته ساختار را مال خود نکردیم چون قوه عاقله ای برای درک این مفاهیم خلق نکردیم.

دکتر طهرانچی افزود: ما هیچ گاه با قوه عاقله به مدرسه نگاه نکردیم. با معلم و کتاب نگاه کردیم اما با ساختار نه. قوه عاقله را از کجا آوردیم؟ تربیت قوه عاقله با دانشگاه است.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه تربیت قوه عاقله را به عهده دارد یعنی برای مفهوم مدرسه این قوه عاقله باید کار کند و نظریه داشته باشد.

ادامه دارد...

کد خبر: 1242361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =