دانشگاه آزاد اسلامی باید برای غذا و امنیت غذایی کار کند

رییس دانشگاه آزاد تأکید کرد: دانشگاه نباید به دور خود دیوار بکشد. به همین خاطر دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های موضوع محور را ایجاد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد آزادشهر برگزار شد.

طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه امروز یک سوال جدی وجود دارد که علم عین قدرت است یا وسیله ای برای قدرت، گفت: بعضی با گزاره اول موافقند و می‌گویند العلم سلطان و برخی می‌گویند علم طریق توانایی است و معتقدند «توانا بود هرکه دانا بود». امروز اگر علم نداشته باشید، بر شما حاکم می‌شوند. این یعنی علم خود قدرت است.

بیشتر بخوانید:

بازدید دکتر طهرانچی از سایت پرورش میگو وانامی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان

وی ادامه داد: غربی‌ها علم را عین قدرت می‌دانند اما در ایران غیر از مقام معظم رهبری، بقیه افراد علم را وسیله ای برای کسب قدرت می‌بینند. برای همین وقتی رئیس جمهوری به دانشگاه می‌آید، می‌پرسد نتیجه مقاله شما چیست. او در حقیقت به طریقیت علم قائل است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید توجه داشته باشیم که سوال اول پرسش دومی را نیز به دنبال دارد، گفت: دانشگاه نهاد چیست؟ دانشگاه نهاد علم است. اگر ما قائل باشیم که علم عین قدرت و توسعه است، باید درواقع بگوییم دانشگاه نهاد توسعه و قدرت است. در غرب نیز دانشگاه را University نامیده اند زیرا نخواستند آن را نهاد علم بدانند. در نقطه مقابل؛ ما آن را نهاد دانش دانستیم. مگر می‌شود پیشرفت و قدرت از غیر علم حادث شود؟ پس موضوع دانشگاه، توسعه است؛ لذا دانشگاه باید محور تدوین برنامه توسعه کشور باشد نه دولت و وزارتخانه‌ها.

طهرانچی خاطرنشان کرد: جدایی دانشگاه از جامعه وقتی اتفاق می‌افتد که آن را وسیله رسیدن به قدرت بدانیم. امروز ما در پی سهم عبارت «العلم سلطان» هستیم. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم، علم و پژوهش را جزو هفت گام می‌دانند و بعداً می‌فرمایند که غرب از ۳۰۰ سال گذشته با پیشرفت علم و فناوری، سبک زندگی خود را به دیگران تحمیل کرده است. یعنی سلطه غرب از علم و فناوری است نه فقط موضوعات نظامی.

وی با بیان اینکه دانشگاهی که نمی گوید من تئوری را درس می‌دهم و دانشجو برود خود یاد بگیرد، کار راه بیاندازد و پولدار شود و دانشگاه نسبت به آن موضوع دغدغه دارد، نهاد توسعه است، گفت: اساساً همانطور که می‌دانیم؛ صنعت زاییده دانشگاه است. مگر می‌شود مادری با فرزند خود ارتباط نداشته باشد؟

طهرانچی تأکید کرد: مفاهیمی که این روزها ادبیات آن در دانشگاه تولید می‌شود، مجموعه ای از دانش‌های مختلف است. مثلاً دانشکده غذا و فراسودمندها در برگیرنده رشته‌های گوناگون صنایع غذایی، بهداشت، مهندسی، حقوق و... است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: اگر دانشگاه نهاد پیشرفت شهر باشد، مسئولان شهری نیز پیوسته باید در آن حضور داشته باشند. دانشگاه نباید به دور خود دیوار بکشد. به همین خاطر دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های موضوع محور را ایجاد کرد. دیگر از دانشکده‌های دانش محور پیشرفت حاصل نمی‌شود. رشته‌های مختلف باید در دانشکدگان موضوعی با یک منطق درست چیده و پرورانده شوند.

وی خطاب به اعضای شورای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نسل طلایی رشته‌هایی مثل مهندسی، شیلات و کشاورزی شما بودید و دیگر پشت سر شما کسی نیست. چه شد که جامعه از علم قهر می‌کند؟ زیرا او هرچه علم دریافت کرد، از آن سیراب نشد.

طهرانچی خاطرنشان کرد: به حمد الهی در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان مشکل خاصی وجود ندارد و مفاهیم جدید دانشگاه به خوبی در استان جا افتاده است؛ مفاهیمی که پشت آن ایده، فکر وحل مسئله است. بعد از دوره تخصص گرایی، دیگر گزاره «توانا بود هرکه دانا بود» معنا ندارد. این مفهوم زمانی معنا داشت که تخصص گرایی وجود نداشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تخصص گرایی که مفهوم آن از دوره نیوتن مطرح شده، قاعده رشته‌های مختلف را از روی هم برداشت و آنها را تبدیل به قله‌هایی مستقل کرد، گفت: این مسئله تا جایی پیش رفت که اگر ۱۰ دانشمند فیزیک کنار هم می‌نشستند، زبان هم را نمی فهمیدند. هرکدام متخصص یک گرایش خاص بودند و تخصص گرایی تا این حد جلو رفت.

وی تأکید کرد: رجعت دوباره ما به مسئله بین رشته ای که یک تعامل انسانی سنگین در هم‌هدفی و هم‌زبانی متخصصانی است که حول یک محور می‌خواهند مسائل گوناگون مثل حمل و نقل و لجستیک، غذا و فراسودمندها، تمدن و مطالعات جهان و... را حل کنند. کجای دنیا زبان خارجه را شبیه سیستم آموزشی ما ارائه می‌دهند؟ خوش‌باوری ما به غرب نیز از آنجایی است که ما فقط غرب را از دریچه زبان آن دیده‌ایم و آن را هیچ‌وقت از دریچه تاریخ ددمنشانه آن نگاه نکرده‌ایم. این منطق رفتاری ماست که واحدها باید با آن هماهنگ شوند.

طهرانچی با بیان اینکه امروز دیگر پژوهش برای مقاله نیست بلکه برای پیشرفت و توسعه است، تأکید کرد: پژوهش برای پیشرفت فرآیندی است که تلاش می‌کند چالش‌های مختلف کشور را ارزیابی و حل کند. ما به تزهایی که از آن محصول بیشتری خارج شود، افتخار می‌کنیم. گاهی می‌بینیم در منطقه گلستان با یک سرمای کوچک، محصول کشاورزی کشاورزان از بین می‌رود. تزهای دکتری باید نسبت به این مسائل منطقه دغدغه داشته باشند و برای حل آنها تلاش کنند. تحول دانشگاه آزاد اسلامی یک تحول اجتناب‌ناپذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اساساً اسلام یک شعار نفی و اثبات داشت که عبارت است از «قولو لااله الله تفلحوا»؛ یعنی بگویید نمی‌خواهم زمینی باشم بلکه می‌خواهم جهت الهی داشته باشم تا رستگار شوم.

طهرانچی با اشاره به اتفاقات اخیر در غزه و لبنان گفت: دنیا دنیای بیرحمی است. یک سال است که در غزه قتل عام وکشتار می‌کنند و کسی هم چیزی نمی‌گوید. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ ما با دنیا قهر نیستیم بلکه با ظالم و آدمکش قهریم و گدایی ارتباط با ظالم را هم نمی‌کنیم. ظالم اگر یک وسیله ارتباطی هم به حزب الله رساند، در آن بمب کار گذاشته بود. این یعنی او فناوری را در خدمت نظام سلطه می‌خواهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: غرب می‌گوید اگر با من هستید که هیچ اما اگر نه، بدون آوردن سلاح و بلکه با فناوری شما را به قتل می‌رسانم. سپس شعار حقوق بشر هم سر می‌دهند. کدام حقوق بشر؟ آنها معتقدند که اروپا و غرب باغ است و سایر کشورهای دنیا جنگل. امروز این عبارت که «بردگی نوین؛ غذای روح و جسم تو در دستان من است» شعار غربی‌هاست و با جسارت تمام نیز می‌گویند که همجنسگرایی در اکثریت است و هرکس که اینطور نباشد، بیمار است.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر اصرار می‌کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی باید برای غذا و امنیت غذایی کار کند، به این خاطر است که اگر ما کار نکنیم و جوانان را به این حوزه علاقمند نکنیم و شیوه‌های پولدار شدن صحیح را به آنها یاد ندهیم، باید همه بذرهایی که یا آلوده اند ویا عقیم را وارد کنیم.

طهرانچی با بیان اینکه از زمانی که عراق را گرفتند تا امروز تمام پول‌های عراق در یک حساب آمریکایی می‌نشیند تا آمریکایی‌ها اجازه خرج آن را بدهند، به اتفاقات اوکراین اشاره کرد و گفت: چه بلایی بر سر اوکراین آوردند؟ اوکراین بهشت کشت غلات در دنیاست ولی امروز آمریکایی‌ها از اوکراین زمین می‌گیرند و به آن سلاح می‌دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما باید سخت کار کنیم؛ همانطور که امیرالمومنین (ع) فرمود خداوند از عالمان عهد گرفته است؛ ما مسئولیم و تعهد به درک شرایط و تلاش برای ایجاد نوع دیگری از تربیت دانشجو داریم. برای مثال دانشجویان باید شیرینی مزرعه‌داری را بچشند در غیر این صورت کشور در آینده آب و خاک دارد اما کشاورز ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار من آن است که واحدها، تحول در دانشگاه را درک کنند و مباحث جدی و جدید دانشگاه را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =