فناوری‌های نوین بدون پیوست شناختی، به تعطیلی تفکر می‌انجامد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است استفاده از فناوری آموزشی بدون پیوست‌های فرهنگی و شناختی ممکن است به عاملی برای تعطیل شدن تفکر تبدیل شود.

عباسعلی رهبر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش فناوری‌های نوین در آموزش عالی گفت: تأثیر تکنولوژی و هر فناوری به‌طور خاص وابسته به فرهنگ و زمینه‌ای است که در آن به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: برای مثال موبایل و شبکه‌های اجتماعی به عنوان تکنولوژی‌های بسیار مهم و تأثیرگذار شناخته می‌شوند. اما در برخی موارد، به دلیل عدم وجود فرهنگ و مقدمات نظری لازم، این فناوری‌ها می‌توانند به ابزارهایی ضد یادگیری و ضد پیشرفت تبدیل شوند.

رهبر بیان کرد: نگاه انسانی و اخلاقی به تکنولوژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع نگرش می‌تواند به ما کمک کند تا از ظرفیت‌های مثبت فناوری‌ها بهره‌مند شویم و در عین حال از خطرات و چالش‌های آن‌ها جلوگیری کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در واقع، اگر فرهنگ و اصول اخلاقی مناسب در استفاده از این فناوری‌ها وجود نداشته باشد، ممکن است به جای تسهیل یادگیری و ارتباطات، به موانعی برای تفکر و خلاقیت تبدیل شوند.

رهبر تاکید کرد: لازم است که هنگام استفاده از تکنولوژی، به زمینه فرهنگی و اجتماعی آن توجه کنیم و تلاش کنیم تا با ایجاد یک رویکرد اخلاقی و انسانی، از پتانسیل‌های مثبت آن بهره‌برداری کنیم. این رویکرد می‌تواند به ما کمک کند تا از فناوری به عنوان ابزاری برای پیشرفت و توسعه استفاده کنیم و در عین حال از خطرات آن آگاه باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تشریح کرد: تکنولوژی به خودی خود نمی‌تواند خوب یا بد ارزیابی شود، بلکه این ارزیابی بستگی به پیوست فرهنگی و هدفمندی استفاده از آن دارد. به عنوان مثال، در حال حاضر هوش مصنوعی به طور گسترده‌ای در دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما متأسفانه، در برخی موارد، این فناوری به ابزاری برای فرار از تفکر عمیق و تحلیل تبدیل شده است.

وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی به جای اینکه به تقویت خلاقیت و تفکر انتقادی کمک کند، گاهی اوقات به سادگی به ارائه داده‌ها و اطلاعات سطحی محدود می‌شود.

عباسعلی رهبر اضافه کرد: این امر می‌تواند به کاهش کیفیت یادگیری و درک عمیق دانشجویان منجر شود. بنابراین، برای بهره‌برداری مؤثر از تکنولوژی‌های نوین، ضروری است که یک رویکرد فرهنگی و هدفمند در استفاده از آن‌ها داشته باشیم تا از ظرفیت‌های مثبت آن‌ها بهره‌مند شویم و از خطرات بالقوه جلوگیری کنیم.

استاد دانشگاه تصریح کرد: دانشجویی داشته‌ام که در حال تحقیق بر روی موضوع تربیت سیاسی از دیدگاه علامه محمد جعفری بود. وقتی تحقیق و بررسی کردم متوجه شدم که برخی از مطالب مطرح شده به نظر نمی‌رسد که از عمق تفکر و تحلیل برخوردار باشند. این موضوعات به گونه‌ای به نظر می‌رسند که از سوی فردی نوشته شده‌ که به طور جدی به این مسائل فکر نکرده است. پس از پرسش متوجه شدم که توسط هوش مصنوعی نوشته شده است.

وی عنوان کرد: در واقع، هوش مصنوعی به ابزاری تبدیل شده است که می‌تواند به ما کمک کند، اما در عین حال، ممکن است به ما این امکان را بدهد که به جای تفکر عمیق و خلاقانه، به سادگی از آن برای انجام کارهایمان استفاده کنیم. این امر می‌تواند ما را در راستای یک رژیم فکری خاص هدایت کند و از تحلیل و پرسشگری دور نگه دارد. بنابراین، ضروری است که در استفاده از فناوری‌های نوین، به ویژه هوش مصنوعی، دقت کنیم و تلاش کنیم که این ابزارها به جای اینکه ما را از تفکر و خلاقیت دور کنند، به ما در مسیر توسعه و تربیت سیاسی یاری رسانند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین، این ابزارها و فناوری‌های نوین آموزشی، در صورتی که با یک پیوست فرهنگی و عمومی همراه باشند، می‌توانند به ما کمک کنند و شرایط لازم را برای یادگیری فراهم آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: دانشجوهای ورودی‌ پس از دوران کرونا، تفاوت‌های قابل توجهی با ورودی‌های قبلی دارند. این اختلاف نشان‌دهنده تغییراتی است که در فرآیند یادگیری و تعاملات آموزشی رخ داده است.

بنابراین، لازم است که به این نکته توجه کنیم که فناوری آموزشی می‌تواند در فضای امروز به ما کمک کند، اما این کمک باید با یک پیوست بومی و فرهنگی و همچنین یک پیوست شناختی همراه باشد. در غیر این صورت، فناوری آموزشی ممکن است به عاملی برای تعطیل شدن تفکر تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1262580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =