«وفاق ملی» قربانی انتصاب‌های رادیکال

انتصاب‌ افرادی که دارای سابقه محکومیت امنیتی و ... هستند در بدنه دولت به چالش جدید دولت پزشکیان تبدیل شده به نحوی که این بار صدای نارضایتی رئیس مجلس و برخی حامیان دولت نیز شنیده می‌شود. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ انتصاب‌های رادیکال در لایه‌های مدیران میانی و استفاده از چهره‌های تند و رادیکال در رسانه‌های دولت و مجری نخستین نشست رسانه‌ای رئیس‌جمهور در تناقض با شعار «وفاق ملی» و همچنین نظر رئیس‌جمهور است.

بیشتر بخوانید؛

گزارشی از اهمیت سفر تاریخی رئیس‌جمهور به عراق

پزشکیان پیشتر گفته بود از چهره‌هایی که با نظام زاویه داشته باشند، استفاده نمی‌کنیم. وی در نشست دیروز با اصحاب رسانه نیز در واکنش با پرسشی پیرامون حصر گفت: « نباید با نظام در افتاد.» با این وجود برخی انتصابات دولت چهاردهم در روزهای اخیر بحث‌برانگیز شده است. از جمله این افراد علی احمدنیا، سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت است که سابقه محکومیت امنیتی دارد. ممکن است چنین انتصابی تعامل سایر نهادها را با دولت دچار چالش کند.

محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در واکنش به انتصاب احمدنیا نوشته است: «وی عضو کارگروه تخصصی نفت (زیر مجموعه شورای راهبری ظریف) برای تعیین وزیر بوده است و پیش از این از سوی دستگاه های اطلاعاتی بازداشت شده و به پنج سال زندان محکوم شده است. واقعا باید به آقای حضرتی برای چنین انتصاب شایسته ای تبریک گفت!»

یکی دیگر از انتصاب‌های بحث‌برانگیز رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، مربوط به نفیسه زارع کهن است. الیاس حضرتی با صدور حکمی زارع کهن را به عنوان سرپرست اداره کل حوزه سخنگوی دولت منصوب کرد. گفته می‌شود زارع کهن از فعالان و بازداشتی‌های سال ۸۸ است.

از دیگر افرادی که حضور وی به عنوان مجری نشست خبری رئیس‌جمهور توجه منتقدان را به خود جلب کرد، هادی حیدری کارتونیست اصلاح‌طلب بود که وی نیز سابقه بازداشت‌های امنیتی را در کارنامه‌اش دارد.

هشدار مجلس درباره برخی انتصاب‌های رده میانی دولت

محمدباقر قالیباف در اولین جلسه مجلس پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان نسبت به چنین انتصاب‌هایی واکنش نشان داد و گفت: «در راستای تعامل صحیح دولت و مجلس، ضروری است در انتصابات رده‌های میانی هیئت دولت نیز در چارچوب اصولی که رئیس‌جمهور تحت عنوان وفاق ذکر کرده‌اند، صورت گیرد... مجلس بر حسن اجرای قوانین موضوعه به ویژه قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس نظارت خواهد کرد.»

عبدالوحید فیاضی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز در نقد این انتصابات گفته است: «بر اساس شنیده‌هایم برخی افرادی که انتصاب شده‌اند سابقه زندان به دلایل امنیتی و فساد مالی داشته‌اند که در این شرایط طبیعی است نباید به کار گرفته شوند. چون این موارد وفاق را دچار خدشه می‌کند».

با این حال روز گذشته و در جریان اولین نشست خبری رئیس‌جمهور، هنگامی که یکی از خبرنگاران از وی پرسید: «حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی، می‌تواند موقعیت دولت را با خطر جدی روبه‌رو کند. حضرت آقا نیز بارها درباره به‌کارگیری افراد زاویه‌دار و بدسابقه هشدار داده‌اند. اما متاسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه و حامیان اغتشاشات در دولت شما پست و مقام گرفته‌اند. این واقعیت تلخ، با مواضع اعلام‌شده حضرتعالی در تضاد است. آیا از این انتصاب‌ها باخبرید؟!»

وی در پاسخ گفت: «قرار نیست به خاطر اشتباه ما آدم‌ها را کنار بزنیم. در نتیجه الان اگر می‌خواهیم وفاق ایجاد کنیم یعنی بپذیریم ما عیب‌هایی داشتیم، این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم، کنار هم می‌آییم، بر اساس چارچوب قانون، سیاست و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل خواهیم کرد. اگر خلاف آن سیاست عمل کردند، ما برخورد کنیم.»

منتقدان پزشکیان در واکنش به فروکاستن اعمال برخی افراد در جریان وقایع سال ۸۸ به واژه «عیب»، آن را میدان دادن به این اشخاص در بدنه دولت می‌دانند. این دسته از منتقدان براین باورند که هرچند برخی اعضای مسئله‌دار کابینه از سوی مجلس به علت اظهار ندامت غیرآشکار رای اعتماد گرفتند اما این امر باعث نمی شود تا پزشکیان نیروهای رادیکال وابسته به جبهه اصلاحات را وارد لایه‌های میانی دولت کند، چنین انتصاباتی به منزله عبور از وعده تشکیل دولت بر اساس شعار «وفاق ملی» است.

شعاری که‌ تا پیش از این استنباط عمومی از آن، کنارهم قرار دادن نیروهای معتدل طیف‌های مختلف زیر یک چتر بود اما به نظر می‌رسد قرار است این وعده در سطح اعضای هیات دولت باقی بماند!

در ادامه هشدارها به دولت، شب گذشته مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب پس از نشست رسانه‌ای رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی برخی انتصابات از سوی دولت را نوعی بدسلیقگی قلمداد کرد. وی در این برنامه گفت: «چرا نسبت به به‌کارگیری افراد اصرار می‌کنیم؟ افراد با سابقه بهتری را به کار بگیریم که کمک کنیم به اینکه حاشیه‌هایی برای دولت وفاق ایجاد نشود.»

فضائلی پیشتر نیز در یادداشتی خطاب به پزشکیان هشدار داده است که جلوی انتصاب افرادی که در حوادث ۸۸ حضور داشتند را بگیرید. در بخشی از یادداشت وی آمده است: «اشتباه محاسباتی جریان موسوم به اصلاحات و اتخاذ مواضع زیاده‌خواهانه و ازجمله گستاخی درباره فتنه ۸۸ و عوض‌کردن اصطلاحاً جای جلاد و شهید، نه‌تنها هیچ کمکی به وفاق نمی‌کند، بلکه این مفهوم ارزشمند را به‌شدت مورد آسیب قرار می‌دهد.»

وی همچنین نوشته است: «مرزبندی با زیاده‌خواهان و جلوگیری از انتصاب افراد بدسابقه (که اظهار ندامت نکرده‌اند) به‌خصوص در مدیریت سطوح بالا و میانی، از دیگر اقداماتی است که دکتر پزشکیان برای صیانت از رویکرد اصلی دولت خود یعنی وفاق، می‌توانند انجام دهند.»

واکنش حامیان دولت به انتقادات

انتقادات به انتصاب اخیر حامیانه دولت و اعتدالیون را نیز دو دسته کرده است. هر چند اکثریت حامیان دولت روی خوشی نسبت به چنین انتقاداتی نشان نمی‌دهند و آن را تلافی شکست در انتخابات می‌دانند اما به نظر می‌رسد دسته‌ای دیگر که منصفانه به ماجرا نگاه می‌کنند نسبت به این رویه رضایت چندانی ندارند.

شب گذشته صدا و سیما پس از نشست خبری رئیس‌جمهور در نظرسنجی‌ای از مخاطبان خود پرسیده بود: «آیا وفاق ملی با افراد و گروه‌هایی که سابقه مجرمیت و اقدام علیه منافع ملی دارند، امکان پذیر است؟»

این نظرسنجی با واکنش عباس عبدی یکی از اعضای شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم مواجه شد. وی خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «صدا و سیما با این گونه نظرسنجی‌ها خود را به قعر جایگاه رسانه‌ای پرتاب کرده است. آقای رییس‌جمهور؛ تا هنگامی که رسانه رسمی در دست نیروهای ضد وفاق است این اَبَر پروژه و طرح وفاق شما به نتیجه نهایی نمی‌رسد.»

احمد زیدآبادی نیز انتقاد در این زمینه را «قشقرق» دانسته و در یادداشت کوتاهی تحت عنوان «بایکوت» نوشته است: «این پست‌های درجه چهارم و پنجمی که به برخی از اهالی رسانه و مطبوعات در نهاد ریاست‌جمهوری و برخی دیگر از وزارت‌خانه‌ها واگذار شده است واقعا اینقدر اهمیت دارد که کیهان و اعوان و انصارش بر سر آن تحت عنوان به کارگیری فتنه‌گران در دولت قشقرق راه انداخته‌اند؟»

وی در ادامه رفتار منتقدان را به بایکوت شهید رجایی از سوی اعضای حزب توده در زندان رژیم پهلوی تشبیه کرده و نوشته است: «این حرکات انحصارطلبانه مرا به یاد خاطرات زندانیان سیاسی دوران پهلوی از رفتار مسعود رجوی در زندان می‌اندازد که وقتی سازمان تحت کنترلش مثلاً فردی مانند مرحوم محمدعلی رجایی را بایکوت می‌کرد، حتی اجازه نمی‌دادند که مسئول سماور بند شود!»

غلامحسین کرباسچی نیز در واکنش به انتقادات با بیان این که اگر این مسئله هم طی شود، به بند کفش پزشکیان ایراد می‌گیرند، گفته است: «جبهه اصولگرایی دنبال این است که بهانه‌ای برای حرف‌های پزشکیان و دولت درست کند.»

وقتی آش شور می‌شود...

با این حال علی اصغر شفیعیان، عضو ستاد رسانه‌ای مسعود پزشکیان و از چهره های نزدیک به وی که در اغلب موارد هنگامی که نقدی به رئیس‌جمهور و یا یکی از منسوبان وی مطرح می‌شود، در مقام دفاع از دولت، منتقدان را توصیه به صبر می‌کند این بار به صف منتقدین پیوسته و با انتشار پیام‌هایی نسبت به برخی از انتصاب‌ها در دولت چهاردهم انتقاد کرده است.

شفیعیان نوشته است: «دیشب یکی تلفنی در نکوهش تملق دولت و رئیس جمهور گفت. گفتم از همه چی دفاع نمی‌کنم و در همین توئیتر نقدهایی کرده‌ام، مثلاً همه‌ی انتصاب‌ها که با اطلاع دکتر پزشکیان نیست و حتماً آدم‌های اشتباه وارد شده‌اند. همچنین است در مورد همه‌ی رفتارهای به نام دولت که الزاماً مورد تأیید او نیست.»

«وفاق ملی» قربانی انتصاب‌های رادیکال

مدیر انصاف نیوز در پیامی دیگر نوشته است: «خشت اول چون نهد معمار کج، ‏تا ثریا می‌رود دیوار کج»

«وفاق ملی» قربانی انتصاب‌های رادیکال

علاوه بر شفیعیان، حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی در دولت دوازدهم، نیز در توئیتی کنایه‌آمیز نوشته است: «هرچه سلسله مراتب در اطلاع‌رسانی دولتی بیشتر، کیفیت اطلاع‌رسانی پایین‌تر.»

«وفاق ملی» قربانی انتصاب‌های رادیکال

تلاش نافرجام برای راضی نگه داشتن ناراضیان

به نظر می‌رسد حامیان دولت صور می‌کنند پس از اخذ رای اعتماد کابینه از مجلس، مسئله وفاق باید به شکل دیگری تعبیر شود بنابراین باید از سوی با ایجاد حاشیه‌های سیاسی و از سوی دیگر با برخی انتصاب‌ها، بدنه هوادار اصلاح‌طلب حامی رئیس‌جمهور راضی نگه داشته شود.

علی نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این زمینه گفته است:« نیازی نیست پزشکیان دل افراطی‌ها را به دست بیاورد. او باید به سمت به دست آوردن دل ناراضیان برود زیرا با رأی آن‌ها روی کار آمده است و آن بخش زیادی که رأی ندادند هم از او انتظار دارند. او مطمئن باشد هر کاری بکند افراطی‌ها از دولتش رضایت نخواهند داشت زیرا دولت پزشکیان را دولت خودشان نمی‌دانند.»

اظهاراتی از این دست برای جلب نظر ناراضیان در حالی صورت می‌گیرد که بخشی از سخنان دیروز پزشکیان درباره رفع حصر و خطاب قرار دادن میر حسین موسوی با لفظ «آن یکی» سبب افزایش نارضایتی، قشر ناراضی همیشگی شده است. در حالی که رئیس‌جمهور در توضیح مسئله رفع حصر اعلام کرد، مسئله حصر حسین کروبی حل شده است و این خود یک قدم رو به جلو است اما گویا این جملات هم ناراضیان را راضی نکرد!

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از صحبت‌های پزشکیان درباره میرحسین موسوی گفته است: «این‌که رئیس‌جمهور نام مهندس موسوی را نیاورد و از تعبیر «آن یکی» استفاده کرد، احساس بدی به من دست داد و جالب نبود. به نظرم در بخش دوم هم پاسخ آقای رئیس‌جمهور غیرمنصفانه‌ بود.»

انتقاداتی از این دست موجب شد تا زیدآبادی در مقام حمایت از پزشکیان علت استفاده از لفظ «آن یکی» را فراموشی اعلام کند. وی نوشت است: «در عالم بشری گاهی حتی اسامی بسیار مشهور نیز برای یک لحظه از ذهن آدمی می‌پرند. برای من که اینطور است. رو در رو قرار دادن مهندس موسوی و دکتر پزشکیان که برخی از حامیان مهندس آن را در پیش گرفته‌اند، به نظرم کمکی به حل مشکلات کشور نمی‌کند که جای خود، بلکه در نهایت امر برای این جامعه و مردم آن، بسیار خسارت‌بار خواهد شد.»

به نظر می‌رسد تلاش برای راضی نگه داشتن طیف رادیکال چه در بدنه مردمی و چه در میان فعالان سیاسی، در اولین نشست مطبوعاتی رئیس‌جمهور چندان موفقیت آمیز نبوده است.
با این وجود حامیان افراطی پزشکیان، ناراضیان و مسائلشان را به شکل مغالطه‌آمیزی به کل جامعه تعیم می‌دهند در حالی که مسئله اصلی جامعه امروز ایران که اکثریت مردم درباره آن وفاق دارند، «اقتصاد» و «مسائل معیشتی» است و طرح حاشیه‌های که کمکی به عبور از شرایط دشوار اقتصادی نمی‌کند، صرفا منجر به از دست دادن سرمایه‌های مردمی رئیس‌جمهور خواهد شد.

رئیس‌جمهور صدای انتقاد مجلس را شنید؟

گزارش‌ها حاکی از این است مسعود پزشکیان که ظهر امروز بعد از نواخته شده زنگ پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس حاضر شده و طی سخنانی گفته است: «قصد سخنرانی ندارم و آمدم به مناسبت هفته وحدت در خدمت شما نمایندگان برای ایجاد وحدت باشم و اگر مشکلاتی وجود دارد، با هم همراهی کنیم. دغدغه‌ها و حرف‌های شما را گوش خواهیم داد و تا جایی که ممکن است آن‌ها را عملی می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور همچنین گفته است: «اینگونه نیست که بگوییم از مجلس رای گرفتیم و هر کاری دلمان خواست انجام دهیم. ما به حرف‌هایی که به شما زدیم پایبندیم و به آن عمل می‌کنیم. حرف و نظر و پیشنهاد شما را گوش داده و سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است به آن عمل کنیم.»

پزشکیان فردی بر آمده از مجلس است و به خوبی می‌داند بدون همراهی مجلس، راهی دشوار در پیش دارد و فرصت وفاق میان وی و بخشی از بدنه مجلس و به طور خاص ریاست آن، فرصت مغتنمی است تا بسیاری از وعده‌های خود را محقق کند با این حال باید دید رئیس‌جمهور در زمینه انتصابات در بدنه میانی دولت به سمت نمایندگان مجلس گرایش می‌یابد یا همچنان زمام امور را به دست افراطیون می‌دهد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1243186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =