حسن بنیانیان عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: یکی از دلایل تغییرات فرهنگی و اجتماعی در نسل جدید، سرعت بالای تحولات فکری و فرهنگی است که ما از آن عقب ماندهایم. روشهای ارتباطی سنتی دیگر جوابگو نیستند و باید به دنبال راهکارهایی برای هدایت این تحولات در نهادها و دانشگاهها باشیم.
بنیانیان به آسیبشناسی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: تربیت به معنای واقعی آن، یعنی یادگیری تفکر انتقادی، جمعآوری اطلاعات و تحلیل آنها، در مدارس به درستی انجام نمیشود. دانشآموزان در مدارس بیشتر به سمت تربیت شدن میروند. دانشآموزان مجبور به حفظ کردن متون و نمرهآوری هستند، بدون اینکه توانایی تفکر و تحلیل درست را کسب کنند. این مشکل از آنجا آغاز میشود که معلمان و مدیران مدارس به اندازه کافی توانمند نیستند تا این تربیت را عملی کنند.
وی افزود: وقتی دانشآموزان وارد دانشگاه میشوند، ممکن است دچار خودباختگی شوند و نتوانند با محیط جدید سازگار شوند. این موضوع به ویژه در محیط دانشگاه که دانشجویان از جنسیتهای مختلف در کنار هم قرار میگیرند، نمایانتر میشود. در سن بلوغ، تمایلات و نیازهای عاطفی دانشجویان به همدیگر شکل میگیرد و این میتواند منجر به ناامیدی نسبت به آینده و درآمدزایی شود.
دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییراتی که کرونا در زیست اجتماعی افراد ایجاد کرد، بیان کرد: ما باید برنامهای برای مقابله با این چالشها داشته باشیم و نهادهای فرهنگی دانشگاهها باید فعالیتهای مؤثری را برای جذب دانشجویان به سمت فعالیتهای فرهنگی طراحی کنند.
وی تأکید کرد: نقش استادان در این زمینه بسیار تعیینکننده است. اگر استادان بتوانند کلاسهای خود را به گونهای مدیریت کنند که دانشجویان را به پژوهش و تفکر دعوت کنند، میتوانند به حل بخشی از این مشکلات کمک کنند. اما متأسفانه تعداد استادانی که این انگیزه را داشته باشند، محدود است.
بنیانیان خاطرنشان کرد: تغییرات فرهنگی و اجتماعی نیاز به برنامهریزی و اجرای صحیح دارد تا دانشجویان به سمت فعالیتهای فرهنگی جذب شوند و از منفعل بودن دوری کنند.
انتهای پیام/
نظر شما