اعتراض دانشجویان نسبت به گرانی غذا در دانشگاه‌های دولتی/ گنجی: قیمت یک پرس غذا کمتر از یک فنجان قهوه است

جمعی از دانشجویان چند دانشگاه سراسری در نامه‌ای به وزیر علوم و روسای دانشگاه‌ها خواستار کاهش قیمت غذا در سالن‌های غذا خوری دانشگاه‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید تهیه مواد اولیه و آشپزی کردن در برخی روزها جزو فعالیت‌های لذت بخش برخی از افراد باشد؛ اما گاهی به دلیل مشغله روزانه و نبود امکانات، تهیه وعده‌های غذایی دشوار خواهد شد. دانشجویان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شاید به دلیل شرکت در کلاس‌ها و حجم بالای تکالیف درسی نتوانند آشپزی کنند. علاوه بر زمان، فقدان امکانات لازم برای آشپزی و هزینه‌های وعده‌های غذایی از جمله مسائلی است که دانشجویان با آن درگیر هستند و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

بیشتر بخوانید:

بهبود کیفیت غذای دانشجویی نسبت به سال‌های گذشته

در این راستا صندوق رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل امور دانشجویی وابسته به معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها برای کاهش هزینه‌های دانشجویان به آنها تسهیلاتی مانند خوابگاه یا غذا ارائه می‌دهد. بر همین اساس این صندوق‌ها هر سال باتوجه به بررسی‌های انجام شده در هیئت امنای خود، اقدام به اعلام و ابلاغ نرخ جدید غذا دانشجویی می‌کنند.

هر ساله دو موضوع افزایش نرخ غذای دانشجویی و کیفیت آن، از مهمترین چالش‌های حوزه صنفی محسوب می‌شود؛ شوراهای صنفی و دانشجویان نسبت به آنها گلایه‌ها و درخواست‌هایی از مسئولان دانشگاهی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ غذای دانشجویی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

اعتراض به افزایش قیمت غذای سلف برای دانشجویان شبانه دانشگاه الزهرا تهران

جمعی از دانشجویان دانشگاه دانشگاه الزهرا تهران در نامه‌ای خطاب به حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به گرانی غذا در این دانشگاه اعتراض کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: احتراما به استحضار می‌رساند در ترم جاری (۴۰۳۱) در دانشگاه الزهرا(س)، نرخ غذای سلف برای دانشجویان شبانه به‌صورت آزاد و حداقل ۴۵ هزار تومان تعیین شده است. این امر در سال‌های گذشته سابقه نداشته و در مصوبات و شرایط دانشجویان شبانه نیز به هیچ عنوان چنین موردی ذکر نشده است. این اقدام خلاف قوانین مصوب است.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: باتوجه به اینکه ما دانشجویان شبانه تمامی هزینه تحصیل خود در دانشگاه دولتی را پرداخت می‌کنیم، تعیین نرخ آزاد برای غذای سلف ناعدالتی بوده و موجب اعتراض دانشجویان شده است. بنابراین، ما امضاکنندگان این کارزار از شما درخواست داریم تا بررسی و رسیدگی لازم را در این زمینه انجام دهید و نرخ غذای سلف برای دانشجویان شبانه را مجدداً به حالت قبل بازگردانید.

اعتراض به افزایش قیمت غذای خوابگاه دانشگاه بوعلی سینا

جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در نامه‌ای خطاب به حسین رضوان رئیس دانشگاه بوعلی سینا نسبت به افزایش قیمت غذا اعتراض کردند.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: اینجانبان، دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، بدین وسیله اعتراض خود را نسبت به افزایش هزینه غذای دانشجویی اعلام می‌داریم. همان‌طور که مستحضرید، افزایش هزینه‌های زندگی و تحصیل برای دانشجویان، به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، فشار زیادی را بر خانواده‌ها و دانشجویان وارد کرده است. افزایش ناگهانی و چشمگیر هزینه غذای دانشجویی، بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی دانشجویان و خانواده‌هایشان، موجب نارضایتی بسیاری از دانشجویان شده است.

در بخشی از این نامه خاطرنشان شده است: لذا از جنابعالی تقاضا داریم با بررسی مجدد این موضوع، نسبت به تعدیل و کاهش هزینه‌های غذایی دانشجویی اقدام کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود در تصمیم‌گیری‌های آینده، نظرات و پیشنهادات دانشجویان را مد نظر قرار دهید.

اعتراض به حذف غذای پنج‌شنبه دانشگاه زنجان

برخی از دانشجویان دانشگاه زنجان در نامه‌ای خطاب به جلال بازرگان رئیس دانشگاه زنجان اعتراض خودشان به غذا را اعلام کردند.

ما، جمعی از دانشجویان دانشگاه زنجان، از حذف وعده غذایی پنج‌شنبه در سلف دانشگاه بسیار ناراضی هستیم. این تصمیم موجب بروز مشکلات جدی برای دانشجویان خوابگاهی می‌شود.

برای بسیاری از ما، تهیه غذا در خارج از محیط دانشگاه هزینه‌بر و گاهی غیرممکن است. همچنین، پخت و پز غذا توسط دانشجویان در خوابگاه‌ها به دلیل زمان‌بر بودن، تأثیر منفی بر برنامه‌ریزی‌های روزانه، از جمله زمان مطالعه و انجام امور تحصیلی دارد.

با توجه به مشکلاتی که در پی اخذ شهریه و عدم تعهد خوابگاه در ترم ۹ برای برخی دانشجویان ایجاد شده، این نوع تصمیمات می‌تواند فشار مضاعفی بر دانشجویانی که با چالش‌های آموزشی و مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، وارد کند و باعث بروز استرس و مشکلات بیشتری شود.

ما خواستار بازنگری فوری در این تصمیم و بازگرداندن وعده غذایی پنج‌شنبه هستیم. از شما تقاضا داریم که به درخواست ما رسیدگی کرده و نسبت به اصلاح این وضعیت اقدام فرمایید.

گنجی: قیمت غذای دانشجویی کمتر از یک فنجان قهوه است!

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره اعتراض دانشجویان نسبت به افزایش غذای دانشجویی به ایسکانیوز می‌گوید: سهم دانشجو از تأمین هزینه غذا در طی سنوات عادی مجاز تحصیل (کاردانی چهار نیمسال، کارشناسی هشت نیمسال، کارشناسی ارشد چهار نیمسال، دکترای حرفه ای و دکترای مسـتقیم دوازده نیمسال، دکترای تخصصی ناپیوسته و دکترای دستیاری هشت نیمسال، دکترای پیوسته شانزده نیمسال و پسادکتری برای هر دوره دو نیمسال)، به تفکیک قیمت غذای پرهزینه، متوسط هزینه و کم هزینه تعیین شده است.

وی ادامه داد: سهم دانشجو از تأمین هزینه غذای دانشجویی برای نیمسال های اول و دوم سنوات اضافه مجاز دو برابر، برای نیمسال های سوم و چهارم سنوات اضافه مجاز، سه برابر و برای نیمسال های سـنوات اضافه مجاز بیش از چهار نیمسال، پنج برابر سهم دانشجوی سنوات عادی مجاز از تأمین غذای دانشجویی در طول سال تحصیلی تعیین شده است. علاوه بر آن؛ دانشـگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند در شرایط خاص و با توجه به شرایط جغرافیایی، اقتصادی و منطقه ای با تشخیص هیأت رئیسه تا ۲۰ درصد مبلغ تعیین شده را افزایش دهند.

گنجی در حال حاضر قیمت غذای دانشجویی 15 هزار تومان بوده که با این پول نمی‌توان حتی یک فنجان قهوه خرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =