افزایش ۲ برابری جمعیت سالمندان ایران در ۲۰ سال آینده

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با بیان اینکه جمعیت سالمند ایران به سرعت در حال افزایش است، گفت:‌ بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود که این درصد تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۰ درصد برسد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صدای پیر شدن جمعیت ایران هر روز بیشتر شده و هشدار متولیان و صاحبنظران حوزه جمعیت بسیار جدی است.

بیشتر بخوانید:

بایدها و نبایدهای تغذیه سالمندان

حالا دغدغه کاهش جمعیت و نیروی انسانی مولد، جنبه عمومی گرفته و صاحب نظران و کارشناسان مختلف در این خصوص هشدارهای مستمری می‌دهند.

حرکت شتابان جمعیت ایران به سمت سالمندی به شکلی شده که متوسط سن در کشور به ۳۵ سال رسیده و نرخ سالمندی به ۱۰.۵ درصد رسیده است.

نرخ باروری کشور حدود ۱.۷ درصد است که از نظر صابر جباری، سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، این نرخ باید حدود ۲.۵ درصد افزایش پیدا کند.

برای رسیدن به این هدف تنها هفت سال فرصت است. اگر برنامه‌های فرزندآوری اجرا نشود و نرخ باروری افزایش پیدا نکند جمعیت ایران به‌ شدت پیر می‌شود.

کمتر از ۲۰ سال آینده جمعیت سالمندی ما ۲ برابر می‌شود و در سال ۱۴۲۰ انفجار جمعیت سالمندی را در کشور خواهیم داشت.

جمعیت سالمند ایران در حال افزایش

احمد ولی پور، رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران بیان کرد:‌ جمعیت سالمند ایران در حال حاضر به سرعت در حال افزایش است.

وی ادامه داد:‌ بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود که این درصد تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۰ درصد برسد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران افزود:این تغییرات جمعیتی چالش‌های متعددی از جمله نیاز به ایجاد زیر ساخت‌های خدمات بهداشتی درمانی، اجتماعی و اقتصادی خاص برای سالمندان را به همراه دارد. همچنین، نیاز به برنامه‌ریزی‌های جامع برای حمایت از این گروه سنی در حوزه‌های مختلف خصوصا بهداشت و درمان احساس می‌شود.

ولی پور ابراز کرد: با توجه به اینکه جمعیت کشور ما به سمت پیر شدن می‌رود، روز سالمند فرصتی است برای افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل و چالش‌های مربوط به سالمندان و باید به حقوق و نیازهای آن‌ها توجه کنیم.

وی تصریح کرد:‌ سالمندان با مشکلاتی همچون تنهایی، کمبود خدمات بهداشتی و اجتماعی، و تبعیض‌های سنی مواجه هستند. این مسائل می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

راه حمایت از سالمندان

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران یادآور شد: ایجاد برنامه‌های مراقبتی بهداشتی و درمانی، فراهم کردن فضاهای اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی برای سالمندان و آموزش خانواده‌ها در زمینه مراقبت از آنها می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

سالمندان منبع ارزشمند تجربه

ولی پور خاطرنشان کرد:‌ باید سالمندان را به عنوان منابع ارزشمند جامعه ببینیم. آنها تجربه و دانش فراوانی دارند که می‌تواند به نسل‌های جوان‌تر انتقال یابد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با همکاری بین بخشی ارگان‌های مختلف، روز به روز شرایط بهتری برای سالمندان فراهم کنیم و برای ساختن دنیایی بهتر برای سالمندان تلاش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =