جذب ۱۰ هزار و ۵۰۰ هیئت علمی دانشگاه‌ در ۳ سال گذشته/ فقط ۵ نفر تایید صلاحیت نشدند

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی گفت :از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، در مجموع ۱۰ هزار و ۵۸۴ نفر جذب شده‌اند. از این تعداد فقط 5 نفر به دلیل اغتشاشات تایید صلاحیت نشدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی کی نژاد رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی در نشست خبری با موضوع گزارش عملکرد و اقدامات این هیئت که دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا در مورد هیئت‌های جذب اعضای هیئت علمی توضیح می‌دهم. سال ۱۳۸۶ بعد از کار کارشناسی مفصلی که شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه هیئت‌های جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را تاسیس کرد. بر اساس این ساختار هیئت‌های اجرایی در دانشگاه‌ها متشکل از ۳ عضو حقوقی و ۵ عضو حقیقی تشکیل شد.

وی افزود: همه اختیارات جذب شامل موافقت با تغییر یا انتقال اعضای هییت علمی با هییت‌های اجرایی جذب است. برخی مراجع مطرح کردند که اختیارات هیئت‌های اجرایی زیاد است؛ اما این استدلال درست نیست. دانشگاه‌ها اختیار دارند که هیئت علمی خود را بر اساس شرایط اعلام شده جذب کنند. شورا تصمیم گرفت که یک هیئت اجرایی از خود دانشگاه تصمیم‌گیرنده باشد.

کی نژاد خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی در کشور ۱۷۰۰ نفر است. همچنین بیش از ۱۵۰ هیئت‌ اجرایی در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه فرهنگیان فعال است. برخی استان‌ها، هیئت اجرایی استانی دارند که برای دانشگاه‌های کوچک و با تعداد هیئت علمی کم، فعال هستند. هیئت مرکزی جذب متشکل از ۵ تا ۷ نفر است. هیئت‌های مرکزی جذب در محتوای پرونده‌ها ورود نمی‌کنند. اعلام فراخوان و بررسی روند جذب بر عهده هیئت‌های مرکزی جذب است.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی گفت: هیئت عالی جذب ترکیبی دارد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و وظیفه آن فقط سیاستگذاری و نظارت است. اگر فراخوانی در دانشگاه اعلام شود و فردی پذیرفته نشود، می‌تواند بر اساس ماده ۲۰ به دانشگاه شکایت می‌کند. اگر دانشگاه شکایت فرد را وارد ندانست و فرد قانع نشد، می‌تواند به هیئت مرکزی جذب در وزارتخانه شکایت کند. سپس اگر از پاسخ هیئت مرکزی جذب قانع نشد، می‌تواند بر اساس ماده ۱۵ به هیئت عالی جذب شکایت کند. ساختار جذب اعضای هیئت علمی اینگونه عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: ما ۲ بار در سال، آبان و اردیبهشت اعلام فراخوان داریم. نیاز دانشگاه‌ها که بر اساس سند آمایش جمع‌بندی می‌شود، تطبیق داده می‌شود و افراد برای مراحل بعدی دعوت می‌شوند. از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، در مجموع ۱۰ هزار و ۵۸۴ نفر جذب شده‌اند. این تعداد شامل ۴ هزار و ۸۱۰ نفر در وزارت علوم، ۴ هزار و ۳۹۶ نفر، هزار و ۱۵۳ نفر دانشگاه آزاد و ۲۲۵ نفر در بنیاد نخبگان جذب شده‌اند.

کی نژاد تاکید کرد: ۴۵۸ پرونده در ۳۰ ماه اخیر به هیات عالی جذب ارسال شده‌اند که از این تعداد درخواست ۳۷۵ نفر از شاکیان تأیید شده است. از بین این تعداد ۸۳ نفر تایید نشدند که ۲۶ نفر ضعف علمی داشتند و یا بعضی افراد در تبدیل وضعیت دچار مشکل شده‌اند. اعضای هیأت علمی ۵ سال پیمانی هستند و اگر نتوانند ارتقای مرتبه داشته باشند. برخی افراد در این بخش دچار مشکل بودند.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی گفت: ۱۵ نفر نیز در مرحله استعلام از مراجع اطلاعات، حراست و ... هستند. در بین بیش از ۱۰ هزار نفری که در فراخوان شرکت کردند، استعلام ۵ نفر منفی بوده است. ۱۵ نفر از این افراد در صلاحیت عمومی امتیاز نیاوردند. در صلاحیت عمومی، ۴ سوال وتویی وجود دارد که مثل اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی یا قانون اساسی است.

وی  ادامه داد: برخی سوالات دیگری هم وجود دارد مثلاً در جذب یک عضو هیات علمی دندانپزشکی یک متقاضی جذب می‌گوید من با حقوق کم راضی هستم ولی یکی دیگر می گوید که من مطب شخصی نیز خواهم داشت و از این طریق درآمد کم را جبران می کنم. مسلم است که در این شرایط فرد اول امتیاز بیشتری می‌گیرد. همچنین سوالاتی در مورد عمل به احکام نیز وجود دارد.

کی‌نژاد با بیان اینکه ۱۹ نفر از افراد به دلیل فقدان شرایط یا عدم تطابق در زمان فراخوان پرونده‌شان تایید صلاحیت نشدند، گفت: برای مثال فرد از رساله دکتری خود دفاع کرده ولی هنوز مدرک دکترا نگرفته است یا اینکه برخی مدرک غیر حضوری دارند و ما آنها را دانشگاه های حضوری نمی‌پذیریم. برخی نیز به دلیل ممنوعیت تبدیل کارمند به هیات علمی و ۲ نفر کبر سن داشتند. برخی هم به دیوان عدالت شکایت کردند و بعضاً رای مثبت داده و بررسی شده که البته اگر علمی و پژوهشی باشد، دیوان حق ورود ندارد .

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی اظهار کرد: اعضای هیات علمی ۵ سال پیمانی هستند و نباید رکود علمی داشته باشند و کمیته ترفیع بر اساس عملکرد، تدریس، کار اجرایی و ... به آنها امتیاز می‌دهد. افرادی که ترفیع سالانه نداشته باشند، دچار رکود می‌شوند، اگر ترفیع سالانه گرفته باشد، ولی در ۵ سال ارتقای مرتبه نداشته نیز بک سال تا سه سال به آن فرصت می‌دهند که ارتقای مرتبه داشته باشد.بعد از این فرآیند دو سال رسمی آزمایشی و بعد استاد رسمی می‌شود. برخی افرادی که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، درخواست ترفیع ندادند و برخی استادیار نبودند و ارتقای مرتبه نداشتند.

وی  با بیان این‌که از بین این افراد ۵ نفر هم هستند که در اغتشاشات و تشنجات حضور داشتند که با آنها صحبت شد. یک مورد از آن‌ها می‌گفت نمی‌دانستم به این مرحله برسد. در کل ۵ نفر افرادی هستند که تایید نشدند. رویکرد ما این نیست که به خاطر نظرات سیاسی در دانشگاه را به روی افراد ببندیم ولی اگر کسی به قانون اساسی اعتقاد نداشته باشد، شرایط او مشخص است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =