ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: یکی از مشکلات اساسی در نظام آموزشی ما این است که دروس دبیرستانی، عموماً جنبه کلی دارند. اگرچه در دبیرستان رشتههای متنوعی وجود دارند که تا حدودی تخصصی هستند، اما نیاز مبرمی وجود دارد که این رشتهها تخصصیتر شوند.
وی افزود: منظور از تخصصیتر شدن دروس این است که مثلاً فردی که قصد ورود به حرفه پزشکی را دارد، از همان دوران دبیرستان مباحث مرتبط با پزشکی را بیاموزد. در حال حاضر، ما در دانشگاهها مطالبی را آموزش میدهیم که میبایست در دبیرستان فراگرفته میشدند.
فیاض عنوان کرد: اما آنچه برای دولت از اولویت بالاتری برخوردار است، مسائل اقتصادی است. به همین دلیل است که شاهد تلاشهایی برای تعطیلی دانشگاههای شهرستانها و کوتاه کردن دوره تحصیلی هستیم. تفکرات اقتصادی دولت، تنها ویرانگری را در پی خواهد داشت.
وی افزود: مسئولین کشور صرفاً به دنبال پیشبرد اهداف اقتصادی هستند و برای حل مشکلات اقتصادی، تنها راهکار موجود را حذف کردن میدانند. به همین خاطر، شاهد کاهش ساعت کاری ادارات و کوتاه کردن دوره تحصیلی هستیم. عملکرد این دولت، تنها به حذف و کوچکسازی جامعه محدود شده است.
استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان با سه ساله کردن دوره کارشناسی، سطح علمی دانشگاهها را به کشورهای پیشرفته رساند، گفت: با وجود تمام مسائل و مشکلاتی که آموزش عالی کشور اکنون با آنها دست و پنجه نرم میکند، در برخی رشتههای دانشگاهی مانند پزشکی، از کشورهای پیشرفته قویتر هستیم.
وی افزود: به این معنا که اگر یک دانشجوی پزشکی از اروپا وارد ایران شود، باید دو سال دیگر تحصیل کند تا بتواند خود را همتراز دانشجویان کشور ما کند.
فیاض در خصوص اینکه کوتاه کردن دوره کارشناسی در چه صورت نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: این تحول زمانی نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت که با تخصصیتر کردن دبیرستان، بار مسئولیت دانشگاهها کاهش یابد. اگر بدون ایجاد تغییر در دروس دبیرستانی، دوره کارشناسی کوتاه شود، به بیسوادی عمومی در رشتههای مختلف دانشگاهی منجر خواهد شد که حتی اکنون نیز شاهد آن هستیم.
وی افزود: حذف هر یک از دروس دانشگاهی، بدون ایجاد تحول در ساختار دبیرستان، مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد.
انتهای پیام/
نظر شما