۱۱۸۵ تن بار بیش‌ از حد مجاز در راه‌های قزوین شناسایی شد

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین از شناسایی ۱۱۸۵ تن بار بیش‌ از حد مجاز در راه‌های استان طی نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان اضافه تناژ بار از ۳۷۹ دستگاه خودروی متخلف به‌دست‌ آمده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ آرمین زلالی درخصوص حمل بار بیش از حد مجاز در جاده‌های قزوین اظهار کرد: حمل بار بیش از مجاز یکی از معضلاتی است که در اداره ایمنی و ترافیک با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. از ابتدای سال جاری تاکنون با بازدید از ۱۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون، ۳۷۹ دستگاه با تخلف حمل اضافه تناژ بار شناسایی و اعمال قانون شدند.

بنا بر اعلام روابط‌ عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین، وی مجموع اضافه تناژ حمل شده از این تعداد خودروی متخلف را ۱۱۸۵ تن عنوان کرد و افزود: حمل بار اضافه بر ظرفیت وسایل نقلیه علاوه بر خطرات ناشی از بروز سوانح و تصادفات جاده‌ای موجب فرسودگی وسیله نقلیه و تخریب زیرساخت راه‌ها می‌شود که در این راستا با استفاده از باسکول‌های نصب‌ شده در پلیس‌راه و سامانه wim که وزن بار در حین حرکت کنترل می‌کند، میزان تناژ بار، کنترل و با متخلفان اضافه تناژ بار به‌شدت برخورد می‌شود.

زلالی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در اداره ایمنی و ترافیک این اداره کل طی سال جاری از انجام معاینه فنی ۳۹ هزار و ۳۸۱ دستگاه وسیله نقلیه سنگین و نیمه سنگین خبر داد و گفت: از این تعداد خودرو که به مراکز معاینه فنی این استان مراجعه کرده‌اند ۳۱ هزار و ۲۸۸ خودرو نمره قبولی معاینات را گرفتند و ۸ هزار و ۹۳ خودرو نیز مردود شدند.

وی با بیان اینکه تمام وسایل نقلیه سنگین که جهت حمل بار و مسافر به کار می‌روند ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی هستند گفت: صاحبان خودروهای سنگین پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی باید وضعیت فنی و ایمنی خودروی خود را از نظر مواردی چون کیفیت لاستیک‌ها، وضعیت جلوبندی و فرمان، کیلومتر شمار، شیشه و آینه‌ها، وضعیت اگزوز و میزان آلایندگی، کمربند ایمنی، درب و چراغ‌ها، سیستم ترمز خودرو، اعتبار کپسول اطفای حریق، جعبه کمک‌های اولیه، وضعیت باک و سایر موارد فنی بررسی و اصلاح‌ کرده باشند تا بتوانند در معاینات نمره قبولی بگیرند.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین، خاطرنشان کرد: استان قزوین دارای پنج مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین است که به دلیل احتمال بالای تصادفات در اثر نقص فنی خودرو، عملکرد این مراکز نیز توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین، به‌طور مستمر مورد نظارت قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به صدور هزار و ۵۴۱ پروانه عبور بارهای ترافیکی در استان گفت: پروانه حمل بار برای بارهایی که ابعاد و وزن آن‌ها خارج از حد استاندارد است با هدف جلوگیری از اختلال در تردد جاده‌ها و حفاظت از راه‌ها و حفظ ایمنی بار صادر می‌شود و در آن مواردی چون ساعت و مسیر حرکت و میزان بار قید می‌شود.

به گفته زلالی در استان قزوین پایانه بار شهید سلیمانی و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان آبیک متولی صدور این پروانه‌ها تحت نظارت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین هستند.

این مسئول انجام ۲۱۶ گشت نظارت بر حمل مواد خطرناک و ۱۱۸۸ گشت کنترل جاده‌ای اضافه تناژ و حمل بار بدون اخذ بارنامه را از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده توسط این اداره طی نیمه نخست سال جاری عنوان کرد.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1244825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =