اژدهای سرخ پرنده‌های رباتیک را به رقص درمی‌آورد

چین اخیرا هشت هزار و ۱۰۰ پهپاد را به آسمان شهر شنزن پرواز داده و بزرگ‌ترین نمایش نوری پهپاد را به اسم خود در کتاب گینس ثبت کرده است. در این گزارش می‌خواهیم به نحوه برنامه‌ریزی و ناوبری این دستگاه‌ها و هماهنگی آنها بپردازیم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ وقتی صحبت از فناوری به میان می‌آید، چین هرگز عقب نیست. با پیشرفت‌های سریع در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری 5G، چین خود را به عنوان یک رهبر جهانی در نوآوری تثبیت کرده است. این کشور در پنجم سپتامبر امسال با ثبت رکورد جهانی گینس برای بیشترین پرواز همزمان هواپیماهای بدون سرنشین، به نقطه عطف قابل توجهی دست یافت.

در یک نمایش دیدنی، هشت هزار و ۱۰۰ پهپاد به آسمان رفتند و پیشرفت‌های چین در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را به نمایش گذاشتند. این رویداد تأثیر فزاینده این کشور در صنعت هواپیماهای بدون سرنشین جهانی و تعهد آن به نوآوری را برجسته کرد. این پهپادها الگوهای زیبایی مانند دایره و قلب را به طور همزمان در آسمان ایجاد کردند.

اژدهای سرخ پرنده‌های رباتیک را به رقص درمی‌آورد

این نمایش به مدت ۱۸ دقیقه و توسط طراح نور المپیک پاریس در آسمان شب اجرا شد.

زیبایی این اجرا به حدی بود که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس، ویدئوی آن را در ایکس (توئیتر سابق) با کپشن «تحسین‌برانگیز» منتشر و از آن تمجید کرد و با این کار، بر قدرت تکنولوژیکی چین در مقیاس جهانی تاکید کرد.

چین تاکنون چند رکورد جهانی گینس دارد؟

در حال حاضر، چین نزدیک به هزار رکورد جهانی گینس دارد. این شامل رکوردهای مختلف، مانند طولانی‌ترین کنده‌کاری روی چوب جهان و همزمان ترین پیروزی‌های شطرنج چینی با چشم بسته است. چین به یکی از بازارهای با رشد سریع برای ثبت رکوردهای جهانی گینس تبدیل شده است و هر ساله تعداد قابل توجهی درخواست ارسال می‌شود.

چه شرکتی پشت این نمایش است؟

این نمایش بزرگ توسط شرکت توسعه فناوری نوآوری «های گریت» اجرا شد که در یک بازار خاص متخصص است و دارای فناوری‌های پیشرفته و پتانسیل بالایی است.این شرکت در سال ۲۰۱۴ به توسعه پهپادها پرداخت و عملکردهای سازنده هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان حوزه اصلی تخصص خود در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد.

های گریت با ناوگانی بالغ بر ۶۰ عزار پهپاد، هزاران عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین را در بیش از ۳۰۰ شهر در سراسر جهان ارائه کرده است. این شرکت به شهرت خود به عنوان یک تامین کننده پیشرو در سیستم‌های پروازی تشکیل پهپاد ادامه می‌دهد و بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

نمایش نوری پهپاد چیست؟

نمایش نورپردازی پهپاد یا هنر پهپاد استفاده از چندین وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین یا پهپاد را می‌گویند که اغلب آنها کوادکوپتر هستند و به صورت هماهنگ حرکت می‌کنند و نورهای رنگی از خود ساطع می‌کنند. آنها معمولا به چندین LED مجهزند و برای اینکه نور آنها بهتر دیده شود، این نمایش‌ها در شب اجرا می‌شوند.

اولین نمایش نوری پهپاد در سال ۲۰۱۲ در لینز اتریش توسط گروه «Ars Electronica Futurelab» به نام «عناصر فضا» اجرا شد.

اژدهای سرخ پرنده‌های رباتیک را به رقص درمی‌آورد

بعد از آن شرکت بزرگ اینتل نوعی پهپاد را طراحی کرد که در نمایش‌های نوری استفاده می‌شوند. این پهپادها در طول بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ یک نمایش جالب اجرا کرد. نمایش‌های نوری پهپاد خیلی شبیه به نمایش‌های آتش‌بازی است، اما با این تفاوت که پهپادها قابل استفاده مجدد هستند و آلودگی هوا و صوتی ندارند. این حال، نمایش پهپادها در هنگام باران یا بادهای شدید امکان‌پذیر نیست.

هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یک شکل جدید و هیجان‌انگیز سرگرمی چیزهای بیشتری برای ارائه دارند. آنها نسبت به آتش‌بازی می‌توانند افکت‌های بسیار بیشتری داشته باشند و ظرفیت آنها برای رقص پیچیده، پتانسیل بسیار بیشتری برای داستان‌گویی در آسمان به آنها می‌دهد. پهپادها همچنین می‌توانند در محیط‌های محدودتری که هرگز اجازه آتش‌بازی را نمی‌دهند، مستقر شوند.

آتش بازی‌ها در واقع کارنامه بسیار محدودی دارند. معمولاً تعداد انگشت‌شماری از افکت‌ها بارها و بارها تکرار می‌شوند. در حالی که پهپادها می‌توانید پیکسل‌های سه‌بعدی پویا و قابل تغییری ایجاد کنند که این امر به تولید تصاویر تقریباً نامحدود منجر می‌شود. پهپادها گزینه‌های خلاقانه تری نسبت به آتش بازی ارائه می‌دهند.

نمایش نوری چطور اجرا می‌شود؟

نمایش‌های نوری پهپاد توسط «اسکای‌نت» کار می‌کند. اسکای‌نت یک شبکه هوش مصنوعی است که به پهپادها فرمان می‌دهد. پهپادها در نمایش‌ها خودآگاه نیستند، نمی‌توانند خودشان فکر کنند و هیچ تصمیمی در زمان واقعی نمی گیرند. در عوض مطیع دستورات خاصی هستند که برایشان ارسال می‌شود و آنها را دنبال می‌کنند و نمی توانند منحرف شوند!

روند ایجاد یک نمایش کاملاً ساده است. ابتدا تیم طراحی یک جدول زمانی استوری بورد ایجاد می‌کند که تصاویر و افکت‌های مورد نظر را نشان می‌دهد. سپس این تصاویر در یک نرم‌افزار تخصصی متحرک می‌شوند که آنها را به مسیرهای پروازی هماهنگ برای هر پهپاد تبدیل می‌کند و معمولاً یک موسیقی متن برای همراهی نمایش ایجاد می‌شود. نمایش‌های کامل از طریق سیگنال رادیویی از یک ایستگاه کنترل زمینی که توسط یک خلبان اداره می‌شود به هواپیماهای بدون سرنشین ارسال می‌شود. وقتی خلبان راضی می‌شود که همه چیز امن و آماده است، نمایش شروع می‌شود و پهپادها بلند می‌شوند تا استوری بورد را در آسمان به تصویر بکشند.

ایجاد سیستمی که بتوان به طور ایمن و مکرر پرواز کرد نیاز به کار مهندسی هوشمندانه زیادی دارد. پهپادها و نرم‌افزاری مانند Verge Aero توسط مهندسان به طور خاص برای اجرای نمایش طراحی شده است. پهپادهای سفارشی برخی از چیزهایی را که معمولاً در پهپادها یافت می‌شوند، مانند دوربین‌ها، از دست داده‌اند و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند منبع نور LED بسیار روشن هستند.

اژدهای سرخ پرنده‌های رباتیک را به رقص درمی‌آورد

نرم‌افزار طراحی Verge Aero به کاربران این امکان را می‌دهد که گرافیک و جلوه‌های ویژه را انتخاب کرده و آنها را در یک جدول زمانی قرار دهند، مشابه آنچه در نرم‌افزار ویرایش ویدئو یافت می‌شود. این نرم‌افزار مسیرهای پرواز هر پهپاد را محاسبه می‌کند تا تضمین کند که در هوا با هم برخورد نمی‌کنند و یک رندر کامل سه‌بعدی از نمایش ایجاد می‌کند تا مطمئن شود که دقیقاً همانطور که در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد. به هر پهپاد یک برنامه منحصر به فرد ارسال می‌شود و ایستگاه کنترل زمینی هر پهپاد را از طریق یک شبکه محلی رمزگذاری شده برای حداکثر ایمنی نظارت می‌کند.

خدمه پرواز از نمایشگر دقیق داشبورد در ایستگاه زمینی برای آماده‌سازی پهپادها برای پرواز و نظارت مداوم بر وضعیت استفاده می‌کنند. خود پهپادها چندین موج رادیویی را حمل می‌کنند که به طور همزمان و به دور از فرکانس‌های وای‌فای شلوغ کار می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که ارتباطات حتی در محیط‌های رادیویی شلوغ و پر سر و صدا حفظ می‌شود.

پهپادها با چه سیستم کنترل و ناوبری پرواز می‌کنند؟

در قلب پهپاد، سخت‌افزارهای نمایشی سیستم‌های کنترل پیچیده‌ای هستند که برای مدیریت الگوها و ساختارهای پروازی دقیق با استفاده از GPS برای ناوبری در هماهنگی با ایستگاه زمینی ضروری هستند. چنین پیشرفت‌هایی تضمین می‌کند که هواپیماهای بدون سرنشین به طور مداوم فاصله دقیق نسبت به یکدیگر را بدون نیاز به جهت دستی در طول عملکرد حفظ کنند. به همین دلیل است که در ایستگاه زمینی به بیش از ۲ خلبان نیاز نیست.

ژئوفنسینگ

Geofencing یک ویژگی ایمنی حیاتی برای هواپیماهای بدون سرنشین در نمایش‌های نوری است. از فناوری GPS یا RFID برای ایجاد یک مرز مجازی در اطراف منطقه عملکرد استفاده می‌کند. پهپادها طوری برنامه‌ریزی شده اند که خارج از این مرزهای از پیش تعریف شده پرواز نکنند و به طور قابل توجهی خطر ورود آنها به حریم هوایی غیرمجاز یا ایجاد خطر برای اشیاء یا افراد مجاور را کاهش دهد.

نظارت و کنترل در زمان واقعی

در طول نمایش هواپیماهای بدون سرنشین، اپراتورها کنترل و نظارت در زمان واقعی را از ایستگاه زمینی انجام می‌دهند. این امکان پاسخ فوری به هر هواپیمای بدون سرنشینی را می‌دهد که غیرقابل پیش‌بینی رفتار می‌کند یا از مسیر برنامه ریزی شده خود منحرف می‌شود. سیستم‌های مانیتورینگ سطوح باتری، یکپارچگی سیگنال و سایر پارامترهای حیاتی را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که همه پهپادها مطابق انتظار عمل می‌کنند.

پروتکل‌های ارتباطی

ارتباط موثر بین پهپادها و سیستم‌های کنترل بسیار مهم است. این امر معمولاً از طریق پروتکل‌های ارتباطی بی‌سیم قوی به دست می‌آید که می‌توانند با توان عملیاتی داده بالا و تأخیر کم مورد نیاز برای همگام‌سازی بدون درز هواپیماهای بدون سرنشین را کنترل کنند. این پروتکل‌ها تضمین می‌کنند که دستورات به طور همزمان ارائه و اجرا می‌شوند و پهپادها را در هماهنگی کامل در طول نمایش نگه می‌دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =