وقتی فناوری‌ها برای تسلی خاطر انسان‌ها می‌آیند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فناوری اکنون به آئین‌های عزاداری در برخی کشورها راه پیدا کرده است و مردم راه‌های معناداری برای استفاده از آن با وجود محدودیت‌های موجود پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ پژوهش محققان دانشگاه کالج کورک (UCC) یکی از اولین مطالعاتی است که به بررسی چگونگی استفاده ایرلندی‌ها از فناوری در مراسم عزاداری در طول همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ پرداخته است.

این مطالعه گزارش می‌دهد که مردم در طول محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید، پخش مراسم تشییع جنازه به طور مستقیم را امری چالش‌برانگیز و عمیقاً غیرقابل اجرا می‌دانستند، اما به مرور زمان متوجه نقش تثبیت شده فناوری روی پخش زنده مراسم خاکسپاری و استفاده از مراسم تسلیت‌گویی یا مراسم ختم آنلاین شده‌اند و هم‌اکنون این فناوری‌ها بعد اجتماعی عزاداری در ایرلند پیدا کرده‌اند.

این تحقیق از طریق بررسی چگونگی معرفی سریع ابزارهای دیجیتال در مراسم عزاداری ایرلندی، بینش‌هایی را برای اطلاع‌رسانی در مورد طراحی و استفاده آینده از ابزارها و خدمات دیجیتالی پایان عمر ارائه می‌دهد.

مراسم عزاداری انجام نشده

مطالعه محققان دانشگاه کالج کورک نشان می‌دهد برخی آئین‌های عزاداری در طول شیوع کووید ۱۹ انجام نشد و همین امر باعث شد که بازماندگان حس واقعی عزاداری را تجربه نکنند. زیرا به طور معمول مراسم فیزیکی و دور هم جمع شدن آشنایان و اعضای فامیل تسلی خاطر بازماندگان می‌شود و جایگزین‌های دیجیتال نیز نمی‌تواند این حس را در آنها ارضا کند.

به گفته پروفسور «لویجینا سیولفی»، استاد تعامل انسان با کامپیوتر و محقق رشته علوم اجتماعی از دانشگاه کالج کورک، ایرلندی‌ها تاریخچه غنی در بدرقه مردگان دارند و آئین‌های سوگواری دارند که قدمت آنها به قرن‌ها قبل برمی‌گردد.

او می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که تجربه فناوری پیرامون عزاداری پیچیده است و هنوز در حال تکامل است. شرکت‌کنندگان با مدیریت این روش‌های تغییر یافته برای شرکت در مراسم و حمایت از داغ‌دیدگان در طول همه‌گیری، با یک سری چالش‌های احساسی و اجتماعی مواجه شدند.

غم و چشم‌انداز دیجیتال عزاداری

این مطالعه نشان داد که استفاده از ابزارهای دیجیتال برای عزاداری در طول محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید ۱۹ یک تجربه چالش‌برانگیز بود که نتایج مثبتی به همراه داشت. شرکت‌کنندگان اهمیت و سودمندی تجربیات دیجیتال، مانند شرکت در مراسم تدفین که به صورت زنده پخش می‌شد و تسلیت‌گویی‌های آنلاین اذعان داشتند. بعد از همه‌گیری کووید ۱۹ نیز ادغام ابزارهای عزاداری دیجیتال در شیوه‌های عزاداری رایج همچنان تداوم پیدا کرد و همچنان هم ادامه دارد.

استفاده مداوم از مراسم تدفین با پخش زنده و مراسم آنلاین تسلیت‌گویی در همکاری با شیوه‌های سنتی نه تنها مفید، بلکه معنادار نیز دیده می‌شود. حتی پلتفرم‌هایی نیز در این زمینه ایجاد شده‌اند؛ مثل پلتفرم آنلاین ترحیم که RIP.ie اکنون به طور کامل بخشی از نحوه شرکت مردم در عزاداری را تشکیل می‌دهد و کتاب‌های تسلیت آنلاین، پیوندهایی به یادداشت‌های دیجیتال مانند کمک‌های مالی و کارت‌ها را ارائه می‌دهد که در کنار کارت‌های عزاداری سنتی رایج شده‌اند.

طبق گزارش‌ها، RIP.ie در زمان خرید آن در سال ۲۰۲۴ توسط گروه ایرلندی تایمز، ۶۰ میلیون بازدید در ماه داشت و این در حالی است که جمعیت ایرلند کمی بیش از ۵/۲ میلیون نفر است. این آمار به وضوح نشان می‌دهد که چگونه فناوری با روابط اجتماعی ما عجین شده‌ و جامعه معاصر ایرلندی چطور به یک جامعه تکنولوژیک تبدیل شده و در مراسم و آئین‌های اصلی خود از ابزار مختلف بهره می‌برند.

اهمیت عزاداری عمومی

این مطالعه نشان داد که اهمیت جنبه‌های مشترک عزاداری و شیوه‌های سنتی مشترک پایدار باقی می‌ماند، اما استفاده از فناوری نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به خصوص که مردم به این فناوری‌ها و آنچه می‌توان از آنها استفاده کرد عادت کرده‌اند. یکی از یافته‌های مهم مطالعه محققان این است که شرکت در مراسم تشییع جنازه به صورت آنلاین می‌تواند به تجربه‌ای آگاهانه و بسیار معنادار برای افرادی تبدیل شود که قادر به شرکت حضوری نیستند.

پروفسور سیولفی می‌گوید: انتظار می‌رود ابزارها و سیستم‌های دیجیتالی در آینده قابل پیش‌بینی بخشی از شیوه‌های عزاداری باقی بمانند. کارهای مهمی برای ادغام تجربیات دیجیتال و حضوری به روش‌های حساس وجود دارد، به عنوان مثال، فکر کردن به عزادارانی که در خارج از کشور یا قادر به شرکت حضوری نیستند و تنها راه‌های محدودی برای اشتراک در غم و اندوه خود و حمایت خود دارند.

او می‌افزاید: همچنین مهم است که حریم خصوصی و ایمنی داده‌ها و تعاملات در عزاداری آنلاین و پیامدهای استفاده از پلتفرم‌های تجاری برای این فعالیت‌ها در نظر گرفته شود. تحقیقات بیشتر در مورد تعامل انسان و کامپیوتر برای پرداختن به این چشم‌انداز پیچیده مورد نیاز است.

ژاپنی‌ها هم با کمک ربات مراسم تحریم می‌گیرند

وقتی فناوری‌ها برای تسلی خاطر انسان‌ها می‌آیند

چند سال پیش «سافت‌بانک» رباتی تحت عنوان «Pepper» را به بازار معرفی کرد که توانایی درک صحبت‌ها و حتی برخی از احساسات انسانی را از طریق سنسورهای متعدد و هوش مصنوعی خود دارد و می‌تواند برای فعالیت‌ها و وظایف مختلفی برنامه‌ریزی شود.

ربات مورد بحث بیشتر در فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون ۱۰ هزار واحد از آن به فروش رسیده است. اما جدیدترین وظیفه‌ای که به عهده Pepper گذاشته شده، شاید عجیب‌ترین مورد نیز باشد، چراکه قرار است این ربات هوشمند، به عنوان یک راهب بودایی در مراسم ترحیم به کار گرفته شود.

شرکت ژاپنی «Nissei Eco» که در زمینه برگزاری چنین مراسم‌هایی فعالیت دارد، ربات مذکور را با پوشاندن لباس راهبان بودایی و برنامه‌ریزی برای خواندن دعا، به عنوان جایگزینی برای راهبان واقعی معرفی کرده است. به گفته مدیران این شرکت، برگزاری مراسم توسط پپر در حدود ۴۵۵ دلار هزینه داشته که به مراتب از حضور یک راهب بودایی پایین‌تر است.

با توجه به اطلاعات موجود، تغییرات اجتماعی در ژاپن باعث شده که اکثر مردم به روش‌های جدیدی برای خداحافظی با رفتگان خود روی بیاورند که در این میان با توجه به فضای تکنولوژیک حاکم بر کشور مورد بحث، احتمالاً حضور یک ربات راهب با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

گفتنی است پپر طی یک همکاری میان سافت‌بانک و شرکت فرانسوی «Aldebaran» طراحی شده و کمپانی فاکسکان نیز در تولید آن مشارکت دارد. همچنین قیمت هر دستگاه از این ربات هزار و ۸۱۰ دلار است.

ربات‌های سوگواری در چین

وقتی فناوری‌ها برای تسلی خاطر انسان‌ها می‌آیند

ظهور و توسعه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد در چین، عده‌ای را به فکر زنده کردن عزیزان از دست رفته‌ خود انداخته است. این توسعه‌دهندگان، اطلاعاتی مانند تصاویر، ویدیوها و صداهایی از فرد متوفی را جمع‌آوری می‌کنند و با ارائه آنها به یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، ربات‌هایی می‌سازند که می‌تواند رفتار فرد متوفی را شبیه‌سازی کند.

برای نمونه یک مهندس نرم‌افزار جوان چینی به نام یو جیالین به تازگی یکی از این ربات‌های سوگواری را برای پیدا کردن فرصت خداحافظی با پدربزرگش که یک دهه پیش از دنیا رفته توسعه داده است.

ایده ساخت این ربات سوگواری در سال ۲۰۲۰ به فکر «یو جیالین» خطور کرد. او به مقاله‌ای با موضوع همگام‌سازی حرکات لب با صدای ضبط شده برخورد کرد و پس از خواندن آن مقاله به یاد پدربزرگش افتاد که یک دهه پیش درگذشته بود و این سوال را از خودش پرسید که آیا می‌توانم پدربزرگم را با استفاده از این فناوری دوباره ببینم؟

رباتی که یو جیالین توسعه داده، تنها نمونه موجود نیست و ساخت این نرم‌افزارها حالا به موضوعی محبوب در چین تبدیل شده‌اند و بسیاری از توسعه‌دهندگان دست به ساخت چنین ربات‌هایی می‌زنند تا مردم فرصت ارتباط با عزیزان از دست رفته‌شان را داشته باشند.

ایده ساخت ابزارهایی مبتنی بر فناوری برای ارتباط با درگذشتگان سال‌هاست که وجود داشته و تاکنون اپلیکیشن‌های مختلفی برای این منظور توسعه داده شده اما حالا با رشد سریع فناوری هوش مصنوعی مولد، توانایی ربات‌های سوگواری پیشرفت زیادی کرده و این ربات‌ها می‌توانند پاسخ‌های شخصی‌سازی شده بیشتری بدهند و به سوالات دیگران تا جایی که ورودی اطلاعاتشان کافی باشد به سوالات پاسخ دهند.

«هایبینگ لو»، استاد اطلاعات و تجزیه و تحلیل در دانشگاه سانتا کلارا درباره چرایی محبوبیت روزافزون توسعه ربات‌های اندوه در چین می‌گوید: نمونه‌های ساخته‌شده قدیمی از این ربات‌ها به مجموعه‌ وسیعی از داده‌ها نیاز داشتند، اما حالا با پیشرفت هوش مصنوعی و همچنین چت‌بات ChatGPT، مهندسان غیرمتخصص هم می‌توانند مدل‌های زبان را با نکاتی از گذشته یک فرد گردآوری می‌کنند، یک ربات سوگواری بسازند که تقریباً با ظاهر فرد مرده مطابقت دارد و مانند او صحبت می‌کند و تاحدودی فکر می‌کند.

او در ادامه می‌گوید: با کمک فناوری امروز، برای یادگیری سبک و لحن حرف زدن یک انسان، علیرغم گذشته به نمونه‌های بسیار زیاد برای تقلید نیازی نداریم.

هایبینگ لو که تحقیقاتش روی هوش مصنوعی متمرکز است در ادامه می‌گوید: سیستم هایی مانند ChatGPT که برنامه‌ای محبوب و مبتنی بر متن است با پیشرفت‌هایی که تا امروز کرده توانایی این را دارد که یاد بگیرد بیشتر مردم چگونه صحبت می‌کنند یا می‌نویسند و شما برای تهیه یک کپی از یک انسان درگذشته، فقط باید کمی سیستم‌ها را تغییر دهید تا شباهت ۹۹ درصدی با شخص فوت شده داشته باشد. با پیشرفت‌های امروزی، تفاوت‌های فاحش نوع پاسخ دادن ربات سوگواری با فرد حقیقی درگذشته، حداقل خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1255510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =