هویت دانشجویی؛ از علم‌آموزی تا تمدن‌سازی نوین اسلامی

محمدرضا زارع صدرآبادی*

در آستانه ۱۶ آذر و در بزنگاه حساس کنونی که جهان در آستانه تحولات عظیم ژئوپلیتیکی قرار گرفته، بازخوانی مفهوم هویت دانشجویی و نقش‌آفرینی این قشر پیشرو در تحولات اجتماعی، ضرورتی انکارناپذیر است. مقام معظم رهبری با تأکید حکیمانه بر اینکه “دانشجویی که متعهّد نباشد یا سرگرم کارهای بی‌ربط باشد، در پیشرفت کشور هیچ تأثیر مثبتی نمی‌گذارد”، مسیر روشنی پیش روی جامعه دانشگاهی ترسیم کرده‌اند.

هویت دانشجویی در گام نخست با بُعد علمی آن تعریف می‌شود؛ بُعدی که در عصر انفجار اطلاعات و رقابت فناورانه جهانی، اهمیتی دوچندان یافته است. تولید و نشر علم، به عنوان رسالت بنیادین دانشگاه‌ها، نه تنها یک وظیفه سازمانی، بلکه پاسخی به انتظار جامعه و خانواده‌هاست. نظریه‌پردازی و خلق دانش بومی، آن‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب بارها در دیدارهای دانشگاهی بر آن تأکید کرده‌اند، مسیری راهبردی است که غفلت از آن می‌تواند آینده علمی و استقلال کشور را با چالش‌های جدی مواجه سازد.

دانشجوی امروز، در عصر پیچیدگی‌های فزاینده جهانی، فراتر از یک علم‌آموز صرف، نیازمند ساختن هویتی چندوجهی و متعالی است. او در مسیر دستیابی به استقلال فکری و شناخت عمیق واقعیات، باید خود را در بستر تاریخی و اجتماعی درک کند. این درک ژرف از جایگاه تاریخی و مسئولیت اجتماعی، نیازمند نظامی منسجم از باورهای معرفتی و ارزشی است که به حیات دانشجویی معنا و جهت می‌بخشد.

سرمایه اجتماعی، به عنوان حلقه مفقوده توسعه پایدار در کشور، بُعد راهبردی دیگری از هویت دانشجویی را شکل می‌دهد. افول تدریجی این سرمایه ارزشمند، که نتیجه کم‌توجهی به فعالیت‌های جمعی و انجمن‌های علمی است، زنگ خطری جدی برای آینده جامعه دانشگاهی و انسجام اجتماعی به شمار می‌رود.

هوشیاری و بصیرت سیاسی دانشجویان، که همواره مورد تأکید رهبری بوده، بُعد حیاتی دیگری از این هویت چندلایه است. جایگاه ممتاز دانشگاهیان در منظومه فکری جامعه و نقش الگوسازی آنها در تحولات اجتماعی، مسئولیتی مضاعف بر دوش این قشر پیشرو می‌گذارد. دانشجو باید با درک عمیق از تحولات سیاسی و اجتماعی، نقش نظارتی و هدایتگر خود را به درستی ایفا کند.

در این میان، آفت خطرناک غرب‌زدگی و ناامیدی برخی دانشجویان که راه پیشرفت را در مهاجرت و دل بستن به بیگانگان جستجو می‌کنند، چالشی جدی و آسیبی راهبردی است. این نگرش که ریشه در خودکم‌بینی و عدم باور به ظرفیت‌های درخشان داخلی دارد، با روح استقلال‌طلب و تحول‌خواه دانشجویی در تضاد آشکار است. موفقیت‌های چشمگیر دانشمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری، از هسته‌ای تا نانو و بیوتکنولوژی، نشان می‌دهد که محیط علمی را می‌توان با اراده و پشتکار ساخت، نه آنکه در جستجوی محیط آماده در غرب بود.

دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، با درک عمیق از هویت الهی-انسانی و مسئولیت تاریخی خود، و با چشم‌اندازی تمدنی، می‌تواند نقشی کلیدی در تحقق آرمان‌های بلند انقلاب و استقرار حکومت عدل جهانی ایفا کند. این مهم جز با سرمایه‌گذاری هوشمندانه و همه‌جانبه بر توسعه ابعاد مختلف شخصیت دانشجویان محقق نخواهد شد.

روز دانشجو، نقطه عطفی تاریخی و فرصتی راهبردی برای بازاندیشی در این هویت چندوجهی و تعهدات برآمده از آن است. در شرایط حساس کنونی که جهان در آستانه تغییرات بنیادین قرار دارد، دانشجویان ایرانی می‌توانند با تکیه بر هویت اصیل خود و درک عمیق رسالت تاریخی‌شان، پرچمدار تمدن نوین اسلامی باشند. باشد که با درک عمیق این مسئولیت خطیر و با تکیه بر آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص)، گامی اساسی در مسیر پیشرفت علمی، معنوی و تمدنی ایران اسلامی برداریم.

محمد رضا زارع صدرآبادی - دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد*

انتهای پیام/

کد خبر: 1251691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =