جمعه نصر؛ بشارتِ «اقتدار» و «عدم تعلل و شتابزدگی» در مجازات اسرائیل

نماز جمعه تاریخی ۱۳ مهر ۱۴۰۳ که به «جمعه نصر» معروف شده است نمایشی از اقتدار، وفاق ملی، تحقق وعده صادق در پاسخ به اسرائیل علی‎رغم جنگ روانی رسانه‌های صهیونیستی بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، خطبه‌های نماز جمعه مذکور همانطور که از روزهای گذشته پیش‌بینی می‌شد در سطح وسیعی از سوی رسانه‌های منطقه و جهان مورد توجه قرار گرفت اما یکی از عبارات کلیدی و استراتژیک این سخنرانی معطوف به نحوه مواجهه ایران با تجاوزگری اسرائیل مبنی بر «عدم تعلل و شتابزدگی» است.

بیشتر بخوانید؛

ده فرمان «جنگ روانی» اسرائیل پس از شهادت نصرالله

رهبر انقلاب در بخش‌هایی از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته با تأکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح ما کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی بود، خاطرنشان کردند: «ما در انجام این وظیفه نه تعلل و کوتاهی می‌کنیم نه دچار شتابزدگی می‌شویم و آنچه معقول، منطقی و درست است طبق نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی در وقت خود عمل می‌شود.»

تاکید رهبر انقلاب بر عدم «تعلل» در تنبیه اسرائیل را می‌توان پاسخی تلویحی به برخی از نگرانی‌ها پس از شهادت اسماعیل هنیه که با شهادت دبیرکل حزب‌الله به نقطه جوش رسیده بود، دانست. برخی طیف‌های سیاسی در داخل کشور تعلل در خونخواهی شهید هنیه را عامل شهادت سید حسن نصرالله تلقی می‌کردند و بر این باور بودند که دولت چهاردهم با پذیرش وعده‌های اروپا و آمریکا فرصت را برای این جنایت فراهم کرده است.

یکی از دستاویزهای این مدعا نیز سخنان رئیس‌جمهور در هیات دولت بود، که گفته بود: «ادعاهای سران آمریکا و کشورهای اروپایی نیز که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماما دروغ بود و فرصت دادن به چنین جنایتکارانی صرفا آنها را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد.» اما سخنان فرمانده کل قوا در نمازجمعه دیروز نادرستی این دلواپسی‌ها را نشان داد.

جمعه نصر؛ بشارتِ «اقتدار» و «عدم تعلل و شتابزدگی» در مجازات اسرائیل

علاوه بر این در این مدت رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کردند تا القا کنند ایران «توان»، «اراده» یا «شجاعت» لازم را برای تحقق وعده «خونخواهی» ندارد و یا در میان نظامیان و دولتمردان ایران وحدت برای تنبیه اسرائیل وجود ندارد!بنابراین تاکتیکِ «عدم تعلل و شتابزدگی» که در سخنان رهبر انقلاب نیز مطرح شد، حاوی دو پیام برای داخل و خارج از کشور است است:

الف) در عرصه بین‌المللی متجاوزگران باید بدانند که جمهوری اسلامی به آن‌چه گفته عمل می‌کند و در این زمینه هیچ تعللی نخواهد کرد.

ب) در عرصه داخلی نیز یاران انقلاب باید بین مطالبه‌گری از مسئولین و پیوستن به بازوی تبلیغاتی دشمن در راستای تضعیف نیروهای نظامی و دولتمردان مرزبندی کنند. وعده انتقام «صادق» است و با پرهیز از «شتابزدگی» محقق می‌شود.

خنثی‌سازی طرح «تله جنگ»

رهبر انقلاب روز گذشته در ادامه سخنانشان مبنی بر عدم تعلل و شتابزدگی در تنبیه اسرائیل افزودند: «در آینده نیز اگر لازم باشد، (اقدام) انجام خواهد گرفت.» همین جمله کوتاه کافی است تا تئوری «تله جنگ» اسرائیل علیه ایران خنثی شود. رهبر انقلاب در نمازجمعه دیروز نشان داد که جمهوری اسلامی در چارچوب منطقی اقدام می‌کند و به نوعی به تبیین و توجیه راهبردهای نظام در چارچوب موازین عقلانی، قانونی و حقوقی داخلی و بین‌المللی پرداختند.

همچنین عملیات وعده صادق ۲ و واکنش‌های جهانی به آن نشان داد که ایران از حق مشروع خود در مواجه با اسرائیل استفاده کرده است و پاسخ به اسرائیل یا تنبیه آن نه تنها موجب جنگ‌افروزی نمی‌شود بلکه عامل بازدارنده از جنگ است. هماهنگی همه ارکان نظام در اجرای عملیات مذکور نیز نشان می دهد، دیپلماسی و میدان به صورت توأمان اداره امور را بر عهده گرفتند و در شرایطی که هیچ‌یک از این دو بازو در انزوا نیستند، احتمال جنگ تضعیف می‌شود.

جمعه نصر؛ بشارتِ «اقتدار» و «عدم تعلل و شتابزدگی» در مجازات اسرائیل

قدرت وفاق‌آفرینی و تنش‌زدایی خطبه‌های جمعه نصر

یکی دیگر از مولفه‌هایی که در این سخنرانی تاریخی بسیار مورد توجه قرار گرفت همان لحن همیشگی خطیب نماز جمعه بود. پس از بالا رفتن سطح تنش‌ها میان ایران و اسرائیل برخی از تحلیل‌گران انتظار داشتند تا در گفتمان رهبر انقلاب تغییر چشم‌گیری ایجاد شود اما ایشان با همان رویه همیشگی موضع ثابت ایران در برابر اسرائیل را تشریح کردند که همین ثبات و در عین حال قاطعیت عاملی برای کاهش تنش در منطقه خواهد بود.

احمد زیدآبادی در تحلیل تاثیر تنش‌زدایی خطبه‌های این نماز جمعه نوشته است: «خطبه‌های نماز جمعه رهبری جمهوری اسلامی در تهران از نگاه من نوعی کمک به کاهش التهاب در منطقه است. اگر اسرائیل دست به اقدام ویرانگری در خاک ایران نزند، به نظرم این خطبه‌ها می‌تواند مسیر خشونت فزاینده در خاورمیانه را به سمت دیپلماسی بچرخاند.»

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نیز در تحلیلی مشابه نوشته است: «سخنان رهبری انقلاب در شرایط پر التهاب منطقه و حالت روحی و روانی داخلی که مردم نگران جنگ هستند، آرامبخش بود. اصل اقامه نماز در این شرایط و دیدارهای عادی ایشان هم کار شجاعانه و تسکین دهنده ای بود. اسراییل از این مواضع آشفته می شود نه از مواضع تند و افراطی.»

حمید رسایی، نماینده تهران نیز در تحلیل سبک‌شناسی خطبه‌های نماز جمعه اخیر رهبر انقلاب و پرهیز ایشان از افتادن در دام ادبیات غامض و ایدئولوژیک نوشته است: «ایشان در خلال بحث‌های ظاهرا عادی، از بسیاری از غامضات، رمزگشایی می‌کند و با وجود توانمندی در خطابه و تولید ادبیات، اصراری به متفاوت‌گویی ندارند. هرچند موضع‌گیری امروز ایشان بسیار راهبردی بود، اما الزاما ایدئولوژیک و دینی غلیظ نبود و کاملا ملی و با ادبیات اقناعی برای توده های مردم و با سویه‌های انسانی و منطبق بر قوانین بین‌الملل بود. خوب است در برابر چنین سخنرانی‌های آرام و آرامش‌بخش، پرسش‌مند باشیم که این چه تفکری است که بدون حرف های شاذ و خاص، این‌چنین موثر و کارآمد است؟»

جمعه نصر؛ بشارتِ «اقتدار» و «عدم تعلل و شتابزدگی» در مجازات اسرائیل

مبارزه با جنگ روانی از طریق نمایش اقتدار

پس از عملیات وعده صادق ۲ برخی از صاحبنظران داخلی و خارجی به ارزیابی زمان و چگونگی واکنش اسرائیل به این عملیات پرداختند و آغاز یک دوره نبرد پینگ پنگی میان ایران و اسرائیل را پیش‌بینی کردند البته در رسانه‌های فارسی زبان بیگانه، پیش‌بینی‌ها به پیش‌گویی قاطع درباره وقوع جنگ فراگیر و حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی و حتی هسته‌ای ایران تبدیل شد!

اما در بحبوحه این جنگ روانی، خبر غافلگیرکننده‌ اقامه نماز جمعه تهران پس از پنج سال به امامت رهبر انقلاب منتشر شد. خبری که از سویی مؤید امنیت ایران پس از حمله به اسرائیل بود و از سوی دیگر موج جدیدی از هراس‌افکنی بیگانگان را کلید زد تا جائی‌که برخی از چهره‌های معاند از پیشنهاد حمله به محل اقامه نماز جمعه سخن گفتند. اما برگزاری خطبه‌های نماز با حضور گسترده مردم، مراسم بزرگداشت سید حسن نصرالله و در پایان وایرال شدن ویدیوی انجام مستحبات پس از نماز از سوی رهبر انقلاب، بهترین پاسخ به عملیات روانی دشمنان در روزها و هفته‌های اخیر بود.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحلیل قدرت مقابله نمازجمعه اخیر با جنگ روانی بیگانگان نوشته است: «ابتکار رهبر انقلاب در حضور در نماز جمعه نشان داد که ایشان فرمانده مقابله با جنگ روانی دشمن نیز هستند. حضور ایشان و اجتماع میلیونی مردم در مصلای تهران چونان موشک‌های وعده صادق بود، نمایه‌ای از عزت، شکوه و اقتدار.»

بر اساس قانون اساسی یکی از شروط انتخاب ولی فقیه «شجاعت» است و در نماز جمعه کم‌سابقه هفته گذشته مردم مصداق عینی تحقق این شرط را مشاهده کردند و در فضای مجازی از این زاویه نیز به تحلیل رویدار پرداختند.

کاربری در این زمینه نوشته است: «تهدید اسرائیل به ترور امام خامنه‌ای و اقامه نماز جمعه این هفته یعنی این‌که نه تنها مرگ ما را نمی‌ترساند بلکه ما قدرت ایمانی داریم که در وسط میدان هستیم... حضور میلیونی مردم قدرت معنوی پشت سر رهبری است که دشمن را می‌ترساند.»

کابر دیگری نیز با همین مضمون نوشته است: «سه ماه پیش یک گلوله شلیک شد، ترامپ هنوز از آکواریوم ضد گلوله بیرون نیامده. سه روز بعد از حمله ۲۰۰موشک ‎ایران به قلب تل آویو اعلام شد رهبر انقلاب ‎#نماز_جمعه تهران را اقامه خواهد کرد.»

در توئیت دیگری هم آمده است: «شهامت آقای خامنه‌ای شگفت‌انگیزه. با موشک، سرزمین یک سگ هار اتمی رو به لرزه درمیاره و فرداش در حسینه سخنرانی می‌کنه، بعدم می‌ره نمازجمعه. تا پیام ثبات منتشر بشه. این شجاعت در بدنه مسئولان جاری شده. آقای عراقچی میره بیروت. اینها همه‌اش قوت قلب و عزت است.»

حضور چشم‌گیر اصلاح‌طلبان نیز از دید کاربران فضای مجازی دور نمانده و کاربری در این زمینه نوشته است: «اعلام آمادگی گسترده اصلاح‌طلبان برای حضور در نمازجمعه تاریخی امروز نشان می‌دهد این تفکر غلط متحجر که آنها را ضدانقلاب می‌داند، قطعاً از دهان‌های دلسوز بیرون نمی‌آید. آقا بارها فرمود تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارند. خودشان بارها از اصلاح‌طلبان استفاده کرده و می‌کنند.»

توئیت‌های بیشماری از این دست در حالی روز جمعه پربازدید شدند که در فاصله عصر روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه (زمان اعلام قطعی نمازجمعه تهران به امامت رهبر انقلاب) تا صبح جمعه ۱۳ مهرماه، توئیت‌های فراوانی در جهت مخالف و با هدف ناامن جلوه دادن نماز جمعه تهران منتشر شده بود. علاوه بر کاربران و رسانه های داخلی، این نمایش اقتدار از دید رسانه‌های منطقه و جهان دور نماند و در سطح وسیعی به بحث و گفتگو درباره آن پرداختند و از آن به عنوان نمایش اقتدار یاد کردند.

جمعه نصر؛ بشارتِ «اقتدار» و «عدم تعلل و شتابزدگی» در مجازات اسرائیل

استقبال طیف‌های گوناگون مردم علی‌رغم احتمال خطر

نکته جالب توجه دیگر حضور طیف‌های متنوع‌تری از مردم در نماز جمعه‌ای بود که گفته می‌شد، ریسک بالایی دارد اما به قول محمد رضا عارف نماز جمعه‌های اوایل انقلاب را تداعی کرد. معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه تفاوت این نمازجمعه با سایر نمازهای جمعه نوشته است: «نماز جمعه امروز تهران نماد بارز وحدت و وفاق ملی، ایمان اسلامی و اقتدار ایران، و تجلی‌بخش پیوند عمیق رهبر فرزانه و مردم فهیم ایران عزیز بود. اقتدار و نگرش معتدل، با محوریت دفاع مشروع و صلح‌طلبانه، صدای قاطع ایرانیان به جهان خواهد بود. امروز خاطرات ماندگار نمازهای جمعه اول انقلاب برایمان زنده شد و یکبار دیگر ارزش ویژه سنت بزرگ و بی‌بدیل نماز جمعه هویدا گشت.»

رئیس مجلس نیز نماز جمعه دیروز را باشکوه‌ترین جلوه اتحاد ملی نامیده و نوشته است:«ایران سربلند ما فرزندانی غیور دارد که در طول تاریخ پاسدار کیان و تمامیت ارضی آن بوده‌اند. شیرزنان و شیرمردانی که عاشقانه و شجاعانه هزاران سال دشمنان ایران عزیزمان را از پا درآورده و ناامید کردند. ‏نماز جمعه امروز تهران به امامت رهبر حکیم انقلاب باشکوه‌ترین جلوه اتحاد ملی بود.»

محمدرضا جوادی یگانه، مشاور نهاد ریاست جمهوری نیز با اشاره به حضور مردم معمولی کوچه و بازار در نماز جمعه تهران به اقامه رهبر انقلاب نوشته است: «همین مردم مذهبی معمولی خیابان و هیات هستند که در بزنگاه‌های خطر، به کمک نظام آمده‌اند، نه صاحبان پست‌های دائم حکومتی و رانت‌بران همیشه معترض و مدعی. مردمی که در وضعیت دوجامعه‌ای‌شده ایران، هزینه کرده‌اند و طرف نظام را گرفته‌اند، ولی منافع مدعیان به نظرات آنها ترجیح داده شده است.»

رضا رشیدپور، مجری صدا و سیما هم از زاویه دیگر به مسئله پرداخته و در توئیت کنایه‌آمیزی خطاب ساکنان سرزمین‌های اشغالی پرسیده است: «اگر تل‌آویو در معرض حمله‌ی هوایی باشد، شهروندان آنجا حاضرند که نتانیاهو و کابینه‌اش را در یک تجمع گسترده‌ی خیابانی همراهی کنند؟»

مروری بر صفحات نخست روزنامه‌های صبح شنبه کشور نیز حاکی از تصاویر اقتدار نماز جمعه دیروز برای مخاطبانی با طیف‌ها و سلایق گوناگون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =