به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم نعیمی با اشاره به اینکه شرایط کشور طی ۳۰ سال گذشته به شدت در حال تغییر بوده و ساختار خانوادهها نیز دچار دگرگونی شده است، گفت: با کاهش تعداد اعضای خانواده، فرزندان نمیتوانند مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و هیجانی لازم را بهطور کامل کسب کنند و هنگامی که این افراد وارد دانشگاه میشوند با غربالگری سلامت متوجه آسیبهایی میشویم که به دلایل مختلف، از جمله کمبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، رخ داده است.
وی افزود: برای مدیریت این وضعیت باید اولویتهای روانشناختی دانشجویان را شناسایی کنیم و با یک رویکرد مسئولانه به درمان و بهبود وضعیت آنان بپردازیم. نگاه ما باید از درمان صرف فراتر برود و به ارتقای مهارتها و حمایتهای لازم توجه کند.
مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ما بر روی مسئله پیشگیری و توانمندسازی باید انرژی بیشتری بگذاریم گفت: هدف ما کاهش ورود به بخش درمان است، چرا که بسیاری از دانشجویان ما از کودکی ضربههای روانی متعددی دیدهاند. ما باید ضربههای روانی که دانشجویان از بدو تولد تا ورود به دانشگاه دریافت میکنند را شناسایی و مدیریت کنیم تا به نقطه شکنندگی نرسند.
نعیمی اظهار کرد: اگر نقطه ضعفها و مهارتهای ضعیف دانشجویان را در کنترل هیجان، حل مسئله، تابآوری و سازگاری شناسایی کنیم، میتوانیم با تقویت این مهارتها، از ورود آنها به مراکز درمانی جلوگیری کنیم. در همین راستا، آییننامه تأسیس مراکز مشاوره را تغییر داده و سبک زندگی را به این مراکز اضافه کردیم. این مرکز، مرکز مشاوره دانشجویی نیست بلکه مرکز مشاوره و سبک زندگی است که اولویت آن دانشجویان، استادان، کارکنان دانشگاه و خانوادههایشان است.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات اساسی در راستای پیشگیری و توانمندسازی تشکیل شورای سلامت و سبک زندگی در دانشگاهها به ریاست رئیس دانشگاه است که ضروری است هر دو ماه یک بار برگزار شود. هدف این شورا، شناسایی اولویتها و برنامهریزی مؤثر برای ارتقاء سلامت و رفاه دانشجویان است. مجموعه مدیریت، دفتر نهاد رهبری، مرکز مشاوره و بخش تربیت بدنی همگی نقش اساسی در این شورا ایفا میکنند.
این مقام مسئول گفت: پنج درصد از بودجه رفاهی دانشجویی به مرکز مشاوره اختصاص مییابد. این بودجه برای برگزاری اردوهای سلامت محور، کارگاههای آموزشی و دیگر فعالیتهای پیشگیرانه و توانمندسازی استفاده میشود.
نعیمی یادآور شد: ما هر ساله غربالگری سلامت دانشجویان را انجام میدهیم و هر دو سال یک بار سیمای زندگی آنها را ارزیابی میکنیم. اطلاعات بهدستآمده از این ارزیابیها به ما کمک میکند تا برنامههای مؤثرتری برای بهبود سلامت روانی و جسمی دانشجویان تدوین کنیم.
وی اذعان کرد: هر دانشگاه باید به وظایف خود در حوزه سلامت و رفاه دانشجویان عمل کند و تنها به حمایتهای ما اکتفا نکند. ما به طور مستمر پیگیر تحقق این اهداف هستیم و با همکاری یکدیگر میتوانیم به بهبود شرایط و ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان دست یابیم.
مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در زمینه ادراکسازی مدیران و همکاران، برگزاری جلسات منظم و گردهماییها بسیار مهم است تاکید کرد: حداقل سالی دو بار این جلسات برگزار شود تا مسائل و مشکلات مطرح و بررسی شوند. همچنین، پیشنهاد میکنم که برای تقویت همکاری و حمایت از همکاران، لوح تقدیر و تشویقیها به موقع اهدا شود.
وی افزود: تأسیس سیستم نرمافزاری برای آزمونهای روانشناختی و ایجاد اتاقهای مشاوره در خوابگاهها از جمله اقدامات دیگری است که میتواند به بهبود خدمات مشاوره کمک کند. در نهایت، تمامی تلاشها باید بهگونهای باشد که مسائل و مشکلات موجود به خوبی شناسایی و حل شوند و همه همکاران در این مسیر همکاری لازم را داشته باشند.
نعیمی با تاکید بر افزایش تعداد روانشناسان و مشاوران در مرکز مشاوره دانشگاه گفت: به ازای هر سیصد نفر دانشجو، یک روانشناس یا مشاور با حداقل بیست ساعت فعالیت در ماه نیاز است. افزایش تعداد مشاوران یا افزایش ساعت فعالیت آنها ضروری است تا بتوانیم به نیازهای دانشجویان پاسخ دهیم.
مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: استفاده از سامانههای هوشمند مانند سام، امکان برگزاری جلسات مشاوره صوتی و تصویری و تشکیل پرونده الکترونیک برای دانشجویان را فراهم میکند. این سامانهها میتوانند به تسهیل روند مشاوره و پیگیری مسائل دانشجویان کمک کنند.
نعیمی با اشاره به غربالگری سلامت دانشجویان ورودی جدید گفت: ارزیابی سلامت جسمی و روانی دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و ارائه برنامههای ورزشی و فعالیتهای بدنی میتواند به بهبود وضعیت روحی و جسمی آنها کمک کند.
انتهای پیام/
نظر شما