فرمان سیدحسن نصرالله اجرا شد / شکستی دیگر برای سیستم دفاع هوایی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی حزب الله به پایگاه نظامی تیپ گولانی که تلفات جدی به صهیونیست‌ها وارد کرده و بار دیگر قدرت سیستم پدافندی آنها را زیر سوال برده، در راستای وعده دبیرکل شهید مقاومت لبنان برای دفاع از مردم این کشور و در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حزب‌الله لبنان روز یکشنبه 13 اکتبر اعلام کرد که یک اردوگاه نظامی اسرائیل در منطقه بنیامینا در جنوب حیفا را با «انبوهی از پهپادها» هدف قرار داده است. بنیامینا در شرق قیصریه و در 65 کیلومتری خط آبی واقع شده است. سرویس‌های اورژانس اسرائیل و رسانه‌های محلی نیز اعلام کرده‌اند دست‌کم 67 نفر در حمله پهپادی در شمال اسرائیل زخمی شده‌اند.

حزب الله در بیانیه‌ای این حمله را بخشی از سلسله عملیات «خیبر» دانست که در پایان شهریور ماه پس از کشته شدن سیدحسن نصرالله آغاز شد و هدف آن «پاسخی به حملات» اسرائیل در در پایتخت بیروت اعلام کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: مقاومت اسلامی حاضر و آماده دفاع از کشور و مردم سرافراز و مظلوم خواهد بود و در انجام وظیفه خود در بازدارندگی دشمن دریغ نخواهد کرد. آنها عملیات خیبر را در حمایت از مردم غزه و مقاومت آنها و همچنین دفاع از لبنان و مردم اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل منتظر موشک‌های پیشرفته‌تر مقاومت باشد

بیانیه حزب الله اندکی پس از آن منتشر شد که مقاومت لبنان پیامی صوتی از شهیدسید حسن نصرالله منتشر کرد که در آن از اعضای خود خواسته بود «از مردم، خانواده، ملت، ارزش ها و کرامت خود دفاع کنند».

همچنین این گروه در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که پایگاه لجستیکی اسنوبار اسرائیل در بلندی‌های جولان اشغالی توسط اسرائیل را نیز با موشک هدف قرار داده است.

این حمله از چندین جهت دارای اهمیت است. ابتدا اینکه رادارهای اسرائیلی نتوانستند آن را رهگیری کنند. دوم اینکه بالاترین تعداد زخمی‌ها در حمله حزب‌الله به شمال اسرائیل از زمان آغاز درگیری‌ها در 8 اکتبر 2023 را موجب شده است و نکته سوم اینکه حمله پهپادی حزب الله در همان روزی انجام شد که ایالات متحده اعلام کرد یک سیستم دفاع هوایی جدید را برای کمک به تقویت حفاظت از اسرائیل در برابر حملات موشکی به اسرائیل می‌فرستد. بنابراین حمله امروز حزب الله آمادگی کامل نیروها و افزایش قدرت بازدارندگی و توانایی عکس العمل فوری آن را به نمایش گذاشت.

همچنین سرگردانی و ترس ارتش اسرائیل در این حادثه به خوبی مشخص است. در واقع ارتش اسرائیل که به دارا بودن سامانه دفاع موشکی خود افتخار می‌کرده نتوانسته است چنین حمله‌ای را رهگیری کند و آژیرهای هشدار آن به صدا در نیامده است. در حال حاضر این بحث در میان صهیونیست‌ها مطرح شده که چرا سیستم هشدار قادر به تشخیص این پهپادها نشده است.

سی ان ان در این باره می‌نویسد سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل بسیار قابل اعتماد هستند، اما روز یکشنبه، هیچ گزارشی مبنی بر هشدار در منطقه بنیامینا در زمان حمله وجود نداشت و این سؤال را ایجاد کرد که چگونه این پهپاد توانسته است تا این حد به عمق خاک اسرائیل نفوذ کند بدون اینکه دیده شود.

این خبرگزاری افزود حمله پهپادی روز یکشنبه دو روز پس از حمله دیگری انجام شد که در آن ارتش اسرائیل اعلام کرد دو پهپاد از لبنان پرتاب شده است. این سازمان گفت که یکی از آن پهپادها را رهگیری کرده است، اما مشخص نکرد که چه اتفاقی برای دیگری افتاده است.

همچنین رسانه‌های غربی در توصیف سیستم دفاعی اسرائیل اذعان داشتند سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته اسرائیل به این معناست که به ندرت پیش می‌آید که افراد زیادی توسط هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک آسیب ببینند. در حالی که سامانه‌های اسرائیلی تنها توانست یکی از پهبادها را رهگیری نماید.

بازتاب این حمله در رسانه‌های غربی نشان می‌دهد ابهت سامانه‌های دفاعی اسرائیل که سال‌ها از آن صحبت می‌کرده است از بین رفته و نشان داد موشک‌ها و پهپادهای گروه مقاومت می‌تواند آن را پشت سر گذاشته و به آن آسیب برسانند.

همچنین در حالی که اسرائیل در طول یک سال بی وقفه به مردم غزه حمله کرده و انجام ترورها و پیشروی در لبنان در هفته های اخیر آن را گستاخ کرده بود با حملات موشکی ایران در عملیات وعده صادق 2 و حمله موشکی امروز لبنان غافلگیر شده و اکنون شاهد قدرت بازیگری گروه مقاومت است که نشان داد قدرت مانور گروه مقاومت و تواناتر آن بسیار بیشتر از چیزی است که غرب و اسرائیل فکر می‌کردند.

به گفته مرکز آلما -یک موسسه تحقیقاتی اسرائیلی که بر چالش‌های امنیتی در شمال متمرکز است- پهپاد بکار رفته شده در عملیات امروز حزب الله دارای برد تهاجمی 120 کیلومتری، حداکثر سرعت 370 کیلومتر در ساعت، ظرفیت حمل تا 40 کیلوگرم مواد منفجره است و توانایی پرواز در ارتفاع 3000 متری را داراست. چیزی که خود اسرائیل را نیز از داشتن چنین سلاحی توسط حرب الله غافلگیر کرده و ترسانده است.

این حمله همچنین نشان داد با وجود اینکه حزب الله بسیاری از رهبران اصلی خود را در نتیجه حملات تروریستی اسرائیل از دست داده است اما قدرت مانور عملیاتی و برنامه‌ریزی دقیق خود را نه تنها از دست نداده بلکه با جدیت بیشتری اکنون می‌تواند در برابر دشمن عمل نماید و قابلیت به نمایش گذاشتن ابعاد جدیدی از قدرت خود را دارد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1245911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =