ساخت تنها موزه میکروسکوپی ایران توسط یک معلم

برنده جایزه بین‌المللی معلم با تأسیس تنها موزه میکروسکوپی ایران، آموزش زیست‌شناسی را عینی و جذاب‌تر کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دکتری زیست‌شناسی دارد و بیش از ۳۰ سال است که ردای معلمی بر تن دارد. رضا زینلی که جایزه بین‌المللی معلم را در کارنامه دارد، خود را به کتاب و کلاس محدود نکرده و تلاش کرده تا نمایش با عینی زیست‌شناسی به دانش‌آموزان، یادگیری را برای آن‌ها لذت‌بخش کند. ماحصل این تلاش، تاسیس موزه‌ زیست‌شناسی در بهاباد است.

وی درخصوص فعالیت‌هایش به ایسکانیوز گفت: از سال ۱۳۷۱ که وارد سیستم آموزش و پرورش شدم و رشته دبیری زیست‌شناسی را ادامه دادم، اکنون ۳۲ سال است که معلم زیست‌شناسی هستم. از سال ۱۳۷۷ تصمیم گرفتم برای اینکه آموزش زیست‌شناسی و علوم تجربی ملموس‌تر و عینی‌تر باشد، مجموعه‌ای را گردآوری کنم که اغلب شامل نمونه‌هایی بود که در کتاب‌های درسی به آن‌ها اشاره شده یا تصویری از آن‌ها ارائه شده بود.

زینلی توضیح داد: در هنگام جمع‌آوری این نمونه‌ها و ارائه آن‌ها به دانش‌آموزان، فرصت مشاهده نزدیک و امکان لمس نمونه‌ها در اختیارشان قرار می‌گرفت. در این فرآیند، متوجه شدم که آموزش زیست‌شناسی بسیار آسان‌تر، جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر شده و تأثیر قابل‌توجهی بر یادگیری دانش‌آموزان گذاشته است.

برنده جایزه معلم بیان کرد: این روند ادامه پیدا کرد و پس از گذشت هفت سال فعالیت، به تدریج تصمیم گرفتیم به‌صورت تخصصی‌تر کار کنیم. فعالیت‌های مجموعه موزه، اکنون در پنج حوزه گسترش پیدا کرده است. مجموعه حاضر تحت عنوان «موزه آفرینش بهاور» شناخته می‌شود و به اذعان کارشناسان از موزه‌های ممتاز کشور محسوب می‌شود. این موزه در حوزه‌های مختلف ازجمله آبزیان و سایر بخش‌ها فعالیت دارد و هدف اصلی از تأسیس آن، ارائه آموزش عینی بوده است.

تنها موزه میکروسکوپیک ایران

وی ادامه داد: ما در پنج حوزه فعال هستیم که شامل گیاه‌شناسی، جانورشناسی، سنگ و فسیل و دنیای میکروسکوپی است. موزه میکروسکوپی ما، در واقع تنها موزه میکروسکوپیک ایران محسوب می‌شود و زیبایی‌های شگفت‌انگیز دنیای میکروسکوپی را به بازدیدکنندگان و دانش‌آموزان معرفی می‌کند. زیبایی‌های دنیای میکروسکوپ گاهی بسیار جذاب‌تر از دنیای ماکروسکوپی که روزمره با آن روبه‌رو هستیم، به چشم می‌آید.

زینلی از بخش‌های مختلف موزه گفت: در بخش گیاه‌شناسی، مجموعه‌ای از گیاهان فلور منطقه جمع‌آوری شده است. برخلاف روش‌هایی که گیاهان روی کاغذ ثابت می‌شوند، ما از روش نگهداری سه‌بعدی طبیعی برای خشک کردن گیاهان استفاده کرده‌ایم تا زیبایی و حالت طبیعی آن‌ها حفظ شود.

وی افزود: در بخش جانورشناسی، مجموعه شامل دو زیرمجموعه بی‌مهرگان و مهره‌داران است. در قسمت بی‌مهرگان، مجموعه‌ای گسترده از صدف‌ها گردآوری شده است. این مجموعه شامل حداقل ۵۰۰ گونه مختلف صدف از نقاط مختلف جهان ازجمله خلیج‌فارس، سایر نرم‌تنان و انواع بندپایان است.

زینلی عنوان کرد: برخی از این نمونه‌ها متعلق به مناطق مختلف کشور یا منطقه محلی ما هستند. در قسمت مهره‌داران، مجموعه شامل پنج رده مختلف ازجمله ماهی‌ها، خزندگان و پستانداران بوده و بخش شاخص این قسمت مجموعه ماهی‌ها است که ۹۰ درصد ماهیان دریای خزر و بیش از ۷۰ درصد ماهیان خلیج‌فارس و دریای عمان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش سنگ و فسیل، بیش از ۱۵۰۰ قطعه سنگ و فسیل از نقاط مختلف کشور گردآوری شده است که به اذعان کارشناسان، این بخش یکی از ممتازترین مجموعه‌های سنگ و فسیل کشور است.

معلم زیست‌شناسی درخصوص هزینه گردآوری این مجموعه گفت: مجموعه موزه با تلاش مستمر طی ۲۷ سال به این شکل شده است. از نظر زمانی و مادی، جمع‌آوری این نمونه‌ها هزینه زیادی به خود اختصاص داده است و ارزش مجموعه به حدی است که تعیین قیمت خاصی برای آن امکان‌پذیر نیست، زیرا این یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بوده که به منظور استفاده در راستای آموزش انجام شده است.

وی افزود: این موزه برای بازدید عموم باز است، اما بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان از آن استقبال می‌کنند. در ایام عید نیز موزه باز است، هرچند امسال به دلیل طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون تعطیل خواهد بود. در طول سال بازدیدکنندگان می‌توانند در ساعات اداری به دیدن موزه بپردازند.

جای خالی آموزش‌های تخصصی برای معلمان

زینلی معتقد است که یکی از مشکلات اصلی سیستم آموزش و پرورش کشور، نبود آموزش‌های تخصصی برای معلمان است. وی در این باره توضیح داد: معلمان آموزش تخصصی لازم را متناسب با دروس مربوط به رشته خود دریافت نمی‌کنند. برای مثال، روش‌های آموزش برای دبیران زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی باید متفاوت باشد، چرا که این دروس مبتنی بر مشاهده هستند و نیاز به ارائه در محیط‌های کارگاهی، آزمایشگاهی، موزه‌ها و طبیعت دارند. در حالی که در دانشگاه فرهنگیان، نوع آموزش برای همه رشته‌ها یکسان است و این مسئله نقص بزرگی در سیستم آموزشی کشور به شمار می‌آید.

برنده جایزه معلم عنوان کرد: علاوه بر این، نبود تخصص کافی در برخی مسئولین که در رابطه با مسائل آموزشی یا پرورشی تصمیم‌گیری می‌کنند، مشکل دیگری است. افرادی که در سطح کلان سیستم آموزش و پرورش تصمیم‌گیری می‌کنند، باید تمامی مسئولیت‌ها و مراحل مختلف این سیستم اعم از کارهای اداری و معلمی را تجربه کرده باشند تا بتوانند تصمیماتی مؤثر و متناسب با شرایط اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم مسئولین کشور به اهمیت تزکیه و تعلیم و همچنین مقام و شأنیت معلم توجه بیشتری داشته باشند. اگر به مسائل آموزش و پرورش به درستی توجه شود و جایگاه آن به‌طور صحیح تعریف شود، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی که در جامعه مشاهده می‌کنیم، به مرور زمان رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1262912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =