گمانه‌زنی رسانه‌ای در خصوص رهبری حزب الله / هاشم صفی الدین گزینه جانشینی سیدحسن نصرالله

در پی اخباری که رسما در خصوص شهادت سیدحسن نصرالله مطرح شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشینی رهبر حزب الله نیز افزایش یافته و هاشم صفی الدین به عنوان محتمل‌ترین گزینه معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از حمله مهیب شب گذشته رژیم صهیونیستی که با هدف از بین بردن سید حسن نصرالله -دبیرکل حزب الله- در بیروت انجام شد، گمانه زنی‌ها در مورد وضعیت سلامتی وی را افزایش داده است. در حالی که منابع خبری نزدیک به مقاومت هنوز موضع گیری مشخصی در این خصوص نکرده‌اند، اما مقامات اسرائیلی ترور سید حسن نصرالله و شهادت وی را اعلام کرده‌اند. در کنار گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت سلامتی رهبر حزب الله، مسئله جانشینی او نیز توسط برخی رسانه‌ها مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

مقاومت قائم به فرد نیست

مقامات حزب الله پیش از این همواره اعلام کرده‌اند که ترور رهبران گروه مقاومت تنها تأثیرات محدودی در میدان جنگ خواهد داشت و دیگران به سرعت به جای آنها قیام خواهند کرد. در حال حاضر نیز محتمل‌ترین گزینه جانشینی که توسط برخی رسانه‌ها برای جانشینی سید حسن نصرالله مطرح شده، هاشم صفی الدین است. گفته می‌شود که وی در کنار سید حسن نصرالله و نعیم قاسم، جزء سه رهبر اصلی حزب الله محسوب می‌شوند.

صفی الدین متولد 1964، در جنوب لبنان، روحانی برجسته شیعه لبنان و از مقامات ارشد حزب الله است. اکنون نام او به عنوان گزینه اصلی جانشینی احتمالی نصرالله مطرح شده است. البته گمانه زنی‌ها در مورد این نقش از سال 2006 تشدید شد، زمانی که ایران او را به عنوان رهبر احتمالی آینده سازمان معرفی کرده بود. صفی الدین همچنین یکی از شش روحانی عضو مجلس شورا، نهاد عالی مشورتی حزب الله است و در سال 2001 به عنوان رئیس شورای اجرایی انتخاب شد.

گفته می‌شود که صفی الدین در حوزه نظامی تخصص بالایی دارد؛ وی در سال 2010 به عنوان فرمانده نظامی جنوب لبنان منصوب شد – منطقه‌ای کلیدی در درگیری طولانی مدت حزب الله با اسرائیل.

رویترز و تایمز اسرائیل نیز در گزارش‌های خود به احتمال جانشینی هاشم صفی الدین اشاره کرده‌اند. فیلیپ اسمیت -کارشناس نظامی- در گفتگو با رویترز گفت روابط خانوادگی و شباهت ظاهری صفی الدین با نصرالله و همچنین موقعیت مذهبی او به عنوان یکی از نوادگان محمد –پیامبر مسلمانان- به نفع او محسوب می‌شود.

این خبرگزاری همچنین نوشت وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2017 صفی الدین را به عنوان تروریست معرفی کرد. او در ژوئن پس از کشته شدن یکی دیگر از فرماندهان حزب الله، تهدید کرد که تنش بزرگی علیه اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

هاشم صفی الدین پسر عموی حسن نصرالله است و به عنوان نفر دوم در حزب الله در نظر گرفته می‌شود. برادر او، عبدالله صفی الدین، نیز نماینده حزب الله در ایران است. صفی الدین علاوه بر تلاش‌های سیاسی و نظامی، با یکی دیگر از چهره‌های برجسته ژئوپلیتیک خاورمیانه ارتباط دارد. در ژوئن 2020، پسرش سید رضا هاشم صفی الدین با زینب سلیمانی -دختر قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس ایران -ازدواج کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =