به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هوا بوی بهار میداد. بوی نو شدن، بوی تازگی، کوچهها و خیابانها کمکم رنگ عید به خود میگیرند اما این بار، نه فقط خانهها که چهرهها هم در حال دگرگونی هستند. سالنهای زیبایی، پر از زنانی است که با اشتیاق منتظر نوبت خود هستند.
برخی برای تزریق بوتاکس، برخی برای کاشت مژه و برخی دیگر برای تغییر رنگ مو آمدهاند. عید نوروز، نه تنها فصل خانهتکانی، که فصل "چهرهتکانی" هم شده اما این رونق بیسابقه خدمات زیبایی، چه داستانی در پس پرده خود دارد؟
افزایش ۴۰ درصدی تقاضا برای خدمات زیبایی
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط انجمن پزشکی زیبایی ایران، تقاضا برای خدمات زیبایی در ایام نزدیک به عید نوروز، نسبت به سایر ماههای سال، ۴۰ درصد افزای مییابد. این آمار نشان میدهد که بیشترین تقاضا برای خدمات غیرجراحی مانند تزریق بوتاکس، ژل، لیپولیز، کاشت مژه و ناخن است.
در روزهای منتهی به عید، شاهد افزایش چشمگیر مراجعه به کلینیکهای زیبایی هستیم. در این میان هم برخی از افراد به دلیل عجله، به مراکز غیرمجاز مراجعه میکنند که این موضوع میتواند خطرات جدی برای سلامت آنها داشته باشد.
فضای مجازی موتور محرکه تمایل به زیبایی
فضای مجازی، به ویژه شبکههایی مانند اینستاگرام و تلگرام، نقش پررنگی در افزایش تقاضا برای خدمات زیبایی ایفا میکنند. طبق نتایج و یافتههای تحقیقات صورتگرفته، زنان بهمیزان 76 درصد از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
در این گزارش که در وبسایت Brandwatch منتشر شده همچنین ذکر شده است که مردان بیشتر استفادههای تجاری از شبکههای اجتماعی و محیط اینترنت دارند و نسبت به زنان، تمایل بسیار بیشتری برای جمعآوری اطلاعات و افزایش اثرگذاری خود بر افراد پیرامون بهویژه در زندگی کاری و حرفهای دارند؛ در حالی که زنان تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن زندگی خصوصی خود با دیگران و صحبت کردن درباره تجربیات شخصی و احساسی خویش دارند.
کم کم سر و کله بلاگرهایی که در حوزه زیبایی فعالیت میکردند، پیدا شد و تلاش کردند تا با ایجاد احساس نیاز در مخاطب برای شرکتهای تولیدکننده محصولات آرایشی یا کلینیکهای زیبایی تبلیغ کنند. اگر پیش از آن مصرف کننده با چند قلم لوازم آرایشی احساس رضایت میکرد، تبلیغات گسترده باعث شد تا حس کند به محصولات بیشتری برای زیباتر شدن نیاز دارد.
تحقیر زیبایی خدادادی آدمها و متهم کردن زنان به بیتوجهی نسبت به خودشان هم بخشی از موجی بود که به راه افتاد تا سوددهی بازار زیبایی دوچندان شود. برخی که تحت تاثیر این موج قرار گرفته بودند، تصور میکردند که اگر در ماه چند بار به آرایشگاه نروند، تغییری در ظاهر خود ایجاد نکنند و محصول آرایشی نخرند، در حق خودشان ظلم کردهاند و تنبل و بیمسئولیت هستند.
دنبال کردن مدام صفحات جراحی زیبایی، بلاگرهای حوزه زیبایی به مرور زمان روی ناخودآگاه شما تاثیر گذاشته و استانداردهای ذهنی شما را تغییر میدهد. کم کم به این باور میرسید که زیبا نیستید و دیگر آن چهرهای که در آینه میبینید را دوست ندارید. بهناز کرمی روانشناس در این باره به ایسکانیوز گفت: بالاترین درصد یادگیری از طریق دیدار اتفاق میافتد. مغز هوشمند است و شما چه بخواهید و چه نخواهید، وقتی تصویری را مدام میبیند، مغز آن را ذخیره میکند و به مرور این موارد در برنامهها و رفتارهای روزمره ما تاثیر میگذارد. این موارد وارد ضمیر ناخودآگاه ما میشوند.
از علیرضا شریفی یزدی پرسیدیم که چه کنیم نسل بعد به اندازه ما گرفتار ظاهر نشود و در پاسخ به ایسکانیوز گفت: زمانی که میخواهیم از یک دختر تعریف کنیم؛ به جای اینکه بگوییم چقدر راستگو، درستکار، یا پرشور و هیجان هستی، میگوییم چقدر زیبایی چه چشمان قشنگی داری و تنها از ظاهر او تعریف میکنیم و این موضوع باعث میشود. دختران ما به جای این که به رشد و توسعه فردی بپردزاند تنها بر زیبایی ظاهرشان تمرکز کنند.
روانشناس عنوان کرد: باید به بچهها یاد داد که نگاه انسانی، هنر و هوش مهم است چراکه اینها مسائل اکتسابی هستند در حالی که ظاهر ما انتسابی است و ما نقشی در آن نداریم از طرفی باید به کودکان یاد داد که برای زیبایی الزاما نباید مانند دیگران بود.
تخفیفهای عیدانه طعمهای برای مشتریان بیشتر
سالنهای زیبایی و کلینیکها، با استفاده از تبلیغات گسترده و ارائه تخفیفهای ویژه عید، سعی در جذب مشتریان بیشتر دارند. به گفته مدیر یک سالن زیبایی در تهران، در روزهای نزدیک به عید، تقاضا برای خدمات زیبایی به حدی افزایش مییابد که بسیاری از سالنها مجبور به کار در شیفتهای اضافه میشوند.
وی میگوید: در این ایام، مشتریان ما تقریباً دو برابر میشوند. بیشترین تقاضا برای کاشت مژه و ناخن است، چون این خدمات، تغییرات سریع و محسوسی ایجاد میکنند.
عجله برای زیبایی به قیمت سلامت
با وجود افزایش تقاضا، متخصصان هشدار میدهند که انجام کارهای زیبایی در حجم بالا و با عجله، میتواند خطرات جدی برای سلامت افراد داشته باشد. برخی از افراد به دلیل عجله، به مراکز غیرمجاز مراجعه میکنند. این مراکز، اغلب از مواد نامرغوب استفاده میکنند و استانداردهای بهداشتی را رعایت نمیکنند. این موضوع میتواند منجر به عوارضی مانند عفونت، حساسیت و حتی آسیبهای دائمی شود.
عید نوروز، به عنوان نمادی از نو شدن و زیبایی، همواره فرصتی برای تغییر و تحول بوده است اما این تغییر، زمانی ارزشمند است که به قیمت سلامت و ایمنی افراد تمام نشود. روانشناسان هشدار میدهند که تمرکز بیش از حد بر ظاهر و تعریفهای مرتبط با زیبایی فیزیکی، میتواند مانع رشد فردی و توسعه مهارتهای اکتسابی در نسلهای آینده شود.
انتهای پیام/
نظر شما