دانشجوها را باور داشته باشید/ اگر حمایت شویم؛ مهاجرت نمی‌کنیم

مدالیست‌های دانشگاه آزاد در المپیاد علوم پزشکی نظرات و پیشنهادات خود را با خبرنگار ایسکانیوز در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیشرفت‌های سریع و روزافزون علوم، خصوصا علـوم پزشـکی و تغییر و تحولات مستمر در اقدامات پیشگیری تا ناتوانی بیماران، نیاز به بازنگری در اهداف غائی تعلـیم و تربیـت به خصـوص آمـوزش پزشکی را بـه شدت مطرح سـاخته اسـت. آینده ایران نیازمند افرادی است که بتوانند به صورت خلاقانه و گروهی به حل مسائل کشور بپردازند.

رسالت دانشگاه‌های کشور برای شناسایی، هدایت و پرورش استعدادهای علمی دانشجویان بر کسی پوشیده نیست. به علاوه، دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند؛ از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت را تولید کنند و از طرف دیگر، مدیران شایسته‌ای را برای رهبری نظام سلامت و همسو سازی حرکتها و تصمیم گیری‌های این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه کنند. متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی برنامه‌ای برای پرورش مهارت حل مساله و کار تیمی در نظام سلامت ندارند. در واقع روش آمــوزش ســنتی در دانشــگاه‌ها در بیشــتر مواقــع مخلــوطی از اطلاعات و مفاهیم را به دانشجویان ارائه می‌دهـد، امـا آنـان را در تجزیه و تحلیل، اولویت بندی و سازماندهی دانش نوظهور که لازمه تفکر انتقادی بوده و منجر به یادگیری موثر و با معنی خواهد گشـت، به حال خود می‌گذارد.

یکی از روشهای رفع این نقیصه طراحی مسابقه‌ای کشوری است که مهارت حل مساله به صورت تیمی جزء ارزشهای آن باشد. در مورد تاثیر المپیادهای علمی بر افزایش مهارتهای شرکت کنندگان در آنها مطالعات مختلفی انجام شده است. مطالعه‌ای در هلند در مورد تاثیر المپیاد ریاضی در شکوفایی استعداد ریاضی دانش آموزان، نشان داد که المپیادی‌ها در تحصیلات دانشگاهی خود موفق بوده اند و مقالات و کتابهایی در زمینه ریاضی چاپ کرده اند. المپیاد همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس آنان شده بود و به انتخاب شغل آینده‌شان کمک کرده بود. این امر نشان می‌دهد که شرکت در مسابقات علمی می‌تواند به رشد فردی و حرفه‌ای فرد کمک کند.

اولین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور شناسایی استعدادها و توانمندسازی دانشجویان توسط وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه های وابسته در مرداد ۱۳۸۸ برگزار شد.دانشجویان توسط آزمون‌های غربالگریِ درون دانشگاهی در چندین حیطه، اعم از استدلال بالینی، تفکر علمی در علوم پایه، مدیریت نظام سلامت، کارآفرینی و آموزش پزشکی و حیطه نوآورانه (مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی سلامت، ) با یکدیگر به رقابت پرداخته و برگزیدگان، برای المپیاد کشوری اعزام می‌شوند.

پس از چند دوره برگزاری المپیاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، برگزاری المپیاد از دوره هفتم تا کنون به صورت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه پیدا کرد. با توجه به تغییرات ایجاد شده در شرایط محیطی و نیز تجربیات کسب شده در نزدیک به یک دهه از برگزاری المپیاد، بازنگری در آیین‌نامه المپیاد علمی در سال ۱۳۹۶صورت گرفت.

چهارشنبه بیست و یکم شهریور ماه ۱۴۰۳ با برگزاری آئین اختتامیه، پرونده شانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور هم بسته شد و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با کسب ۱۱ مدال و دیپلم افتخار در این دوره هم همچون سال گذشته خوش درخشیدند. از این ۱۱ نشان، یک طلای انفرادی، ۲ طلای گروهی، یک نقره انفرادی، یک نقره گروهی، ۳ برنز گروهی، و ۳ دیپلم افتخار در دستان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و افتخارآفرینان این دوره از دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خواستند تا میدان المپیاد را خالی نگذارند و اساتید با ارائه مشاوره های لازم و دانشجویان با مشارکت خود در المپیاد تلاش کنند تا دانشگاه آزاد اسلامی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. در ادامه این گزارش گفت و گوی ایسکانیوز با تعدادی از افتخارآفرینان و مدال آوران این دوره از رقابت‌ها را می‌خوانید:

دانشگاه آزادی‌ها در المپیادهای علمی شرکت کنند/ اگر حمایت شوم، مهاجرت نخواهم کرد

دارنده مدال طلای شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: به پیشنهاد یکی از مدال‌آوران سال گذشته در این دوره از المپیاد شرکت کردم و دانشگاه آزاد میتواند با بهره گیری از این منتورها بستری را فراهم کند تا سایر دانشجویان مستعد و توانمند دانشگاه آزاد هم بتوانند در المپیادها شرکت گسترده داشته باشند.

نگین ژاله دانشجوی ترم ۸ دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور و در حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه به صورت گروهی موفق به کسب مقام اول و مدال طلای این دوره از رقابت ها شدیم.

وی پشتکار همه اعضای تیم را عامل موفقیت در این دوره از المپیاد دانست و ادامه داد: به معنای واقعی کار تیمی را تجربه کردیم و همه اعضا ۱۰۰ درصد توان خود را برای تیم گذاشتند و در واقع در انجام کار کسی مرز خاصی را مشخص نمی‌کرد.

ژاله با اشاره به اینکه برای اولین بار است که در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور شرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: به پیشنهاد یکی از مدال آوران سال گذشته در این دوره از المپیاد شرکت کردم که ایشان به من گفتند حتی اگر به مرحله کشوری هم راه پیدا نکنیم مباحثی که مطالعه میکنیم در دیدگاه و زندگی حرفه ای ما تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تقاضا دارم بهای بیشتری به المپیاد بدهند حال یا از طریق معرفی منتورها یا از طریق بسترهایی که برای تشویق دانشجویان به شرکت در المپیاد فراهم میکنند چرا که خیلی در محیط دانشگاه آزاد بحث المپیاد و تشویق به مشارکت داغ نیست و اغلب دانشجویان درگیر مباحث کلاس درس هستند.

ژاله گفت: پیشنهاد میکنم برای تشویق دانشجویان دانشگاه آزاد به شرکت در المپیاد با توجه به اینکه این دانشجویان استعداد بالایی دارند؛ دانشجویان مدال آور دوره های گذشته از طریق برگزاری کلاس و جلسات مشاوره سایر دانشجویان را با جزئیات المپیاد آشنا و به مشارکت دعوت کنند.

دارنده مدال طلای شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از منتورهای قوی همچون ملیکا علیجانی و امیر محبی که از مدال آوران دوره های گذشته هستند، برخوردار است و میتواند با بهره گیری از این منتورها بستری را فراهم کند تا سایر دانشجویان مستعد و توانمند دانشگاه آزاد هم بتوانند در المپیادها شرکت گسترده داشته باشند.

وی اظهار کرد:به مهاجرت هم فکر میکنم اما به این دلیل که بتوانم علم کشورهای توسعه یافته را وارد کنم بنابراین ممکن است برای گذراندن یک مقطع به خارج از کشور بروم و پس از طی این دوران به وطنم بازگردم اما اگر از حمایت های کافی در داخل کشور برخوردار باشم مهاجرت نخواهم کرد. به خاطر دارم زمانی که در دانشگاه انگیزه لازم برای انجام یک طرح تحقیقاتی را داشتم هیچ حمایت مالی وجود نداشت بنابراین اگر از افراد علاقمند و دغدغه مند حمایت شود به نظرم در کاهش آمار مهاجرت ها تأثیرگذار است.

لزوم بهره‌مندی از توان مشورتی اساتید دانشگاه آزاد در المپیادها/ به مهاجرت دائمی فکر نمی‌کنم

دارنده مدال طلای شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: از مسئولان دانشگاه آزاد تقاضا دارم علاوه درنظرگرفتن تسهیلات تشویقی و حمایتی، اساتیدی را برای ما درنظر بگیرند که به المپیادی ها در حیطه های مختلف آموزش دهند تا همراه دانشجویان باشند و مشاوره های لازم را ارائه دهند.

الهام رخشی نوش آبادی دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: در شانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در حیطه مدیریت نظام سلامت به صورت گروهی شرکت کردم و در منطقه آمایشی ۴ موفق شدیم مقام اول و مدال طلا این دوره از المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور را کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال اولین دوره ای است که در المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور شرکت میکند، افزود: پیشتر و در دوره کارشناسی در رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تحصیل کرده بودم و پس از آن وارد رشته دندانپزشکی شدم و به همین دلیل همواره دغدغه این را داشتم که در حوزه رشته ای که قبلا در آن تحصیل کرده بودم بتوانم خدمتی بکنم و موثر باشم.

نوش‌آبادی ادامه داد: برای این حیطه بسیار تلاش کردیم و سعی کردیم موضوعی را انتخاب کنیم که نظام سلامت ما واقعا به آن دچار است تا بتوان برای آن یک اقدام عملی انجام داد. دانشجویانی که به دنبال شرکت در المپیاد علوم پزشکی هستند در انتخاب موضوع بسیار دقت کنند چرا که برخی گروه ها در این دوره حتی عنوان هایی را انتخاب کرده بودند که برای تیم داوری هیچ جذابیتی نداشت بنابراین انتخاب موضوع که یک مسأله باشد و همچنین انتخاب عنوان بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: در مرحله اول گروهی کسانی بالا می آیند که ۳۰ درصد نمره آنها از آزمون انفرادی محسوب میشود بنابراین باید در حوزه انفرادی بسیار تلاش کنند تا بتوانند از این مرحله گذر کنند در نهایت با توجه به فشرده بودن تایم حتما باید در گروه تقسیم کار صورت بگیرد.

نوش‌آبادی اضافه کرد: المپیاد به خودی خود یک رقابت بسیار جذاب است و یک رقابت علمی بسیار خوبی شکل میگیرد و شرکت کنندگان علاوه بر اینکه خود را محک میزنند از تسهیلاتی که وزارت بهداشت هم درنظر میگیرد میتوانند بهره مند شوند و حتی میتوانند به صورت مستقیم در آزمون تخصص شرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه قصد مهاجرت ندارم، گفت: به مهاجرت دائمی فکر نمیکنم اما مایلم که برای ادامه تحصیل به کشور دیگری بروم و مجدد برای خدمت به مردم کشورم بازگردم چرا که ایران وطن من است و من از همین خاک بلند شدم و هیچ جای دنیا به اندازه کشور خودمان نمیتوانیم قد بلند کنیم و خودی نشان دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در این مسیر همه کارها به صورت داوطلبانه و خودجوش صورت گرفت بیان کرد: از مسئولین دانشگاه آزاد تقاضا دارم علاوه درنظرگرفتن تسهیلات تشویقی و حمایتی اساتیدی را برای ما درنظر بگیرند که به المپیادی ها در حیطه های مختلف آموزش دهند تا در این دوره همراه بچه ها باشند و مشاوره های لازم را ارائه بدهند. در این دوره ما خودمان از کتاب های رفرنس کمک میگرفتیم و هیچ مشاوره استادی نداشتیم.

نوش‌آبادی پراکنده بودن اعضای تیم و اینکه هر یک از اعضا از یک شهر بودند را چالش دیگر این مسیر برشمرد و گفت: این دور بودن برای ما چالش بزرگ بود چرا که منطقه آمایشی ما ۴ شامل لرستان و خوزستان میشود و اینکه از یک منطقه نبودیم پروسه را دشوار میکرد و اغلب جلسات ما در فضای گوگل میت و به صورت آنلاین بود و چند جلسه حضوری هم در تهران داشتیم.

عدم هماهنگی کمیته اجرایی و فنی المپیاد چالش برانگیز بود

وی از عدم هماهنگی کمیته اجرایی و فنی المپیاد هم انتقاد کرد و گفت: اطلاع رسانی ها متاسفانه در تایم درستی داده نمیشد به طور مثال یک تایمی را از قبل مشخص میکردند و یکباره سه روز مانده به آن تایم مشخص مجدد زمان را تغییر میدادند و از این قبیل عدم هماهنگی ها در پروسه برگزاری المپیاد بسیار زیاد بود.

دارنده مدال طلای شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور تصریح کرد: در تیم ما سه نفر دیگر از دانشگاه های سراسری و تنها من از دانشگاه آزاد اسلامی بودم اما واقعا معتقدم بچه های دانشگاه آزاد پتانسیل های بالایی دارند برخلاف تصور غلطی که شکل گرفته مبنی بر اینکه کسی که دانشگاه آزاد درس میخواند بنیه علمی ضعیف تری دارد اصلا اینطور نیست و بچه ها توانمندی بسیار بالایی دارند اما متاسفانه دانشگاه حمایت خاصی انجام نمی دهد و حتی هنوز دانشگاه آزاد بروجرد تا این لحظه اطلاعی از مدالی که کسب کرده ام ندارد! در صورتی که برای هم تیمی هایم بنر نصب شده و جشن تقدیر برگزار کرده اند و نقدینگی در اختیار آنها قرار گرفته است.

مسئولان دانشگاه به دانشجویان دانشگاه آزاد باور داشته باشند

فاطمه عباسی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور و در حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه موفق به کسب مدال برنز گروهی شدیم.

وی با اشاره به اینکه امسال دومین دوره ای است که در المپیاد شرکت میکند اما در دوره گذشته موفق به کسب مدال نشده، در خصوص روند آشنایی خود با المپیاد ادامه داد: پیشتر و در خارج از دانشگاه اطلاعاتی را در حیطه کارآفرینی به دست آورده بودم و سال گذشته از طریق یکی از دوستانم از حیطه کارآفرینی المپیاد علوم پزشکی مطلع شدم و در نهایت پس از بررسی در این رقابت جذاب شرکت کردم.

عباسی خاطرنشان کرد: از مزایای شرکت در المپیادها این است که با افرادی هم گروه و آشنا خواهی شد که ممکن است در دانشگاه فرصت آشنایی با این افراد را نداشته باشی ضمن اینکه دانشجویان استعداد خود را محک می‌زنند.

وی از همراهی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هم در فرآیند برگزاری المپیاد قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه پروسه المپیاد با بسیاری از درس های دانشگاه تداخل داشت دانشگاه و اساتید نهایت همکاری را با ما داشتند تا مشکلی پیش نیاید.

عباسی تصریح کرد: به مسوولان دانشگاه پیشنهاد میکنم برای المپیاد بعدی یعنی دوره هفدهم دانشجویانی که در این رقابت ها شرکت خواهند کرد را بیشتر مورد توجه قرار دهند و به این مهم باور داشته باشند که بچه های دانشگاه آزاد هم استعداد کافی برای موفقیت دارند و دقیقا مشابه دانشجویان دانشگاه های سراسری به این دانشجویان توجه داشته باشند کما اینکه امسال هم همچون سال های گذشته سهم دانشگاه آزادی ‌ها قابل توجه بود.

وی خودباوری را عامل اصلی موفقیت در این رقابت ها ارزیابی کرد و افزود: بی برنامگی در این دوره از المپیاد ما را بسیار اذیت کرد و مدام ساعت برنامه هایی که از قبل تعیین شده بود را تغییر می دادند حتی هفته آخر تاریخ دقیق آزمون را هم نمیدانستیم بنابراین بهتر است که وزارت بهداشت نسبت به برنامه ریزی دقیق تر اهتمام داشته باشد.

عباسی با اشاره به سهم قابل توجه دانشگاه آزاد اسلامی از مدال های این دوره از رقابت ها و اینکه تعداد مدال های دانشگاه آزاد از دانشگاه های دولتی کمتر نبود خاطرنشان کرد: به نظر میرسد اطلاع رسانی ها برای دعوت دانشجویان دانشگاه آزاد به شرکت در المپیادهای علمی باید بیشتر شود و اگر در جشن نوورودی ها و همین طور کانال ها اطلاع رسانی شود قطعا دانشجویان بیشتری مشارکت خواهند داشت.

وی اضافه کرد: به خاطر شرایط اقتصادی که در حال حاضر بر کشور ما حاکم شده به دنبال این هستم تا از ایران بروم راجع به بازگشت هم فعلا هیچ تصمیمی نگرفته ام اما اگر هم بازگردم به عشق خانواده ام این کار را میکنم و تنها در صورت حمایت های خاص از جمله تجهیزات و تسهیلات پژوهشی و آزمایشگاهی از مهاجرت منصرف خواهم شد.

المپیاد را به دانشجویان معرفی کنید

رضا بنایی جهرمی دانشجوی کارورز پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی آزاد واحد کازرون نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: امسال برای اولین بار در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور و در حیطه استدلال بالینی در انفرادی دیپلم افتخار و در مرحله گروهی موفق به کسب مدال برنز شدم.

وی با اشاره به اینکه از طریق مسئول المپیاد دانشگاه از برگزاری این رقابت ها مطلع شدم، ادامه داد: المپیاد یک رقابتی است در سطح کشوری که میتواند به دانشجو کمک کند تا با توانایی های خود بیشتر آشنا شود و آن توانایی ها را پرورش دهد و از طرف دیگر به مسوولان کمک خواهد کرد تا نخبگان واستعدادها را شناسایی کنند.

جهرمی تلاش و پشتکار زیاد را عامل موفقیت در این دوره از رقابت ها دانست و گفت: از مسوولان تقاضا میکنم فضای دانشگاه آزاد را به گونه ای تغییر دهند که بستر مشارکت و حضور دانشجویان این دانشگاه در المپیادهای علمی بیشتر شود و برای هدف شان انگیزه لازم را پیدا کنند.

وی از به هم‌ریختگی و تغییرات مکرر جدول زمان بندی المپیاد هم انتقاد و اضافه کرد: با توجه به اینکه حمایت های لازم از ما در داخل کشور صورت نمیگیرد همیشه به مهاجرت فکر میکنم و در حال حاضر هم برای انجام پایان نامه ام با سنگ اندازی های فراوانی روبه رو و بسیار اذیت می‌شوم.

جهرمی با اشاره به اینکه در واحد ما دانشجویان اغلب اطلاع چندانی از چند و چون برگزاری المپیاد ندارند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اطلاع رسانی ها پایین است اما تعداد مدال ها و جوایز دانشگاه آزادی ها بسیار خوب بود و اگر مشارکت گسترده تر شود و از ظرفیت استعدادها بهره مند شویم؛ بی شک دانشگاه آزادی ها به جایگاه واقعی خود دست پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =