به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ظفرقندی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ در آیین تودیع و معارفه معاونان آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: افزایش بی رویه ظرفیت پزشکی ما را از دانشجو دور میکند و این یکی از آسیب های افزایش «بی رویه» است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از گلایه هایی که مدام اساتید دانشگاه از ما میکنند این است که ظرفیت کلاس ۶۰نفر است اما پذیرش ۱۲۰ نفر انجام شده است که این دور شدن از آموزش چهره به چهره و دانشجوست.
وزیر بهداشت از حجت الاسلام خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در جلسه حضور داشت خواست در افزایش ظرفیت بازنگری شود و در سهمیه ها و عدالت آموزشی بازنگری صورت بگیرد تا بتوانیم هم اساتید و هم دانشجویانمان را نگه داریم.
وی تصریح کرد: برای افزایش ظرفیت پزشکی بودجه لازم فراهم نشده است ضمن اینکه زیرساخت ها برای افزایش ظرفیت هم باید فراهم شود.
ظفرقندی اضافه کرد: اگر در کنگرههای علمی شرکت نکنیم، عقب خواهیم ماند و باید پیشرفت علم پزشکی در جهان را دنبال کنیم.
وی افزود: در آموزش پزشکی اجازه تخفیف در کیفیت را نداریم چرا که ضامن جان مردم هستیم. اگر در هر بخشی کیفیت مطلوب ارائه نشود، جان مردمی که بعداً با دانشجو و دستیار رو به رو میشوند، به خطر میافتد.
ظفرقندی با بیان اینکه معلمی یک کار جاری است، تاکید کرد: اساس آموزش، تکریم و احترام به اساتید و نیروی انسانی و فراهم کردن رشد دانشجویان، دستیاران و فلوشیپها باید سرلوحه کار ما باشد.
وزیر بهداشت گفت: در تعامل با دانشجویان باید آنها را همانند فرزندان خود بدانیم تا نه تنها در حوزه آموزش پزشکی بلکه در زمینه فرهنگ نیز انسانهای خوبی تربیت کنیم. از خداوند میخواهیم توفیقی به ما دهد تا بتوانیم انسانهای بزرگ و شایستهای تربیت کنیم که دلسوز مریض باشند نه اینکه فقط علم این کار را داشته باشند بنابراین باید صحنههایی فراهم کنیم تا ارتباط چهره به چهره برقرار شود.
وی اظهار کرد: افزایش بیرویه ظرفیت پزشکی باعث دور شدن از تعامل چهره به چهره و اخلاق حرفهای در بین دانشجویان خواهد شد. برخی از شکایات روسای دانشگاهها این است که ظرفیت کلاسها ۶۰ نفر است، اما ظرفیت پذیرش دانشجو دو تا سه برابر آن است.
وزیر بهداشت بیان کرد: از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست دارم که ظرفیتهای پزشکی را بازنگری کند؛ چرا که در این مصوبه قوانینی عملیاتی نشد. قرار بود به ازای پذیرش هر دانشجو تسهیلاتی نیز اختصاص یابد که محقق نشد.
وی گفت: یکی از آفتهای عدم اجرای عدالت آموزشی، مهاجرت است و باید نگهداری و پذیرش را سرلوحه کار خود قرار دهیم تا از ظرفیت جوانان برای ساخت ایران بهرهبرداری کنیم. باید تمام تلاش خود را بکنیم و از معاونت جدید آموزشی وزارت بهداشت درخواست دارم که نیروهای انسانی کشور را تقویت کند.
ظفرقندی در پایان خاطرنشان کرد: دیروز در شورای معاونین مصوب کردیم که افراد بیشتری را بعد از اتمام دوره دستیاری نگه داریم و این ظرفیت را از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش دادیم.
انتهای پیام/
نظر شما