مهدی غیبی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد شیراز در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کاهش ورودیهای این رشته اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی در کشور و نیاز بخش کشاورزی به بهرهمندی از علم دانشآموختگان این رشته، چند سالی است که با موضوع کاهش رغبت در تحصیل در رشتههای کشاورزی مواجه شدهایم. این موضوع در سه دوره پیش از دانشگاه (دانش آموزی)، دوره تحصیل در دانشگاه و دوره پس از فراغت از تحصیل، قابل بحث و بررسی است. در مجموع سیاستگذاریهای دانشگاه و دولت در جذب مخاطب برای تحصیل در رشتههای کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: ورود دانشـجویان علاقهمند بـه رشـتههای دانشـگاهی از جملـه عواملی اسـت کـه کیفیـت هـر موسسـه آموزشـی را تضمیـن مـی کنـد، زیـرا عشـق بـه یادگیـری باعـث میشـود دانشـجو عاملهـای بازدارنده را تحمل و اصلاح کند و محیط یادگیـری را بـه یـک محیـط عـادی و آسـانکننـده تبدیـل کند. داشـتن اسـتعداد در کنـار علاقـه از شـروط دیگـر موفقیـت تحصیلـی در دانشـگاه اسـت.
غیبی تصریح کرد: یکی از دلایل بیکاری دانشجویان رشتههای کشاورزی این است که خروجی های دانشگاهها با نیاز بازار کار هماهنگی و همخوانی ندارند.
وی با اشاره به این که افزایش ارتباط بین دانشگاه و جامعه یکی از مهمترین عوامل اثرگذار است، گفت: پررنگ کردن حضور دانشگاه به عنوان یک نهاد چندکارکردی و سازمانی که از ترکیب نقشهای آموزشی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که به آنها واگذار شده، در فعالیت های اجتماعی واقتصادی نیز میتواند اثرگذار باشد. به دنبال آن بهتر می توان اهمیت شناسایی عاملهای اثرگذار بر موفقیت دانشجویان کشاورزی در دانشگاهها را درک کرد.
غیبی گفت: یکی از راهکارهایی که برای حل این مشکل میتوان ارائه داد این است که پیـش از ورود بـه دانشـگاه میـزان آشـنایی دانشجویان را به رشتههای کشاورزی را افزایش دهیم. دانشـجویانی که درک بهتـر و بیشـتری از فعالیـتهـای کشـاورزی داشـتهاند، علاقه بیشـتری بـرای ادامه تحصیل در رشـته های کشـاورزی دارند. بنابرایـن، دانشـجویی کـه بـه درک بالاتری از کشـاورزی برسد، گرایـش بیشـتری بـه کار و ادامـه تحصیـل در زمینههـای کشـاورزی از خـود نشـان خواهـد داد.
وی افزود: بیشـتر دانشـجویان بـا شـناخت ناکافـی وارد رشـتههای کشـاورزی میشـوند و شـاید بـه همیـن دلیل، تعداد زیـادی از آنان بـه تغییر رشـته میرسند. هرچه دانشجویان به اواخر دوران تحصیل خود برسند، میزان علاقه آنان به رشته تحصیلیشان افزایش پیدا میکند و در بعضـی اوقـات به حـد تعصب نیـز میرسـد. این افزایش علاقه احتمال دارد به تعامل کار و تحصیل یا به عاملهایی مانند درک اهمیت کشاورزی، علمی بودن کشاورزی، احساس سودمندی و توانمند بودن به خدمت پس از فراغت از تحصیل مرتبط باشد.
رئیس دانشگاه کشاورزی گفت: یکی از شروط موفقیت دانشجویان، ورود افراد علاقهمند و مستعد به رشتههای دانشگاهی و کسب شایستگیهای لازم به منظور اشتغال پس از دانشآموختگی است، به طوری که میتوان عملکرد تحصیلی دانشجویان در پیش و پس از ورود به دانشگاه را با علاقه و استعداد تحصیلی آنان مرتبط دانست.
وی با اشاره به عوامل مؤثر بـر علاقهمندی به رشـته های کشـاورزی گفت: این عوامل به جامعه، خانواده و دانشگاه بر میگردد. عوامل موثر در جامعه میتوان به پیدا کردن شـغل مناسـب و میزان اعتبار رشـته تحصیلی اشاره کرد. فشار خانواده برای تحصیل در یک رشـته دانشـگاهی و تحصیل بسـتگان در یک رشـته خاص از عوامل موثر در خانواده هستند. همچنین به اهمیـت رشـته تحصیلـی از نظـر علمـی و عملکـرد اسـاتید در دانشگاه میتوان نام برد. عامـلهـای مؤثـر در بـازار کار بیشـترین تأثیـر منفـی در بیعلاقگـی دانشـجویان بـه رشـته کشـاورزی دارد و پـس از آن درون دانشـگاه و مربـوط بـه خانـواده قـرار دارنـد.
غیبی تصریح کرد: در این بین برای افزایش شایستگیهای حرفهای کشاورزی دانشجویان، راهکارهایی میتوان ارائه کرد. دانشجویان میتوانند مهارتهای علمی جدیدی کسب کنند و زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. تجربه کار عملی در این حوزه را به دست بیاورند و توانایی اجرا و انجام پروژههای مختلف کشاورزی و تحقیقاتی را داشته باشند. همچنین آگاهیهای فنی کشاورزی و زیست محیطی که نیازمند آموزش و تلفیق در برنامه های درسی دانشجویان دارد در دانشگاهها گنجانده شود.
رئیس دانشکده کشاورزی تاکید کرد: هدایت داوطلبان ورود به دانشگاه به سمت رشتههای کشاورزی نیز نیاز دارد به این که دانش آمـوزان دبیرسـتانی بـا رشـتههای دانشـگاهی کشـاورزی و حوزه هـای کاربـردی آنهـا آشنا شوند تا شـناخت همـراه بـا علاقه نسـبت بـه این رشتهها به وجود بیاید. به محض ورود دانشجویان به دانشگاه، آنها را با مفاهیم، روشها و مصادیق کارآفرینی و اشتغال آشنا کنند. کیفیت درسهای مرتبط با رشته باید بالا برود. واحدهای عملی بیشتر شود. بازدیدهای علمی و آشنایی با بازارکار و کارآفرینی بیشـتر در برنامههـا، مورد توجه قـرار گیـرد. بـه وضعیـت اشـتغال دانـشآموختـگان رشـتههای کشـاورزی بیشتر پرداخته شود.
غیبی افزود: رسانههای عمومی هم باید به کمک دانشگاهها آمده و کارایی رشتههای کشاورزی را به تصویر بکشند. برای اعضای هیئت علمی برنامههایی با هدف تغییر در نگرش مهارت و دانش آنان گذاشته شود. کیفیت آموزش در دانشگاهها بالا برده شود تا فارغالتحصیلان بتوانند بهتر و سریعتر وارد بازار کار شوند. البته که به دلیل ریسک بالا در بخش کشاورزی اغلب آنان رغبتی به کار تولیدی ندارند. اگر تسهیلاتی در این بخش به آنان تعلق بگیرد میتوانند به ایجاد شغلهای تولیدی در بخش خصوصی بپردازند.
انتهای پیام/
نظر شما