خودروها به زودی با هم صحبت می‌کنند

ناسا یک نوآوری در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین دارد که ممکن است به زودی روی خودروهای معمولی نصب کند تا بتوانند با چراغ‌های راهنمایی و سامانه‌های پیش‌بینی آب و هوا صحبت کنند و هوشمندانه‌تر رانندگی کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ این نوآوری DRF نام دارد و به ماشین‌های مختلف کمک می‌کند تا داده‌ها را به طور ایمن به اشتراک بگذارند و تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند. و در نهایت سفرهای روزمره را به یک تجربه هماهنگ و پیش‌بینی کننده تبدیل کنند.

اتومبیل‌هایی را تصور کنید که نه تنها به آنچه در مقابلشان است پاسخ می‌دهند، بلکه اتفاقات آینده را پیش‌بینی می‌کنند - به لطف مکالمات بی‌درنگ با علائم جاده‌ای، سیستم‌های آب‌وهوا و سایر وسایل نقلیه. این چشم‌انداز آینده‌نگر به لطف فناوری داده و استدلال ناسا یا DRF یک چارچوب قدرتمند که امکان اشتراک‌گذاری امن و هوشمند داده‌ها را در فناوری‌های مختلف فراهم می‌کند، نزدیک‌تر می‌شود.

DRF که در ابتدا برای هواپیماهای بدون سرنشین خودران طراحی شده بود، اکنون برای حمل و نقل زمینی ایمن‌تر و هوشمندتر سازگار شده است، جایی که همکاری بین سیستم‌ها می‌تواند سفر را کارآمدتر و شهودی کند.

جاده‌های هوشمندتر از طریق ارتباطات

تصور کنید ماشین شما می‌تواند در حین رانندگی با علائم راهنمایی و رانندگی، سایر وسایل نقلیه و سیستم‌های جاده ارتباط برقرار کند. این مکالمات بی‌درنگ به خودروی شما اجازه می‌دهد تا آنچه را که در راه است پیش‌بینی کند، مانند کاهش سرعت کامیون برای انجام یک پیچ یا قرمز شدن چراغ راهنمایی مخفی. در همان زمان، این سیستم می‌تواند شما را به سمت نزدیک‌ترین جایگاه شارژ یا سوخت هدایت کند و بر اساس به‌روزرسانی‌های آب‌وهوا، ترمزها و برف پاک‌کن‌های شیشه جلوی شما را برای باران ورودی آماده کند.

امکان پذیر ساختن این نوع سفر هوشمند نیازمند ارتباط یکپارچه بین طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها، از شرکت‌های خصوصی گرفته تا سازمان‌های دولتی است که هر کدام از فناوری اختصاصی خود استفاده می‌کنند. چالش پیدا کردن راهی برای همه آنها برای به اشتراک گذاشتن ایمن داده‌ها در زمان واقعی و در عین حال حفظ ایمنی، حریم خصوصی و کارایی است.

به لطف ناسا، خودروها به زودی با هم صحبت می‌کنند

کانسپت این دستگاه، فضانوردانی را نشان می‌دهد که در کنار سیستم‌های فناوری مختلف روی ماه کار می‌کنند. فناوری Data & Reasoning Fabric می‌تواند به این سیستم‌ها کمک کند تا با هماهنگی عمل کنند و از فضانوردان و کنترل زمینی روی زمین پشتیبانی کنند.

چارچوب نوآورانه ناسا

در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در دره سیلیکون کالیفرنیا، فناوران راه‌حلی را توسعه داده‌اند: چارچوب داده و استدلال؛ یک چارچوب نرم‌افزاری که شامل زیرساخت‌ها، ابزارها، پروتکل‌ها و سیاست‌هایی است که برای پشتیبانی از اشتراک‌گذاری امن داده‌ها و تصمیم‌گیری در ماشین‌ها و سازمان‌های مختلف طراحی شده‌اند. این فناوری که در ابتدا برای کمک به پهپادهای خودران در تصمیم گیری‌های پیچیده ایجاد شد، اکنون برای استفاده در حوزه‌های دیگر - از جمله حمل و نقل هوشمند و متصل - سازگار شده است.

این بدان معناست که روزی، فناوری اطلاعاتی DRF به خودروی شما اجازه می‌دهد تا داده‌های ترافیکی را با خیال راحت و ایمن از چراغ‌های توقف نزدیک دریافت کند و داده‌ها را با سایر وسایل نقلیه در جاده به اشتراک بگذارد. در این سناریو، DRF طراح رقص پیچیده‌ای از اجسام متحرک است و اطمینان حاصل می‌کند که هر یک به طور یکپارچه در ارتباط با یکدیگر به سمت یک هدف مشترک حرکت می‌کنند. این سیستم برای ایجاد یک محیط یکپارچه طراحی شده است که داده‌های سیستم‌هایی را که در غیر این صورت قادر به تعامل با یکدیگر نیستند، ترکیب می‌کند.

«دیوید آلفانو»، رئیس بخش سیستم‌های هوشمند در ایمز ناسا می‌گوید: DRF برای استفاده در پشت صحنه ساخته شده است. شرکت‌ها در حال توسعه فناوری مستقل هستند، اما سیستم‌های آنها برای کار با فناوری رقبا طراحی نشده‌اند. فناوری DRF این شکاف را پر می‌کند و این سیستم‌ها را سازماندهی می‌کند تا با هم هماهنگ باشند.

بهبود ترافیک تنها یک مورد استفاده از این سیستم نوآورانه است. این فناوری می‌تواند نحوه استفاده ما از خودمختاری برای حمایت از نیازهای انسان در زمین، هوا و حتی در ماه را افزایش دهد.

پشتیبانی از لجستیک مجتمع

برای نشان دادن تأثیر این فناوری، تیم DRF با شهر فینیکس روی یک راه‌حل هوانوردی برای بهبود حمل و نقل تجهیزات پزشکی حیاتی از مناطق شهری به جوامع روستایی با دسترسی محدود به این منابع کار کرد. یک سیستم خودمختار مکان‌های مورد نیاز را شناسایی کرد و یک پهپاد را هدایت کرد تا سریع و ایمن تدارکات را دریافت و حمل کند.

«مصطفی عبدالباکی»، دانشمند ارشد کامپیوتر در ایمز، می‌گوید: همه قطعات باید کنار هم قرار گیرند، که تلاش زیادی می‌طلبد. فناوری DRF چارچوبی را فراهم می‌کند که تامین‌کنندگان، مراکز پزشکی و اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند با هم کار کنند. هدف حذف دخالت انسان نیست، بلکه کمک به انسان برای دستیابی بیشتر است.

فناوری DRF بخشی از تلاش بزرگ‌تر ایمز ناسا برای توسعه مفاهیمی است که عملیات مستقل را قادر می‌سازد و در عین حال آنها را در بخش عمومی و تجاری برای ایجاد محیط‌های ایمن و کارآمد ادغام می‌کند.

خودمختاری از نوع خاص

صنایعی مانند استخراج معادن مدرن شامل انواع وسایل نقلیه و ماشین آلات مستقل و پیشرفته هستند، اما این سیستم‌ها با چالش ارتباط کافی برای فعالیت در همان منطقه روبرو هستند. فناوری DRF ممکن است به آنها کمک کند تا با هم کار کنند و کارایی را بهبود بخشند. محققان با یک شرکت معدنی تجاری ملاقات کردند تا بدانند هنگام استفاده از تجهیزات خودران با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند تا شناسایی کنند که DRF ممکن است راه حل‌های آینده را در کجا ارائه دهد.

«جاناتان استاک»، دانشمند ارشد نوآوری در بخش سیستم‌های هوشمند ایمز می‌گوید: اگر یک مته خودکار توسط یک شرکت توسعه داده شود، اما کامیون‌های باربری توسط شرکتی دیگر توسعه یافته باشند، آن ۲ ماشین با ۲ مجموعه موسیقی متفاوت می‌رقصند. در حال حاضر، برای ایمنی باید آنها را به صورت دستی از هم جدا نگه داشت. فناوری DRF می‌تواند کار مستقل آنها را هماهنگ کند تا این شرکت‌های معدنی بتوانند از استقلال سراسری برای ایجاد یک شرکت ایمن تر و موثرتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1262691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =