به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز، پستهای سیو کرده اینستاگرامش را نشانم میدهد. مملو از لباسهایی است که در صفحات اینستاگرام حجاب استایلها دیده، خوشش آمده و حالا ذخیره کرده است تا چندتایی از آنها را در برنامه خرید این ماه خود بگنجاند. به من هم پیشنهاد میدهد تا بخرم. او با وجود اختصاص بخش زیادی از حقوق ماهیانهاش به خرید لباس، اما هنوز از خود راضی نیست؛ حتی استایل جدیدی که برایش هزینه زیادی صرف کرده است، خیلی زود دلش را زده و این موضوع رها را خسته کرده. او اصلیترین علت نارضایتی از خود را مربوط به صفحه یکی از حجاب استایلهای معروف میداند که قطعاتی از زندگی رنگارنگ خود را هر روز به اشتراک میگذارد.
صفحه حجاب استایل محبوب رها را باز میکنم. در آخرین پست صحبت از درنظرگرفتن تخفیف ناخنکاری، ویژه خانمهای محجبه است. پست کناریش هم تلاش میکند استایلهای تابستانی جذابی را به محجبهها معرفی کند. این استایلها از مانتوهای بسیار کوتاه با شلوار گشاد شروع شده است تا عباهای رنگارنگ و پرزرق و برق! حجاب استایل، قسمت آخر آهنگ را متناسب با ریتم همخوانی میکند، و در نهایت با اطفارهایی دور از شئن یک خانم محجبه، همراه با رقصی روی ریتم کلیپ را به پایان میرساند.
رها و دغدغههایش حال و روز دخترانی را نشان میدهد که در بین حجاب و مد سردرگم شدهاند و تلاش دارند با الگوگیری از سبک زندگی حجاب استایلها هم با حجاب باشند هم خود را به مد نزدیک کنند؛ غافل از اینکه اصلیترین گمشده این ماجرا، معنای واقعی حجاب است. دنبال کردن این مسئله مرا به یکی از فعالان فرهنگی میرساند که در زمینه حجاب استایل به صورت تخصصی مطالعه و پژوهش داشته است.
راضیه جباری، از فعالان فرهنگی درباره تحریفی که حجاباستایلها و بلاگرهای حجاب در مسئله حجاب به وجود آوردهاند، میگوید: بلاگرهای حجاب و حجاب استایلها با تغییر چارچوبهای سنتی، حجاب را از یک باور عمیق به یک ترند فشن تقلیل دادهاند.
این فعال فرهنگی ادامه میدهد: آنها با کلیدواژههایی مثل «حجاب مدرن» یا «استایل بهروز»، مدلهایی را ترویج میکنند که بیش از آنکه ریشه در باورهای دینی داشته باشد، بر اساس معیارهای سکولار و مصرفگرایی شکل گرفته است. من این افراد را «کاسبان حجاب» مینامم.
جباری توضیح میدهد: پوششهای ترکیهای و مالزیایی، که در واقع محصول نفوذ فرهنگی غرب هستند، بهتدریج جایگزین حجاب ایرانی-اسلامی شدهاند. نتیجه این جریان، زنی است که در ظاهر محجبه اما در سبک زندگی و کنشهای اجتماعی، از مرزهای حیاء عبور کرده و عملاً ارزشهای حجاب را به حاشیه برده است.
کاسبان حجاب؛ تجارت با باور مردم
او کسب روزی را امری طبیعی میداند، اما با اعتقاد براینکه نباید هدف درآمد، هر وسیلهای را توجیه کند، خاطرنشان میکند: کاسبان حجاب با تجاریسازی این ارزش دینی، آن را از یک باور قلبی به یک مُد زودگذر تبدیل کردهاند. مقابل دوربین، چادری خوشرنگ دارند، اما در خلوت، پایبندیشان به این ارزش محل تردید است.
او یادآور میشود: این نگاه تجاری، حجاب را از ساحت تقوا به یک نمایش بازاری تنزل داده و ذهنیت مردم را نسبت به آن مخدوش کرده است. وقتی مردم بیصداقتی این جریان را ببینند، ایمانشان به اصل حجاب آسیب میبیند. نتیجه این روند، چیزی جز حجابی تهی از معنا و ارزشی خدشهدار نخواهد بود.
مناسک دینی، بازیچه مدلینگهای حجاب
راضیه جباری ادامه میدهد: مناسک دینی که ریشه در اخلاص و ارتباط قلبی با اهلبیت دارد، امروز بهشدت تحت تأثیر جریان حجاب استایلها و میل سیریناپذیر به شهرت در فضای مجازی قرار گرفته است. بسیاری از این افراد، اماکن مقدس را نه محلی برای تضرع و تقرب، بلکه بستری برای تولید محتوای شخصی و برندسازی فردی میبینند.
او عنوان میکند: بینالحرمین، که باید نماد بیاعتنایی به دنیا باشد، به پسزمینهای برای عکسهای نمایشی و استوریهای پرزرقوبرق تبدیل شده است. هیئتهای مذهبی که روزگاری محل خلوص و اشکهای بیریا بودند، حالا به استودیوهایی برای نمایش سبک زندگی خاص تبدیل شدهاند. چنین رفتاری نهتنها از اعتبار معنوی این اماکن خرج میکند، بلکه روح زیارت و عزاداری را به ابزاری برای کسب توجه تقلیل داده است.
فعال فرهنگی با بیان اینکه وقتی انگیزه حضور در این فضاها، بهجای عشق به اهلبیت، میل به دیدهشدن باشد، زیارت و روضه به مرور از درون تهی میشود، اظهار میکند: این رویکرد سطحی و خودنمایانه، مناسک دینی را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و آن را به بخشی از نمایش ظاهری و رقابت برای جذب مخاطب تبدیل کرده است.
جباری با یادآور شدن اینکه اگر من با بروزبودن و خوشپوشی در حجاب مشکلی ندارم، اما اینکه پدیده حجاب استایلها را یک تهدید فرهنگی ندانیم، نشان از بیاطلاعی ماست؛ تاکید میکند: نسل جوان امروز در معرض خطرات رسانهای فراوانی قرار دارد و بدون شناخت عمیق، برای تشخیص حق از باطل به مشکل میخورد. در خانوادههای مذهبی، فردی که حجاب دارد و به سفر زیارتی میرود، بهطور طبیعی الگوی مثبتی محسوب میشود. اما بسیاری از این جوانان، از پشت پرده عادیسازیها و تناقضهایی که در رفتار این افراد وجود دارد، بیخبرند.
او ادامه میدهد: سبک زندگی ایرانی-اسلامی که همواره مورد تأکید حضرت آقا بوده، بهترین خط مشی است، اما نگاه تجاری به حجاب و ترویج یک سبک زندگی نمایشی که الگوی اصلی حجاب مطلوب غرب است آن را از مسیر اصلی منحرف کرده است.
فعالیت آزادانه کاسبان حجاب، نتیجه غفلت نهادهای مسئول
راضیه جباری با بیان اینکه فعالیت آزادانه کاسبان حجاب، نتیجه غفلت نهادهای مسئول از این جریان است، خاطرنشان میکند: این افراد، با استفاده از فضای رسانهای، حجاب را از یک ارزش اصیل به ابزاری برای کسب شهرت و درآمد تبدیل کردهاند.
این فعال فرهنگی در پایان با بیان اینکه در این شرایط، فعالان رسانهای وظیفه دارند که با تبیین درست حجاب و سبک زندگی ایرانی-اسلامی، از انحراف ذهنی جوانان جلوگیری کنند، تاکید میکند: نباید اجازه داد که ظاهر فریبنده این افراد، جایگزین الگوهای اصیل شود. روشنگری درباره پشت پرده این جریان، مهمترین راه مقابله است.
خبرنگار: فاطمه دده بیگی
انتهای پیام /
نظر شما