کاهش بروکراسی اداری با استقلال دانشگاه آزاد در بازنگری سرفصل‌ رشته‌ها

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق گفت: استقلال دانشگاه آزاد در بازنگری دروس، می‌تواند بروکراسی اداری را کاهش داده و کمک کند که به‌روزرسانی سرفصل‌ها و بازنگری دروس با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود.

لیلا نیرومند معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضرورت بازنگری دروس دانشگاهی اظهار کرد: بازنگری دروس یکی از ضرورت‌های اصلی و اساسی وزارت علوم و حتی آموزش و پرورش است. به نظر من آموزش و پرورش باید در زمینه بازنگری دروس بسیار فعال عمل کند

وی افزود: بی‌توجهی به بازنگری دروس پیامدهای بسیار بدی برای نظام آموزش عالی کشور دارد. چرا که مطالبات دانشجویان در شرایط فعلی با خواسته‌های دانشجویان دوره‌های قبلی متفاوت است. همچنین سبک زندگی دانشجویان امروز هم با دانشجویان قدیمی متفاوت است. به علاوه ابزارهایی که دانشجویان جدید در دسترس دارند با قدیم متفاوت است. به همین دلیل، بازنگری دروس دانشکاهی باید به صورت اساسی و اصولی انجام شود.

نیرومند خاطرنشان کرد: واگذاری بازنگری دروس به دانشگاه آزاد می‌تواند یک نقطه قوت باشد، البته اگر به درستی و به موقع انجام شود. استقلال دانشگاه آزاد در بازنگری دروس، می‌تواند بروکراسی اداری را کاهش داده و کمک کند که به‌روزرسانی سرفصل‌ها و بازنگری دروس با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق گفت: اعضای هیئت علمی در صف اول این تغییرات قرار دارند. در این شرایط وظیفه استادان دانشگاه این است که مطابق سرفصل‌های جدید و طبق بازنگری انجام شده، خودشان را به روز کنند. این اتفاق ۲ نکته مثبت دارد؛ نخست این که اطلاعات استادان به روز می‌شود و دوم این که دانشجویان بهره بیشتری از دروس خود می‌برند.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که کلاس‌های درسی که ما هم‌اکنون با سخنرانی و گچ و ماژیک اداری می‌کنیم، می‌توانند به کمک ابزارهای هوشمند بسیار موثرتر برگزار شوند. برای مثال با یک فیلم کوتاه تبلیغاتی می‌توان تمام تاکتیک‌های تبلیغاتی را به دانشجویان آموزش داد. پس بنابراین ابزارهای ارتباطی می‌توانند به کمک استادان بیایند. به علاوه وقتی سرفصل‌های جدید اعمال شوند و دروس به سمت مهارت‌های علمی سوق داده شوند، دانشجویان با مهارت بیشتری تربیت خواهند شد.

نیرومند یادآور شد: اینکه دانشجویی صرفا در یک رشته دکترا بگیرد ولی مهارت نداشته باشد، عملا سوادش فاقد اعتبار است. این دانشجویان حتی وقتی مهاجرت می‌کنند، باید دوره‌های مهارتی بگذرانند. در این راستا، لازم است که آموزش‌های دانشگاهی از آموزش‌محور به سمت پژوهش‌محور و سپس مهارت‌محور حرکت کنند. آموزش‌های مهارتی ضروری هستند، چرا که دانشجویانی هستند که هیچ آشنایی واقعی با رشته خود ندارند و همه اطلاعاتشان را از روی کاغذ خوانده‌اند.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق تصریح کرد: برای مثال دانشجویی که در رشته کامپیوتر تحصیل می‌کند، آموزش نرم‌افزارهای قدیمی به دانشجویان امروز از نظر دانشی آن‌ها را عقب‌تر از دانشجویان سراسر دنیا نگه می‌دارد. برای تغییر این شرایط باید هر چه سریعتر از آموزش‌محوری به سمت مهارت‌محوری حرکت کنیم. مهارت‌محوری که روی کاغذ نباشد و در کنار صنعت قرار بگیرد. در رشته‌های علوم انسانی هم دانشجویان باید ارتباط با جامعه را یاد بگیرند. برای مثال یک دانشجوی رشته ارتباطات یا روابط عمومی باید بتواند از صفر تاصد همایش برگزار کند، نمایشگاه بین‌المللی راه‌اندازی کند. این‌ها مواردی است که یک دانشجو را می‌تواند به سمت و سوی مورد نظر مهارت‌محوری سوق بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1285939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =