به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هویت اجتماعی حاصل و نتیجه عضویت و تعاملات فرد در گروهها و میادین اجتماعی مختلف است. هویت دانشجویی نیز به عنوان یکی از ابعاد مهم هویت اجتماعی دانشجویان در نتیجه عضویت در گروههای دانشجویی به وجود میآید که با حس تعلق و تعهد به این نقش اجتماعی همراه است. میتوان گفت؛ تقویت مهارتها و سرمایه اجتماعی و فرهنگی دانشجویان در کنار رفع مشکلات شغلی و ترسیم امید و چشم انداز روشن از آینده میتواند احساس تعلق آنها به هویت حرفهشان را ارتقا بخشد و از این طریق دلبستگی و موفقیت آنها را در ایفای نقش افزایش دهد.
در همین رابطه گفتوگویی را با علی راستگو معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر ترتیب دادیم که مشروح گفتوگو در ادامه میآید:
رسالت اصلی دانشجوی امروزی چیست و چرا دانشجویان دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه امروزی دارند؟
رسالت اصلی دانشجو علاوه بر تحصیل علم و دانش افزایی، خودسازی فکری، عقیدتی، اخلاقی و فرهنگی است، علم اگر همراه با تهذیب نفس باشد فکر انسان روشن و رفتار انسان طیب و طاهر و نورانی خواهدشد. مهمترین عامل بصیرت یک دانشجو که منشا بسیاری از خیرات و تاثیرات حیاتی در همه زوایای حیات مادی و معنوی جامعه اسلامی است، رعایت تقوای الهی میباشد؛ اما علت عدم حساسیت و دغدغهمندی مناسب دانشجویان نسبت به شرایط امروز جامعه اسلامی، معلول علل متعددی است که عبارتند از: بیتدبیری متولیان اقتصاد، سیاست و فرهنگ عمومی جامعه اسلامی در ارتباط با جوانان بویژه دانشجویان، تاثیرگذاری رسانههای معاند خارجی و بوقچیهای رسانهای داخلی دشمن، روی فکر و ذهن جوانان جامعه اسلامی، انفعال رسانههای همسو و تاثیر معکوس بر فرهنگ و اخلاق جامعه و دلزدگی جوانان از ارزشهای اسلامی و اخلاقی، رواج روحیه اباحیگری و لاابالیگری در بین قشرجوان بهویژه دانشجویان و نخبگان جوان جامعه اسلامی و اعتماد نکردن مسئولان و دولتمردان به جوانان و عدم بهکارگیری آنان در امور مهم، کلیدی و تاثیرگذار جامعه اسلامی است.
با توجه به نیاز اقتصادی، جامعه دانشجوی امروزی چگونه میتواند پیشگام و پرچمدار تحول در این عرصه باشد؟
باتوجه به وجود قابلیتهای فکری و علمی دانشجویان مبتکر، خلاق و نخبه، بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه با اتکا به همین سرمایهها برطرف خواهد شد و با بکارگیری آی کیو و هوش سرشار و استعداد درخشان جوانان، جامعه ما در عرصه علم و تکنولوژی، اقتصادی و صنعتی به قلههای پیشرفت دست پیدا خواهد کرد، درآن صورت است که ملت بزرگ ایران به خودکفایی حقیقی و بینیازی از اجانب و دشمنان اسلام و انقلاب در نهایت به عزت و پیشرفت خواهد رسید. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، پنجاه سال دیگر کشور باید در جایگاهی باشد که هر کس به یک پیشرفت علمی احتیاج دارد، ناگزیر باشد زبان فارسی را یاد بگیرد.
با توجه به تثبیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی آیا وظایف دانشجوی امروزی کاهش یافته است؟ مهمترین جبههای که دانشجویان در عصر کنونی باید به آن توجه کنند چیست؟
با تثبیت و اقتدار نظام اسلامی وظایف و تکالیف دانشجویان نه فقط کم نشده بلکه مضاعف است، دانشجویان باید دنبال تحقق تمدن سازی اسلامی باشند، قابلیتهای این تمدن اسلامی باید در همه جبههها و زوایای وجودی آحاد جامعه اسلامی شاخص و ممتاز باشد که مهمترین آن جبهه نرم و فرهنگی است که بستر همه مسائل مهم و تاثیرگذار در طراز حکومت اسلامی است. دانشجویان باید با تئوریزه کردن فکر پاک و پویا زمینه بروز و ظهور جهانی سازی اندیشه اسلامی که هدف نهایی رسالت انبیا و اولیا الهی بوده است را فراهم کند.
استقلال و تفکر دانشجو یکی از تعابیری است که در دهه های مختلف بعد از انقلاب دچار تزلزل شده است چقدر این استقلال می تواند در پیشبرد اهداف و رسالت دانشجو تاثیرگذار باشد؟
استقلال هویت ساز است همانطور که وابستگی و اتکا به غیر، هویت سوز است، هویت، حریت و آزادگی از ثمرات استقلال است، اگر تفکر و اندیشه استقلال طلبی و اتکا به خود و خودیها در بین دانشجویان رواج پیداکند، بیتردید جامعه ما با اعتماد به نفس بیشتر مسیر رشد و تعالی همه جانبه را به سرعت طی خواهد کرد. بنده به تاسی از امام المسلمین جامعه تاکید بر اعتماد، استمداد و اطمینان به جوانان را روحیه بخش و موج آفرین به شدت مثبت در عرصه های گوناگون جامعه می دانم.
با توجه به تعریف هویت یعنی تعلق خاطری که فرد نسبت به جامعه خود دارد؛ به نظر شما دانشجویان چقدر نسبت به محیط پیرامون خود حساسند؟ آیا هویت دانشجویان در عصر کنونی دچار تزلزل شده است؟
دانشجویان به اقتضای سن جوانی، حساسیت و تعلق خاطر بیشتری نسبت به خود، خانواده و جامعه پیرامونی خود دارند، اما این تعلق خاطر به سبب عوامل گوناگونی متغیر و گاها متحول و متزلزل شده است، علامت این تزلزل بروز و ظهور ناهنجاریهای فکری، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی در بین جامعه جوان بهویژه دانشجویان است.
چه عواملی بر هویت دانشجو تاثیر گذار است و نقش خانواده و دانشگاه در شکل گیری شخصیت دانشجو را چطور ارزیابی می کنید؟
مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هویت دانشجویان بعد از دو عنصر مهم خانواده و جامعه، رسانه است که تاثیر آن برهویت و فرهنگ جامعه جوان بویژه دانشجویان در محیط دانشگاه کم نظیر است، در دنیای امروز که بیشتر به یک دهکده شبیه است، رسانه ها بیشترین نقش را در تثبیت و تزلزل هویت و فرهنگ افراد جامعه بهویژه دانشجویان دارند.
دانشگاه و خانواده مهمترین عامل ایجادکننده هویت الهی، اخلاقی و هویت شیطانی و مادی است، هویتی که منشا آن اصالت و تربیت آگاهانه در کانون خانواده است، دانشجویی هویت ساز را روانه دانشگاه میکند و تحول آفرینی می کند؛ اما هویتی که منشا آن بیاخلاقی و افکار شیطانی پیرامون خانواده است، دانشجویی هویت سوز و آسیب رسان روانه محیط دانشگاه میکند و آفتی برای دانش، دانشگاه و سایر دانشجویان است.
برخوردهای سلبی و تند جامعه چقدر در محافظه کاری دانشجو تاثیرگذار بوده است؟
افراط و تفریطهای رفتاری و مواجه ناآگاهانه با دانشجویان همیشه همچون دولبه یک قیچی، برنده نهال رشد علمی و اخلاقی آنان و مسدودکننده مسیر رشد و ترقی همه جانبه دانشجویان است، بنابراین افراط و تفریط فراهم کننده تحجر و تجدد ویرانگری هستندکه همه چیز یک جوان را از او خواهند گرفت.
شما چه راهکاری را پیشنهاد می کنید که دانشجو نسبت به وضع جامعه و پیرامون دانشگاه حساس تر باشد و بتواند بر جامعه پیرامون خود تاثیر بگذارد؟
راهکار تاثیرگذاری دانشجویان در جامعه، اعتماد به آنان و واگذاری امور در جامعه و دانشگاه به آنها است.
رابطه دانشجو و استاد چه تفاوتهایی با رابطه دانش آموز با معلم دارد؟ آیا دانشجو در کشور ما حق پرسشگری و انتقاد از استاد را دارد؟
غالبا دانش آموز بهخاطر شرایط سنی و محیطی تابع و مقلد معلم است، اما بالعکس، دانشجو بهخاطر رشد بیشتر و محیط متفاوتتر، غالبا دارای روحیه پرسشگری و منتقد استاد است؛ قطعا دانشجو حق انتقاد و پرسش از استاد را دارد و انتقاد زمینه پیشرفت علمی و تحول همه جانبه استادان و دانشجویان را فراهم میکند.
انتهای پیام/
نظر شما