فضاسازی علیه قالیباف برای از بین بردن دستاورهای سفرش به لبنان بود/ مراکز قدرت نمی‌خواهند نظم بین‌المللی بهم بخورد 

سید مرتضی محمودی گفت: فضاسازی برخی جریان های ضد مقاومت علیه رئیس مجلس برای از بین بردن دستاورهای سفر وی به لبنان بود. دشمن از فضای نظامی صرف نتیجه نگرفته است و به سوی طراحی‌های جدید از جمله «جنگ ر وانی» با ایجاد تردید در جبهه مقاومت روی آورده است. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان اخیرا با انتقاد از سخنان رئیس مجلس، اظهارات وی را به منزله «دخالت آشکار در امور لبنان» دانسته و این نارحتی میقاتی تا جایی پیش رفته که منجر به احضار کاردار سفارت جمهوری اسلامی در بیروت شده است.

بیشتر بخوانید؛

قالیباف: ساختار جبهه مقاومت همچنان مقتدرانه فعال است

موضوع جنجال میقاتی علیه قالیباف بخشی از مصاحبه وی بوده که در روزنامه فرانسوی فیگارو به این شکل منعکس شده است: «ایران آماده است برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با فرانسه وارد مذاکره شود.» دفتر میقاتی همچنین تاکید کرده است موضوع مذاکره درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت بر عهده دولت لبنان است و همه باید در این راستا حمایت کنند.

ساعاتی پس از جنجال میقاتی، یک منبع آگاهِ نزدیک به قالیباف به المیادین اعلام کرد: «آنچه از قالیباف درباره آتش بس در لبنان نقل شده به هیچ وجه درست نیست. مواضع قالیباف در قبال تحولات لبنان بسیار واضح و صریح است. قالیباف در مواضع خود تاکید کرد آنچه که دولت و مقاومت در لبنان درباره آتش بس آن را تایید می‌کنند ایران نیز همان را تایید خواهد کرد. هدف از همکاری با اروپا کمک به رسیدن به توافق آتش بسی است که دولت و مقاومت در لبنان آن را تایید می‌کنند.»

فضاسازی علیه قالیباف برای از بین بردن دستاورهای سفرش به لبنان بود/ مراکز قدرت نمی‌خواهند نظم بین‌المللی بهم بخورد 

مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه از رئیس پارلمان ایران آقای قالیباف توسط رسانه‌ها برداشت شده کاملاً غیرصحیح است. مواضع ایشان در قبال تحولات جاری لبنان متفاوت از جملاتی که در سخنرانی ایشان در مجمع پارلمان‌های جهانی و سفر اخیر ایشان به لبنان و همچنین گفتگو با رسانه‌ها بیان شد، نبوده است. این مواضع کاملاً صریح بوده و عبارت از این است که ایران از هر آنچه مورد تایید دولت و مقاومت لبنان برای دستیابی به آتش‌بس پایدار باشد حمایت می‌کند این همان موضعی است که در دیدار با آقای میقاتی هم مطرح شده است. طبعاً هیچ طرفی نباید تصور کند می‌تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد. بر این اساس همکاری با اروپا برای کمک به آتش‌بسی است که مورد تایید مقاومت و دولت لبنان باشد، می‌تواند در دستورکار ایران باشد.»

اتهامات میقاتی با واکنش منفی طیف‌های مختلف سیاسی کشور روبرو شد از جمله احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصللاح‌طلب در یادداشتی انتقادی نوشت: «اگر لبنان حاکمیت درست و درمانی داشت و در مقام عمل با سطحی از بی‌دولتی روبرو نبود، اعتراض آقای میقاتی را می‌شد موجه دانست.» وی در ادامه نوشته است: «اعلام آمادگی رئیس مجلس ایران برای گفتگو با فرانسه بر سر اجرای قطعنامۀ ۱۷۰۱ با توجه به نفوذ غیرقابل انکاری که جمهوری اسلامی بر حزب‌الله و جنبش امل دارد، گناه خیلی بزرگی نیست که نیاز به واکنش علنی و شدید آقای میقاتی داشته باشد! از قضا این موضوع می‌تواند به اعادۀ ثبات و تحکیم حاکمیت لبنان و نجاتش از بی‌دولتی عملی کنونی کمک کند.»

چرا میقاتی جنجال به پا کرد؟

به نظر می‌رسد، اهمیت سفر قالیباف یک هفته پس سفر عباس عراقچی به بیروت در راه اندختن جنجال علیه رئیس مجلس ایران بی تاثیر نیست. چندی پیش وزیر خارجه و رئیس مجلس کشورمان در سفرهایی جداگانه به لبنان سفر کردند. عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان روز جمعه ۱۳ مهر وارد بیروت شد و در جمع خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان هست و خواهد بود.» محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز روز شنبه ۲۱ مهر شخصا هدایت هواپیما را به عهده گرفت و پس از ورود به آسمان لبنان در بیروت فرود آمد. اهمیت این دو سفر بویژه سفر رئیس مجلس به لبنان و تاثیر آن در میان هواداران مقاومت در رسانه‌های منطقه و جهان نیز بازتاب ویژه‌ای داشت.

فضاسازی علیه قالیباف برای از بین بردن دستاورهای سفرش به لبنان بود/ مراکز قدرت نمی‌خواهند نظم بین‌المللی بهم بخورد 

تصویری از دیدار محمدباقر قالیباف و نجیب میقاتی

علاوه بر این پس از شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، آمریکا و فرانسه به دنبال بهره برداری از شرایط جنگ میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان هستند. در این زمینه آن‌ها بر روی عوامل داخلی خود در لبنان حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند تا از خلاء فقدان سید حسن نصرالله بهره برداری کنند.

در ادامه گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره انگیزه اتهام‌زنی به رئیس مجلس ایران را از سوی برخی مقامات لبنانی و رسانه های غربی می‌خوانید:

فضاسازی علیه قالیباف برای از بین بردن دستاورهای سفرش به لبنان بود/ مراکز قدرت نمی‌خواهند نظم بین‌المللی بهم بخورد 

فضاسازی علیه قالیباف برای از بین بردن دستاورهای سفر وی به لبنان بود

سید مرتضی محمودی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: آقای قالیباف به عنوان یکی از مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی در راستای حمایت از جبهه مقاومت و آرمان‌های آن به لبنان سفر کرد. به دلیل این که این سفر، یک سفر راهبردی برای حل معادلات منطقه بود و علاوه بر آن نوع سفر، روش ورود وی به لبنان و شجاعتی که در زمینه حضور در مناطق بمباران شده داشت، باعث شد تا برخی از جریان‌های ضدمقاومت که روابط خیانت آمیزشان با کشورهای غربی در سال‌های گذشته اثبات شده، شروع به فضاسازی کنند. این فضاسازی برای از بین بردن دستاورهای سفر آقای قالیباف به لبنان بود و هیچ کارکرد جدی دیگری ندارد.

سخنگوی فراکسیون مقاومت در ادامه تصریح کرد: این جریان‌ها در حال زمینه‌سازی برای انحراف افکار عمومی از فعالیت‌های دیپلماتیکِ چشمگیرِ جمهوری اسلامی که در سفر وزیر امور خارجه و رئیس‌مجلس به لبنان نمود پیدا کرد، هستند و می‌خواهند آن را به حاشیه ببرند. این فضاسازی‌ها شاید تا حدودی کارکرد داخلی در لبنان داشته باشد اما نمی‌تواند در روحیه جبهه مقاومت تاثیری بگذارد. تمام ارکان حاکمیت جمهوری اسلامی، حامی مردم لبنان و محور مقاومت هستند.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که چرا نجیب میقاتی انتقادش را پس از اتمام سفر رئیس مجلس ایران بیان کرده است؟ گفت: جریان‌هایی که دست نشانده کشورهای غربی هستند و در گذشته نیز در روند تثبیت کشور لبنان و استقلال آن خلل ایجاد کرده‌اند، همچنان در این کشور حضور دارند و با فشار کشورهای غربی و تهدیدات و تطمیع از سوی آن‌ها برخی سخنان را می‌گویند. با تمام احترامی که برای آقای نجیب میقاتی قائل هستیم اما ایراد برخی نکات به صورت ناگهانی از سوی ایشان، آن هم پس از سفر آقای قالیباف و هنگامی که دستاوردهای این سفر در حال نمایان شدن است، نشان می‌دهد چه جریان‌هایی این موضوع را طراحی کرده‌اند.

کشورهای غربی نگرانند که معادلات منطقه به نفع محور مقاومت رغم بخورد

وی افزود: بخشی از جریان‌های حاکم لبنان در معادلات این کشور تابع تفکرات مقامات غربی و به طور خاص فرانسوی هستند و علاوه بر این‌ها آمریکا و عربستان نیز در آن‌جا نفوذ دارند و این کشورها از این که معادلات منطقه به نفع محور مقاومت رغم بخورد، نگران هستند. علاوه بر این پس از شهادت فرماندهان محور مقاومت از جمله سید حسن نصرالله، یک جو روانی در منطقه ایجاد شد و کشورهای غربی به دنبال این هستند تا از بازیابی توان و قدرت حزب‌الله جلوگیری کنند و علیه جمهوری اسلامی ایران و حامیان مقاومت جنگ روانی ایجاد کنند.

وی با تاکید بر نادر ست بودن این تصور، بیان داشت: حزب‌الله به علت انسجام درونی که دارد با شهادت سید حسن نصرالله و سایر فرماندهانش به مشکل برنمی‌خورد. این تشکیلات پیش از شهادت سید حسن نصرالله نیز برای لایه دوم و سوم خود نیز برنامه‌ریزی کرده است و امکان بازیابی خود را دارد. این مسئله نشان می‌دهد که دشمن از فضای نظامی صرف نتیجه نمی‌گیرد و به سوی طراحی‌های جدید از جمله «جنگ ر وانی» با ایجاد تردید در در جبهه مقاومت روی آورده است.

فضاسازی علیه قالیباف برای از بین بردن دستاورهای سفرش به لبنان بود/ مراکز قدرت نمی‌خواهند نظم بین‌المللی بهم بخورد 

مراکز قدرت نمی‌خواهند نظم بین‌المللی به شکل دیگری رقم بخورد

فرهاد بشیری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: تصمیمات و سخنان مقامات جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور در چارچوب قواعد و قوانین بین‌المللی است و رئیس مجلس نیز مشرف به این قوانین است و حضورش در لبنان التیامی بر مصائب اخیر مردم لبنان بود بنابراین هم از سوی مردم ایران و هم در خارج از کشور مورد تحسین قرار گرفت. دستگاه سیاست خارجی کشور نیز باید از ظرفیت‌هایش در مجامع بین‌المللی استفاده کند تا جنایاتی که در منطقه رخ می‌دهد با طرح چنین مطالب انحرافی، به حاشیه نرود زیرا مجامع بین‌المللی به علت تاثیر پذیری از مراکز قدرت از انجام وظایف خود منحرف شده است.

عضو کمیسیون اصل نود با بیان این که اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند این جنایات را انجام دهد، گفت: این رژیم با حمایت نظامی و سیاسی آمریکا در منطقه دست به جنگ افروزی می‌زند. آمریکا و اروپا می‌خواهند در جهان به یکه‌تازی خود ادامه دهند و در این راستا هر زمانی که اتفاق متفاوتی در منطقه می‌افتد، می‌خواهند به نوعی اداره آن را در دست بگیرند و نظم بین‌المللی مورد دلخواهشان به شکل دیگری رقم نخورد.

وی افزود: سفر رئیس مجلس ایران به لبنان بازتاب بین‌المللی، گسترده‌ای داشت و حمایت معنوی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران از مردم لبنان قطعا بی‌خطر است اما هجمه علیه آن ناشی از میل مراکز قدرت به حفظ همان نظم مورد دلخواهشان است.

سخنان میقاتی ناشی از فشار اروپا و آمریکا است

علی اصغر نخعی‌راد به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: نگاه منفی برخی جریان‌ها در لبنان به محور مقاومت موجب می‌شود تا علیه سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی جو سازی‌هایی انجام دهند. حضور رئیس مجلس و وزیر خارجه ایران در لبنان علی‌رغم ریسکی که داشت نشان از آن دارد که این سفرها برای کمک به محور مقاومت، مردم و دولت لبنان بوده است و برداشت خلاف این نشان‌گر پس‌زمینه‌ای در ذهن برخی مقامات آن کشور است و دنبال بهانه برای طرح مسائل انحرافی هستند. سخنان رئیس مجلس در لبنان نیز بیانگر حمایت از تصمیمات محور مقاومت بود.

نماینده مشهد تصریح کرد: فشارهای آمریکا و کشورهای غربی بر کشورهای عربی برای کسی پوشیده نیست و موضع سران این کشورها گاهی اوقات ناشی از این فشارها است. سخنان نجیب میقاتی نیز از این دست است زیرا اگر غیر از ین بود باید در زمان سفر رئیس مجلس گفته می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =