به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز؛ این روزها لباس بیش از آنکه یک کالای فرهنگی باشد، یک کالای اقتصادیست و هویت خود را در بازار از دست داده است، تبلیغات برای مدهای زودگذر به سمتی رفته که ذائقه نسل جوان را به لباسهای بیهویت سوق میدهد.
این مدهای زودگذر باعث شدهاند نیاز زن ایرانی در بازار به حاشیه برود و پیدا کردن لباسی پوشیده و اصیل برای افراد، سخت باشد. درواقع بازار پر سر و صدای لباسهای ترند شده، باعث شده نیاز عده زیادی از افراد در بازار نادیده گرفته شود.
در سالهای گذشته تولید کنندگان و طراحان ایرانی باتوجه به این خلا در بازار شروع به تولید لباسهایی با هویت ایرانی کردهاند تا نیاز به لباسهای ایرانی اسلامی در بازار برطرف شود اما با توجه به بازار بیثبات و رقابتی ایران، این تولیدکنندگان در حد فروشگاههای اینترنتی یا مغازههای کوچک باقی ماندهاند و مشتری به سختی میتواند این بازار بکر و پرطرفدار را پیدا کند.
در سالهای همه گیری کرونا با توجه به رواج این فروشگاههای اینترنتی و نیاز هرچه بیشتر آنها به فروش حضوری، کوچها، شتابدهندههای کسب و کار و کارآفرینان اقدام به برگزاری ایونت برای این خورده فروشان اینترنتی کردند تا سکویی برای فروش بهتر محصولات شود اما رفته رفته این ایونتهای فروش، خود به دغدغهای قمارگونه برای تولیدکنندگان تبدیل شد، چرا که مکان ایونت و مقدار تبلیغی که انجام میشد، سود دهی حاصل از کرایه غرفه را تضمین نمیکرد و در ایونتها معمولا یکی از دو فاکتور مکان و تبلیغات دچار مشکل بود.
از طرفی برگزار کنندههای ایونت، با توجه به ارتباطشان با مسئولین میتوانستند تبلیغات و مکان خوبی را ارائه دهند اما هزینه غرفهها خود جلوداری از شتاب این خرده فروشان بود. در یک بازه زمانی کوتاه برگزاری ایونت به یک شغل لوکس و انحصاری تبدیل شده بود.
بعد از کنترل اپیدمی کرونا، کارگروه مد و لباس کشور با درخواست از متخصصین حوزه مد و لباس سعی در نظم دهی به اوضاع وقت کرد و شروع به برگزاری یا همکاری با ایونتها کرد. این ایونتها که با همکاری نهادهای دولتی انجام میشد هزینهی بسیار کمتری برای غرفهدار داشت. البته این ایونتها هم فروش زیادی نداشتند اما این آزمون و خطا باعث شد مشکل مکان و تبلیغات برای فروش از بین برود و ارتباط بین برگذارکنندگان ایونت با مسئولین مکانهای مناسب نمایشگاه بهتر شود. از بعد دولت دوازدهم کارگروه مد و لباس فعالیتی در زمینه ایونتها و نمایشگاهها چه با مشارکت نهاد خصوصی و چه نهاد دولتی انجام نداد.
قبل از سال۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲ تنها نمایشگاههای بهاره و زمستانه بودند که به صورت کلان فعالیت میکردند، اما از بعد این سالها نمایشگاههای هدی نیز به آنها اضافه شد، نمایشگاه هدی که از طرف انجمن عفاف و حجاب برگزار میشود با توجه به تجربه حوزه مد در ایران درباره ایونتها و رویدادها اقدام به برگزاری نمایشگاههای حجاب و عفاف کرد.
این نمایشگاه در ابتدا بازدهی چشمگیری نداشت اما با تداوم مسیر، در هفتمین رویداد هدی که همزمان با نمایشگاه نوشت افزار است توانست بیش از یکصد تولید کننده را در خود جای دهد.
حمیدرضا امیدی رئیس اجرایی دوره هفتم نمایشگاه هدی در زمینه برگزاری این نمایشگاه در گفتوگو با ایسکانیوز گفت: مجموعه نمایشگاههای هدی با هدف کم کردن فاصله بین جامعه مصرفکنندگان محصولات حجاب و تولید کنندگان ایجاد شد تا این جامعه بتواند با قیمت مناسب و با کیفیت کالاها و محصولات را خریداری کند. متاسفانه با توجه به اینکه یک سکوی ثابت برای عرضه محصولات ایرانی اسلامی نداریم مردم برای خرید این محصولات با مشکل مواجه هستند.
وی افزود: استقبال از نمایشگاههای هدی بسیار خوب بوده است، مخصوصاً این دوره که همزمان با نمایشگاه نوشتافزار برگزار شده است و ما درحال تامین نیاز خانوادگی هستیم.
رئیس اجرایی دوره هفتم نمایشگاه هدی درباره چگونگی شکل گیری این مجموعه گفت: این نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکوفا شد، با توجه به استقبال مردم و تولیدکنندگان از آن تصمیم گرفته شد نمایشگاه به صورت فصلی برگزار بشود که در طول سال یک بار قبل از محرم و یک بار هم در ایام میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر نمایشگاه برگذار بشود.
وی افزود: ضمن اینکه در نمایشگاه قرآن هم تولیدکنندگان حضور دارند و ما از دو یا سه سال قبل تا الان توانستیم فاصله مصرف کننده و تولید کننده را کمتر بکنیم.
امیدی درباره بازدهی نمایشگاه گفت: وقتی نمایشگاه وجود داشته باشد تولید کننده و مصرف کنندگان با هم متصل میشوند. این کار باعث بازاریابی تولید کنندهها میشود و همچنین دسترسی ها از طریق فضای مجازی راحتتر میشود، بازاریابی انجام میشود و ارتباط تولید کننده و مصرف کننده راحتتر است و روی فروش تولید کنندگان هم تاثیر میگذارد. این باعث میشود خریدار از محصولی که خریداری میکند اطمینان داشته باشد و روی قیمتها هم کنترل وجود داشته باشد.
وی افزود: همچنین در این نمایشگاه خریدار میتواند کیفیت را نسبت به قیمت بسنجد و مقایسه کند و سپس خرید خود را انجام دهد.
رئیس اجرایی دوره هفتم نمایشگاه هدی درمورد حمایتهای کارگروه مد و لباس از این نمایشگاه گفت: همکاری با کارگروه در حد دادن مجوزها است و کارگروه تا به حال به کسی هزینهای بابت برگزاری نمایشگاه پرداخت نکرده است و از منظر مادی کسی به ما کمک نمیکند.
وی ادامه داد: فقط زمانی که در کانون بودیم کانون تخفیفی برای اجاره سالن به ما دادند. در زمانی که وارد مصلای امام خمینی شدیم مسئولان مصلی کمک کردند تا بتوانیم راحتتر فضا را اجاره بکنیم و هیچ ارگان و نهادی به ما کمک نمیکند و همه بار مالی بر دوش خود غرفهداران است.
امیدی در پایان سخنانش گفت: انجمن تلاش میکند که با کمترین هزینه این نمایشگاه را برگزار بکند و تلاش میکند که به نحو احسن و با کیفیت مطلوب نمایشگاهها را اجرا بکند که ما به اذعان خود غرفه داران توانستیم روز به روز یک مرتبه بالاتر برویم و رشد داشته باشیم.
نقطهی اوج نمایشگاههای هدی در هفتمین دور از این نمایشگاه پدیدار شده است، پوششهای خبری از این دوره از نمایشگاه و همچنین تبلیغات شبکههای مجازی به حد قابل قبولی رسیده است اما ممکن است در نمایشگاه بعدی همان وسواس قمارگونه به سراغ غرفهداران بیاید چرا که ممکن است نمایشگاه بعدی این میزان بازدهی را نداشته باشد.
مسئولین اجرایی باید به فکر اطمینان خاطر بابت فروش محصولات در نمایشگاه باشند و برای اوج گرفتن دوباره نیاز است به این دغدغهی تولیدکنندگان پاسخ داده شود.
نکتهی دیگری که در این نمایشگاه وجود دارد، عدم اتصال این نمایشگاه با وزارتخانهی مرتبط است، کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد میتواند از این نمایشگاه برای ترمیم زنجیره ارزش پوشاک استفاده کند.
صنعت پوشاک کشور و احیای لباس ایرانی اسلامی نیاز به اتحادی همه جانبه دارد. هم از جانب طراحان، تولید کنندگان و هم از جانب برندها و خرده فروشیها باید ارتباطی صورت بگیرد تا بتواند کیفیت و هویت و فرهنگ لباس را حفظ کند. نمایشگاه هدی میتواند یکی از کوچکترین حلقههای زنجیره ارزش پوشاک باشد، که با همکاری سایر حوزههای پوشاک، صنعت اصیل هنر ایرانی احیا شود.
اگر حکمرانی درستی در زمینه لباس اتفاق افتد صنعت پوشاک با شتابی بیشتر به حرکت در میآید و چرخدندههای خاک گرفتهی این حوزه، به حرکت درمیآیند. از طرفی این حوزه میتواند ذائقه مخاطب را به سمت لباسهای ایرانی اسلامی برگرداند.
خبرنگار: صبا هراتی
انتهای پیام/
نظر شما