رسانه‌ها نیروی شکل‌دهنده به افکار عمومی هستند

عضو هیئت دولت گفت: رسانه‌ها کماکان نیروی شکل‌دهنده به افکار عمومی هستند ولی نوع و میزان تاثیرگذاری آنها متفاوت است. امروز رسانه‌های دنیای دیجیتال، حتی میزبان محتوای مطبوعات نیز شده‌اند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ سپهر خلجی، عضو هیئت دولت در نشستی که با حضور مسئولین و اعضای دفاتر استانی کشور برگزار شد، در خصوص ارتباط رسانه و افکار عمومی، اظهار داشت: ما به عنوان یک فعال رسانه‌ای، در حوزه افکار عمومی کار می‌کنیم. همچنین بیانات مقام معظم انقلاب در آخرین سخنرانی خود، در حوزه افکار عمومی بود. اگر بخواهیم در حوزه رسانه حرفی برای گفتن داشته باشیم، ابتدا باید شرایط به وجود آمده را تحلیل کنیم. لذا احتمال خطا و برخورد با مانع وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: این دوره‌ از حوزه رسانه، چند شاخص مهم دارد. اول اینکه ارتباط جمعی، کاملا شخصی شده است. به این منظور که ما به عنوان یک کنشگر رسانه، با همین ابزاری که در اختیار داریم، کاری انجام می‌دهیم که رسانه رسمی ناچار به دنبال کردن ما می‌شود. دوم اینکه شرایطی که در حال حاضر در آن قرار داریم این است که رسانه های خُرد جایگزین رسانه‌های رسمی می‌شوند.

خلجی بیان کرد: انسان محور روایت‌سازی شده است. در بسیاری از حوادثی که اتفاق می‌افتد، روایت از یک شخص سرچشمه می‌گیرد. امروزه ما دچار زیست مجازی شده‌ایم یعنی زندگی مجازی تبدیل به زندگی واقعی شده است. نقش دروازه‌بان‌های مجازی به شدت کم‌رنگ شده و هر کس که دسترسی بیشتری دارد، امکان انتشار دارد و شما نمی‌توانید جلوی انتشار را بگیرید.

وی تصریح کرد: افزایش سرعت پدیده روایت‌سازی و روایت‌گزینی، یک بار منفی هم خواهد داشت. به این منظور که دامنه تولید روایت جعلی و مخدوش افزایش‌ می‌یابد. مجموع این اتفاقات در ادراک عمومی تأثیر گذار است که می‌تواند احساس نشاط یا سرخوردگی به همراه داشته باشد و این نتیجه تصویر سازی رسانه است.

خلجی در خصوص تعامل بین افکار عمومی و رسانه افزود: رسانه‌ها می‌توانند فضایی فراهم سازند و به کمک تکرار، از این فضا برای جهت دادن به افکار عمومی استفاده کنند. در این میان گاه اطلاعاتی نادرست به افراد منتقل می‌شود یا اطلاعات منابع رقیب در خدمت تضعیف جهت‌دهی افکار عمومی قرار می‌گیرد. البته نباید فکر کرد همواره رسانه در حال جهت دادن به افکار عمومی است؛ افکار عمومی هم قادر است محتوای رسانه را تحت تاثیر قرار دهد. رخدادهای خاص یا اموری که به صورت تاریخی مهم شده‌اند، افکار عمومی را خلق می‌کنند و این‌ها بر فضای رسانه‌ای تاثیر می‌گذارند.

سپهر خلجی اضافه کرد: رسانه‌ها کماکان نیروی شکل‌دهنده به افکار عمومی هستند ولی نوع و میزان تاثیرگذاری آن‌ها متفاوت است. امروز رسانه‌های دنیای دیجیتال، حتی میزبان محتوای مطبوعات نیز شده‌اند. همچنین نقش رسانه‌های کاغذی در شکل‌ دادن به افکار عمومی دائما کمتر می‌شود.

خلجی جنگ رسانه‌ای را یک هدف سیاسی دانست و گفت: جنگ رسانه‌ای به معنی استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها و اصول تبلیغات به‌منظور دفاع از منافع ملی است. با این شرایط، جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به‌صورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش از رسانه‌ها بهره‌گیری می‌کند.

وی اظهار داشت: ابزارهای جنگ رسانه‌ای در معنای وسیع شامل تمامی وسایل ارتباطی جمعی است که در سطحی گسترده به انتشار اطلاعات، اخبار، عقاید، نظرات، آموزش، عملیات روانی، تبلیغات، توجیه، جهت‌دهی، ارشاد و یا انحراف می‌پردازند.

خلجی در پایان تاکید کرد: برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت در خصوص مقابله با جنگ رسانه‌ای نظام سلطه و اجرای جنگ رسانه‌ای متقابل، ترویج فرهنگ گفتگو در بین اقشار مختلف جامعه، افزایش سواد رسانه‌ای و فعال سازی فرهنگ پرسش‌گری و پاسخگویی محققانه، اطلاع‌رسانی شفاف، مستند و بیطرفانه، عملیات روانی رسانه‌ای و متقابل و حملات رسانه‌ای آفندی نیز از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن هستند.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1259749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =