پیروزی‌های تاکتیکی نمی‌تواند شکست استراتژیکی اسرائیل را جبران کند/ گرفتار بودن در زندان ژئوپلتیکی نقطه ضعف رژیم صهیونیستی

علیرضا عرب با اشاره به اینکه نقطه ضعف رژیم صهیونیستی نداشتن عمق استراتژیکی و گرفتار بودن در زندان ژئوپلتیکی است، اظهار کرد: اگرچه عملیات‌های رژیم صهیونیستی علیه مقاومت تلخ و ناخوشایند است اما تغییر راهبردی در صحنه نبرد ایجاد نخواهد کرد و نمی‌تواند شکست استراتژیکی رژیم را جبران کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در روزهای اخیر افزایش یافته و برخی کارشناسان آن را زمینه‌سازی برای حمله احتمالی رژیم علیه حزب الله می‌دانند. گفته می‌شود که عملیات تروریستی انفجار پیجرها نیز در همین راستا انجام شده است. علاوه بر این، در حملات هوایی روز جمعه اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت، ابراهیم عقیل -فرمانده عملیات ویژه حزب الله- به شهادت رسید. با این حال، گروه‌های مقاومت آمادگی خود را برای هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی اعلام کرده و رژیم را تهدید کرده‌اند که در صورت حمله زمینی هزینه‌های سنگینی متحمل خواهد شد. دکتر علیرضا عرب –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به تحلیل تحولات لبنان پرداخت.

بیشتر بخوانید:

اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی جبران شکست‌های اخیر از حزب الله بود / هشدار اروپا و آمریکا به اسرائیل در خصوص حمله زمینی به لبنان

از نظر وی، تنش نظامی بین نیروهای حزب الله و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر نسبت به قبل افزایش یافته و شاهد تغییر فازی نسبت به اتفاقات پس از 7 اکتبر هستیم. عرب با بیان اینکه نتانیاهو موافق جنگ محدود در شمال سرزمین‌های اشغالی است، اظهار کرد: او می‌خواهد عملیاتی گسترده در جنوب لبنان علیه حزب الله آغاز کند و اکثریت جامعه اسرائیل هم موافق این قضیه هستند و بر اساس نظرسنجی شبکه 14 تلویزیون اسرائیل -که به حزب لیکود و نتانیاهو نزدیک است- 71 درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی از حمله نظامی به جنوب لبنان حمایت کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی به دنبال انتقال ثقل ارتش از غزه به شمال

به گفته عرب، نیروهای ویژه اسرائیل هم برای آغاز حمله به جنوب لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند اما گالانت مخالف این مسئله است و همین امر امکان برکناری گالانت و اضافه شدن گیدئون ساعر را به کابینه جنگ رژیم صهیونیستی افزایش داده است. وی افزود: بخشی از اپوزیسیون اسرائیل از جمله بنی گانتس هم موافق عملیات گسترده در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی هستند و کابینه جنگی رژیم چند روز پیش یکی از اهداف این عملیات را بازگرداندن ساکنان مناطق شمالی اعلام کرده است.

به اعتقاد این کارشناس مسائل منطقه، یکی از راه‌های بازگرداندن آوارگان بخش‌های شمالی اسرائیل دستیابی به توافق مرزی با حزب الله و عقب نشینی نیروهای رضوان و راه دیگر راه‌اندازی جنگ علیه حزب الله است که البته این به معنای یک جنگ گسترده نیست و می‌تواند یک جنگ محدود در صفحات جنوب لبنان باشد. وی با اشاره به اینکه حدود 150 هزار نفر از ساکنان شمال سرزمین‌های اشغالی آواره شده و این مسئله به زعم صهیونیست‌ها ترکیب جمعیتی منطقه را به هم زده است، گفت: بر همین اساس حتی اپوزیسیون و نهادهای امنیتی هم موافق آغاز عملیات در جبهه شمالی هستند و احتمال انتقال ثقل ارتش از غزه به شمال وجود دارد.

اکثریت اسرائیلی‌ها موافق آغاز جنگ گسترده علیه حزب الله

عرب با بیان اینکه عملیات پیجرها در همین بستر انجام شد، تصریح کرد: جنگ گسترده در صفحات شمالی برای اسرائیل هزینه‌های سنگین و به مراتب بیشتر از غزه خواهد داشت و خود اسرائیلی‌ها هم این را می‌دانند؛ لذا هدف آنها یک عملیات محدود در شمال است که فشار را بر حزب الله افزایش داده و آنها را مجبور به پذیرش توافق کند تا آوارگان شمالی سرزمین‌های اشغالی به مکان‌های قبلی خود بازگردند. وی افزود: با وجود اینکه اپوزیسیون و سایر نهادهای امنیتی موافق آغاز عملیات گسترده در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی علیه لبنان هستند اما تقریبا اکثریت آنها خواهان توقف جنگ غزه و دستیابی به توافق هستند.

از نظر این کارشناس، تصور صهیونیست‌ها این است که با فشار بیشتر بر حزب‌الله، صفحات شمالی آرام خواهد شد و امکان بازگشت آوارگان وجود دارد و از طرف دیگر ارتباط حزب الله با غزه قطع خواهد شد. وی در خصوص اینکه آیا این فشارها حزب الله را مجبور به پذیرش توافق خواهد کرد، گفت: حزب الله اعلام کرده که همچنان به حمایت از غزه ادامه خواهد داد اما هیچ یک از طرفیت به دنبال یک جنگ وسیع نیستند. به اعتقاد عرب، بر همین اساس احتمالا شاهد یک عملیات گسترده در صفحات جنوبی لبنان و نه کل این کشور خواهیم بود که هدف آن اعمال فشار بر حزب الله باشد.

وی افزود: نتانیاهو در حال حاضر نمی‌تواند پایان جنگ در غزه را اعلام کند و این امر به منزله باخت برای او خواهد بود و اگر هم بخواهد جنگ را ادامه دهد، به معنای فرو رفتن در باتلاق غزه است؛ بنابراین تلاش صهیونیست‌ها این است با چرخش مرکز ثقل ارتش به جبهه شمالی، به صورت آبرومندانه از غزه خارج شده و به دنبال دستاوردسازی در شمال باشند و همه فشارها حکم دستاوردسازی برای اسرائیل را دارد.

اقدامات تروریستی اطلاعاتی و تکنولوژیکی با هدف خروج از بن بست

علیرضا عرب در خصوص عملیات تروریستی انفجار پیجرها گفت: این یک عملیات ترکیبی بود که با اقدام جنگی تفاوتی نداشت و اما بعید است که رژیم صهیونیستی به دنبال یک جنگ گسترده باشد که هزینه‌های بالای اقتصادی، امنیتی و اجتماعی برای آنها به همراه خواهد داشت. وی در خصوص تاثیر عملیات‌های اخیر بر توان نظامی حزب الله اظهار کرد: نمی‌توان گفت که این حملات تاثیری نداشته اما باید به این نکته توجه داشت که هر کجا اسرائیل به بن‌بست استراتژیکی دچار می‌شود، دست به اقدامات امنیتی و اطلاعاتی می‌زنند.

عرب با بیان اینکه صهیونیست‌ها دست قوی در اقدامات تروریستی اطلاعاتی و تکنولوژیکی دارند، تصریح کرد: آمریکا و شرکت‌های بزرگی آمریکایی با تمام ظرفیت از آنها حمایت می‌کنند و برای خروج از بن‌بست‌ها نیازمند شعبده بازی و سناریوهای هالیودی هستند تا بتوانند آن را در جنگ شناختی بفروشند. وی افزود: هیچ یک از اهداف اعلامی آنها در غزه محقق نشد و همچنان نیروهای آنها در غزه کشته می‌شوند. از نظر این کارشناس، یک غزه زیرزمینی هم وجود دارد که بر اساس برآوردهای اطلاعاتی خود صهیونیست‌ها 700 کیلومتر تونل وجود دارد که در بهترین حالت صهیونیست‌ها تا کنون 30 درصد آن را تخریب کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: غزه همچنان یک تهدید امنیتی برای اسرائیل محسوب می‌شود و از نظر استراتژیکی صهیونیست‌ها موفقیتی در جنگ یک ساله خود نداشته‌اند و در صفحات شمالی هم با یک بن‌بست راهبردی مواجه هستند و آن هم عبارت است از توانمندی بالای نظامی حزب الله. عرب در انتها تاکید کرد اگرچه عملیات‌های رژیم صهیونیستی علیه مقاومت تلخ و ناخوشایند است اما تغییر راهبردی در صحنه نبرد ایجاد نخواهد کرد.

از نظر این کارشناس، نقطه ضعف رژیم نداشتن عمق استراتژیکی و گرفتار بودن در زندان ژئوپلتیکی است و برعکس نقطه قوت مقاومت برخورداری از گستره جغرافیایی و اینکه دور تا دور اسرائیل را محاصره کرده است. وی افزود: همین امر اسرائیل را درگیر یک جنگ فرسایشی کرده که پایانی برای آن متصور نیست و پیروزی‌های تاکتیکی متاثر از عملیات‌های تکنولوژیکی نمی‌تواند شکست استراتژیکی آنها را جبران کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243596

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =