نظر نهایی پلیس در مورد تصادف خانواده معاون رئیس جمهور

رئیس پلیس راهور گفت:‌ در محل حادثه هیچ‌ آثار انعکاسی از جمله اثر ترمز یا تغییر مسیر ناگهانی مشاهده نشده است. نبود این آثار نشان می‌دهد راننده تا لحظه برخورد هیچ کنترلی بر وسیله نقلیه نداشته و این موضوع تقریباً همیشه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسه کمیته مشترک دستگاه‌های امدادرسانی برای آمادگی طرح زمستانه گفت: این طرح از ۲۵ آذر همزمان با آغاز طرح رزم زمستانی، در سراسر کشور و به‌ویژه در ۱۲۳ گردنه برفی اجرا خواهد شد و تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارد.

سردار حسینی در پاسخ به سوالی درباره حادثه تلخ اخیر برای معاون رئیس‌جمهور، که منجر به درگذشت تعدادی از اعضای خانواده وی شد، اظهار داشت: کارشناسان پلیس راه از همان لحظات اولیه در صحنه حاضر شدند و بررسی‌ها بر اساس آثار، علائم و شواهد موجود انجام شد. هم کارشناس اولیه و هم تیم‌های تکمیلی که به دلیل اهمیت موضوع اعزام شدند، یک نتیجه مشترک را تأیید کردند.

وی توضیح داد: در محل حادثه هیچ‌گونه آثار انعکاسی از جمله اثر ترمز یا تغییر مسیر ناگهانی مشاهده نشده است. نبود این آثار نشان می‌دهد راننده تا لحظه برخورد هیچ کنترلی بر وسیله نقلیه نداشته و این موضوع تقریباً همیشه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است.

رئیس پلیس راهور با اشاره به مطرح‌شدن شایعاتی درباره ترکیدگی لاستیک گفت: ترکیدگی لاستیک پس از برخورد رخ داده است. حتی اگر فرض کنیم وسیله دیگری موجب انحراف خودرو شده باشد، باز هم علت تامه حادثه فقط تغییر می‌کند و از خستگی و خواب‌آلودگی به عدم توانایی در کنترل وسیله تبدیل می‌شود؛ اما نتیجه همان است و عامل دیگری در وقوع این حادثه دخالت نداشته است.

حسینی افزود: این حادثه بسیار تلخ و ناگوار بود. برای آقای دکتر سقاب اصفهانی از صمیم قلب آرزوی صبر دارم و برای درگذشتگان طلب مغفرت می‌کنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره کنترل آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده گفت: «آمار خودروهای فرسوده در همه حوزه‌ها از سواری و موتورسیکلت تا کامیون و اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری عدد بالایی است. پلیس مجری مصوبات و قوانین است و مرجع تصمیم‌سازی در جای دیگری قرار دارد. هر ابلاغیه‌ای صادر شود، پلیس وظیفه دارد آن را اجرا کند.

حسینی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور یک ضرورت فوری است، ادامه داد: بخش مهمی از اتلاف انرژی، مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا، و حتی شدت تصادفات، ناشی از فرسودگی ناوگان است. یک خودرو ایمن و استاندارد گاهی می‌تواند حادثه را در حد خسارت نگه دارد اما فرسوده‌بودن وسیله باعث می‌شود همان حادثه به جرح یا فوت منجر شود.

وی ورود رئیس‌جمهور به موضوع نوسازی ناوگان را «ضروری و مؤثر» توصیف کرد و گفت: اگر این موضوع در سطوح تصمیم‌سازی کشور جدی دنبال شود، پلیس با تمام توان مصوبات را برای صیانت از حقوق جامعه اجرا خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور گفت: همه گروه‌های مختلف ناوگان در کنترل ما هستند، اما بخشی از خدمات شهری از جمله جمع‌آوری زباله، توزیع سوخت و مصالح ساختمانی با همین ناوگان انجام می‌شود. بنابراین باید تبعات تصمیمات خود را بدانیم. قبل از جمع‌آوری خودروهای دیزل فرسوده، باید یک ناوگان آماده، کارآمد و قابل اعتماد برای خدمات شهری داشته باشیم.

وی افزود: ملزم‌کردن خودروهای فرسوده به استفاده از کاتالیست و تجهیزات کاهش آلودگی، برعهده سازمان محیط زیست است و نظارت و اعمال آن نیز با این سازمان انجام می‌شود. پلیس تنها ابزار قانونی برای اجرای مصوبات است، اما اقدام پلیسی به تنهایی پاسخگوی نیازهای امروز در حوزه آلودگی و ایمنی نیست.

حسینی در خصوص طرح زوج و فرد تصریح کرد: بخش قابل توجهی از طرح زوج و فرد باید از طریق سامانه‌ها کنترل شود. این طرح مال پلیس نیست و تصمیم‌گیری درباره آن با کمیته اضطرار است. اجرای طرح زوج و فرد نمی‌تواند به تنهایی مشکل آلودگی را حل کند و تنها بخشی از راهکار است.

وی ادامه داد: اقدامات اصلی شامل استانداردسازی سوخت و موتور خودروها، تقویت ناوگان عمومی کارآمد و پاکیزه، جایگزینی آن با خودروهای شخصی، و تعیین تکلیف موتور سیکلت‌هایی است که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند. این یک بسته کامل اقدامات است که باید همزمان اجرا شود تا وضعیت بهبود پیدا کند.

رئیس پلیس راهور با تأکید بر اهمیت ایمنی خودروها گفت: یکی از مسائل مهم، کیفیت ایمنی خودروها و زیرساخت‌هاست. پلیس مطالبه‌گری مستمر برای حفظ جان مردم را دنبال می‌کند و هیچ‌گاه آن را فصلی یا مقطعی نمی‌داند. مرکز تست تصادف خودرو، که به زودی راه‌اندازی خواهد شد، می‌تواند یک انقلاب در ارتقای ایمنی خودروها از لحاظ ضربه‌پذیری ایجاد کند. این مرکز تنها به بررسی تصادف و ایمنی سرنشینان می‌پردازد و نه آلایندگی خودرو.

وی افزود: در زمینه بازدارندگی، معتقدم اقدامات کنونی کافی نیست. از جمله درخواست ما افزایش مدت توقیف خودروهای رانندگانی است که تحت تاثیر الکل رانندگی می‌کنند به یک ماه و تعیین حداقل جریمه ۲۰ میلیون تومان. همچنین اگر این افراد در طول توقیف دوباره مرتکب رانندگی یا حادثه شوند، برخورد قضایی شدیدتری با آن‌ها اعمال شود.

حسینی در پایان اظهار داشت: تمام این اقدامات با هدف ایجاد بازار بازدارنده و کاهش تصادفات و آلودگی انجام می‌شود و پلیس بر اجرای آن‌ها با جدیت نظارت خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1289915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =