به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ، اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حجتالاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر این شورا دیدار و گفتگو کردند.
عاملی در این دیدار ضمن تبریک ایام روز دانشجو به دانشجویان حاضر در جلسه اظهار کرد: دیدار با دانشجویان نباید مناسبتی باشد و باید با دانشجویان دیدار کاربردی به منظور خروجی اثرگذار داشته باشیم.
وی جلسه ضمن گرامیداشت سی و ششمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۱۹ آذر بود نیز بیان کرد: لازم است که امانتداری نسبت به خدمات ارزشمند شورای عالی در گذشته داشته باشم. این شورا حسب وظایفی که امام (ره) و رهبر معظم انقلاب تعیین کرده خدمات بزرگی داشته است که البته با نقطه مطلوب فاصله دارد چرا که ایشان رسیدن به تمدن نوین اسلامی را مطالبه میکنند و ما با آن فاصله زیادی داریم و البته شورا تنها نهاد مسئول برای استقرار جامعه نوین اسلامی نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی نقدهایی که پیرامون عدم اجرای مصوبات میشود گفت: این نقدها بیشتر به حوزههای اجرایی بر میگردد و البته ما نیز نمیتوانیم شانهمان را از مسئولیت خالی کنیم که در این راستا اقداماتی صورت گرفته و میگیرد. ما سه سطح از کار را باید از هم متمایز کنیم، سطح سیاستگذاری و راهبری، سطح برنامهریزی و سطح اقدامات اجرایی که خیلی اوقات ضعف برنامهریزیهای عملیاتی و اقدام اجرایی را به سیاستگذار نسبت میدهند.
۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری بوده است
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مصوبات شورا در حوزه علم و فناوری و ۳۰ درصد فرهنگ بوده است افزود: در سالهای گذشته بیشتر اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی متوجه حوزه علم و فناوری بوده و دلیل آن این بوده است اختلاف نظرها در این حوزه کمتر بوده و وفاق زودتر حاصل میشود و البته رهبر معظم انقلاب نیز توجهات و حمایت فراوانی به این حوزه برای دستیابی به اقتدار و عزت ملی داشتهاند.
عاملی با اشاره به بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که مربوط به تأسیس نهادهایی جدید در علم و فناوری و فرهنگ بوده است، گفت: فرهنگستانها که ستون هر کشور هستند و البته نیاز به تقویت دارند مصوبه شورا هستند. ستادهای علم و فناوری در معاونت علمی و فناوری که همه منشأ خدمات متعدد هستند همه مصوبات شورا هستند، مصوبات دانشگاههای خاص مثل دانشگاه هنر، دانشگاه ادیان و… مربوط به شورای عالی است و امروز اگر به حوزههای علمیه نیز نگاه کنیم بخشی از نهادسازیهای آن مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از مصوبات شورا تصویب مصوبات راهبردی در حوزه علم و فرهنگ برای کشور بوده است، گفت: نقشه جامع علمی کشور که مقام معظم رهبری با تقدیر و رضایت نسبت به آن صحبت کردهاند یکی از این اسناد است و حتی برشهایی در این سند برای استانها و موضوعهای مختلف دیده شده است. مثلاً برش سند دفاعی در جلسه آینده در دستور کار ستاد راهبری نقشه جامع علمی قرار میگیرد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی دیگر اسنادی هستند که راهبری حوزه علم و فرهنگ را دنبال میکنند و جایگاه مهمی دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب آییننامه برای امور مختلف کشور مانند آییننامه ارتقای اساتید، سیاستهای جذب دانشگاهها، مصوبه تشکیل شورای گسترش آموزش عالی، آییننامه مدیریت دانشگاهها و… را برخی از این مصوبات عنوان کرد.
دشمن به دنبال تضعیف این روحیه و پرخاشگری افراد در جامعه نسبت به یکدیگر است و جمهوری اسلامی در این ۴۲ سال خدمات ارزشمندی داشته که اگر بخش خالی لیوان برجسته شود کم لطفی است.
علم و دین در تعارض یکدیگر نیستند
عاملی همچنین با اشاره به برخی تلاشها برای مقابل هم نشان دادن علم و دین در کشور تصریح کرد: علم و دین در تعارض یکدیگر نیستند و حتی قوانین شهروندی در اروپا بر اساس توصیههای دینی بوده که خود تدوینکنندگان این قوانین نیز به آن اذعان دارند و فقط به دلیلعدم ایجاد تعارض بین دینی در جوامع خود آن را علنی نکردهاند. امروز دین بسیاری از مسیرهای روشی و نظری را برای علم و متقابلاً جوهر اصلی دین مبتنی بر علم و عقلانیت است.
اهمیت روحیه انقلابی در پیشبرد اهداف کشور
وی با اشاره به اهمیت روحیه انقلابی در پیشبرد اهداف کشور عنوان کرد: انقلاب یک روحیه انقلابی در مردم ایجاد کرد که بخشی از آن را در دفاع مقدس شاهد بودیم که علیرغم حضور ۱۴ کشور در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران توانستیم پیروز شویم، یا اینکه در جهاد علمی که ناشی از این روحیه انقلابی بود موفق شدیم و دیگر اینکه امروز یکی از موفقترین حوزهها در کشور که مربوط به بازدارندگی دفاعی است با روحیه انقلابی محقق شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دشمن به دنبال تضعیف این روحیه و پرخاشگری افراد در جامعه نسبت به یکدیگر است و جمهوری اسلامی در این ۴۲ سال خدمات ارزشمندی داشته که اگر بخش خالی لیوان برجسته شود کم لطفی است.
وی افزود: نگاه منفینگر از القائات رسانههای بیگانه است که بهدنبال نشان دادن عدم تخصص و فقدان دانایی در کشور است و اگر در کلام ما این منفینگری رخ دهد، به نحوی بازتولید آن ادبیات اتفاق افتاده است. لذا باید با نوآوری و تعامل سازنده مسیر رو به رشد و پیشرفت را هموار کنیم.
عاملی با اشاره به نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: در دنیا شاهد مدلهای متنوعی برای برنامهریزی هستیم که در برنامهریزیهای توانمند روی ظرفیتها متمرکز میشوند و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب علاوه بر نگاه مطلوبگرا، راهبردهای سازنده مبتنی بر ظرفیتهای ملی را نیز مطرح کردهاند.
در حوزه فرهنگ چالشهای متعددی داریم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ چالشهای متعددی را داریم که در اینجا به سه چالش اشاره خواهم کرد گفت: در حوزه فرهنگ کار سختتر است و صرفاً مانند یک دانشگاه نیست که رشته را بیاوریم و اساتید را هم بیاوریم و با توسعه زیرساختها نظیر آزمایشگاه و… به موفقیت دست یابیم. البته کار مرتبط با حوزه علم هم بسیار سخت و نیازمند تلاش و اندیشهورزیهای سختکوشانه است.
وی افزود: فرهنگ در ادوار تاریخ معنای گوناگون داشته است. مثلاً در یک دوره فرهنگ مختص نجبا یا برگزیدگان مالی و سیاسی جامعه بوده است و دیگران بیفرهنگ خطاب میشدند و البته بعدها با رشد فهم اجتماعی فرهنگ مجموعه آیینها، شعائر و ارزشها و باورها نامیده شد و در ادامه با تقویت طبقه متوسط، فرهنگ به معنای سبک زندگی نامیده شد که رهبر حکیم انقلاب نیز در این زمینه مؤلفههای مهم سبک زندگی را ذکر کردهاند.
عاملی گفت: فرهنگ باید هویتساز و متمایز کننده باشد که از آن قالبهای مختلف فرهنگ ملی، فرهنگ اجتماعی، فرهنگ صنوف، فرهنگ اقوام، فرهنگ اقشار شکل میگیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عوامل مداخلهکننده در حوزه فرهنگ را زیاد خواند و گفت: سطح مداخلات که از بیرون به فرهنگ میشود بسیار زیاد است، بهعنوان مثال فرهنگ لباس که توسط غرب به کشورهای دیگر منتقل میشود و در موسیقی نیز این مشکل را میبینیم.
جامعهپردازی به معنای روحیه استقلالگرایی و انتخابگری انسان است
عاملی با بیان اینکه در فرهنگ با انسان سر و کار داریم که انسان یک موجود مختار است و مانند ماشین نیست و از ظرافتهای خاصی برخوردار است، گفت: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب از مفهوم جامعهپردازی استفاده میکنند که هم در فناوری از عبارت پردازش استفاده میکنیم و هم در بسیاری از امور مربوط به هنر که باید به ظرافتهای آن توجه کرد. معنای جامعهپردازی یعنی توجه به انسان و روحیه استقلالگرایی و ابعاد اندیشمندی و انتخابگری انسان است.
۷۰ درصد مردم موسیقی گوش میدهند
وی با اشاره به پیمایش اخیر پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این پیمایش ۷۰ درصد مردم اعلام کردهاند که موسیقی گوش میدهند پس موسیقی یک عنصر در مسیر زندگی و سبک زندگی جامعه ایرانی محسوب میشود و کیفیت و چگونگی آن بر کیفیت فرهنگ تأثیر میگذارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: آنچه در شبکههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای از بیرون وارد عرصه اجتماعی ما میشود موجب ورود دائم فرهنگ غیر بومی به فرهنگ ما میشود و نباید این مداخلات را دست کم گرفت.
عاملی گفت: چالش دیگر توسعه فردگرایی و استقلالگرایی است که فرد را از رفتار هنجاری به رفتار تشخیصی و شخصی منتقل میکند. در اینجا دیگر صرفاً اینکه من میگویم اتفاق نمیافتد، نوعی بودن و احساس بودن برای مردم در کنار همه سیاستها اهمیت پیدا میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ۱۲۴ هزار پیامبر از جانب خدا برای اصلاح جامعه با معجزات و وحی آمدند و خاتم پیامبران (س) هم که آمدند؛ شاهد هستیم که در زمان خود پیامبر جریانهای انحرافی وجود دارد و نشان میدهد موضوع خیر و شر در جهان جدی است.
عاملی گفت: چالش آخر، رابطه واقعیت و احساس واقعیت است. بخش جذاب جامعه غرب یک احساسی را برای دیگر جوامع ایجاد میکند که بعضاً افراد مدینه فاضله را در آن احساس میکنند.
رهبر معظم انقلاب مسیر معکوس مدرنیته در جامعه غرب را دنبال میکنند
وی با بیان اینکه غربیها احساسات مردم را با مدرنیته درگیر کردند و با روشهای مدلسازی برای جامعه این کار را کردهاند، گفت: رهبر معظم انقلاب مسیر معکوس مدرنیته در جامعه غرب را دنبال میکند و این عوض کردن مسیر تاریخ، یک کلاننگری میخواهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر زمانبر بودن آثار کارهای فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که مسیر و ریلگذاریها باید به سمت صحیح باشد.
وی عنوان کرد: هم باید به واقعیتهای زندگی مردم و هم حوزه توقعات، احساسات و هیجانات اجتماعی توجه کنیم. در اقتصاد هم فقر و هم احساس فقر مورد توجه است که فقر واقعی محصول فقدان امکانات مالی مناسب برای زندگی است ولی احساس فقر یک امری است که ممکن است فراتر از نیازهای اساسی زندگی باشد. هر کاری بخواهیم انجام دهیم باید هم به واقعیت زندگی مردم و هم احساسات مردم توجه کنیم. در جهان ۷۵۰ میلیون نفر داریم که در فقر زندگی میکنند ولی احساس فقر در اثر مقایسه یک جامعه با جامعه دیگر به وجود میآید که میتوان گفت کل جامعه انسانی در این نوع احساس مشترک هستند و البته در طبقه متوسط و دهکهای بالای اقتصادی به مراتب جدیتر است.
عاملی گفت: در جامعه امروز احساس کنترل اجتماعی داریم ولی آنقدر کنترل اجتماعی در عرصه عمل نداریم اما در اروپا برعکس است. یعنی جامعه بسیار امنیتی است و کنترلهای زیادی میشود ولی احساس کنترل اجتماعی پایین است.
دشمن اعتماد ملی و ثبات اجتماعی را هدفگیری کرده است
عاملی با اشاره به برخی بد اخلاقیها در عرصههای سیاسی و اجتماعی گفت: مردم به این رفتارها نگاه میکنند و آنها را آزار میدهد و موجب سست شدن اعتماد ملی میشود. تلاش باید برای ثبات و استمرار خدمات نظام باشد بهطوری که بتوانیم ثبات اجتماعی را تقویت کنیم. دشمن اعتماد ملی و ثبات اجتماعی را هدفگیری کرده است و آشفتگی اجتماعی بستر و زمینه این امر به راحتی فراهم میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: جامعه دانشجویی میتواند در تقویت گفتمان رهبری و خصوصاً هدفگذاریهای گام دوم انقلاب نقش داشته باشد و دانشجویان باید با ارائه راهکارهای مناسب برای مسائل اجتماعی و فرهنگی در سیاستگذاری مشارکت کنند. تبدیل کردن یک ایده مهم و بزرگ به اقدامات منتهی به پیشرفت، سلامتی اجتماعی و استقرار عدالت و در نهایت استقرار تمدن نوین اسلامی، نیازمند خلاقیت و نوآوری و حرکت در مسر هدف روشن و شفاف است.
همچنین در این جلسه توحید تقیزاده، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: باید جایگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود که نقطه نظرات تشکلها گرفته شود و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بهعنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور که ظرفیت بالایی دارد، میتواند به شورا کمک کند.
محمد خداوردی، دبیر آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز گفت: در دانشگاهها بیشتر زمینه کشت استعدادها را برای خارج از کشور فراهم میکنیم.
رضا قلعهنوعی، قائم مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز به ارائه سخنانی پرداخت که ضرورت نقشآفرینی بیشتر شورای عالی در جامعه، ضرورت کاهش تأثیرپذیری شورای عالی انقلاب فرهنگی از دولتها، سیاستگذاری فرهنگ بر اساس نیازهای جامعه و ضرورت ارتباط بیشتر شورا با نخبگان و مراکز جامعه توسط از اهم موارد مطرح شده توسط وی بود.
مهدی سالاریپناه، قائم مقام واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در این جلسه گفت: جای فرهنگ در برنامههای توسعه کشور خالی است و شورا در رأس سازمانهای فرهنگی باید هدفمندی بودجه فرهنگ در کشور را رقم بزند.
محمدی: عدم جذب صحیح کارشناسان متخصص در امور فرهنگی دانشگاه
همچنین حجت محمدی ترکمانی از اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه ارتباط کم یا نبود ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر به ندانستن اطلاعات کافی از شورا در میان تشکلها شده است، گفت: مسئولیت شورا بسیار سنگین است و شورا در حوزه سیاستگذاری خوب عمل کرده که اسناد شورا در حوزه اجرا قربانی میشوند.
وی نبود جذب صحیح کارشناسان متخصص در امور فرهنگی دانشگاه به منظور اجرای اسناد، فقدان درک صحیح جامعه دانشجویی از رسالت و مأموریت شورا، عدم تناسب ظرفیت دانشگاهها با نیازهای اجتماعی و اتلاف منابع، نقض ارتقای جایگاه زبان فارسی در آییننامههای ارتقای اعضای هیئت علمی، ضرورت حمایت از دانشجویان انقلابی در دانشگاهها و پرسش از نسبت شورای عالی با پایش و رصد مصوبات در حوزه اجرا مهمترین نکات مطرح شده توسط محمدی بود.
عاملی در جمعبندی جلسه با بیان اینکه این روحیه بالای شما دانشجویان یک سرمایه بوده و قدرناشناسی نسبت به آن کوتاهی است، تأکید کرد: باید اطلاعات جامعه دانشگاهی نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقویت شود.
وی در خصوص ارتباط شورا با ذینفعان تصریح کرد: در ابتدای فعالیت خود در شورای عالی ذینفعان حوزههای مختلف از دانشگاه، صنعت و… را در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، شورای اسلامی شدن دانشگاهها و... عضو کردم و شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر سیاستگذاری خود را به سمت لایحه و نه طرح پیش میبرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ضمانت اجرایی مصوبات این شورا گفت: مصوبات شورا همانقدر که قانون مجلس ضمانت اجرایی دارد، ضمانت اجرایی دارد و خوشبختانه با آمدن رئیس جدید قوه قضائیه ایشان نظارت بر اجرای مصوبات را در قوه قضائیه با جدیت دنبال میکنند.
عاملی پیرامون ضرورت ارتباط بیشتر شورا با جامعه تأکید کرد: سامانهای برای سنجش نظرات مردم در دستور کار قرار دارد که باید این کار عمیقتر شود و البته گزارشهای رصدی در تدوین سیاستها لحاظ میشود که اینها همه از ناحیه مردم و آرای جامعه است.
کمیسیون معین دانشجویی در نهاد رهبری دانشگاهها تشکیل شود
وی پیرامون تشکیل کمیسیون معین دانشجویی گفت: در خصوص کمیسیون معین دانشجویی قرار شد در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها که با تشکلها ارتباط دارد این اتفاق بیفتد و امیدواریم این کار صورت گیرد و مناسب است که شما یک کمیته معین در جامعه اسلامی ایجاد کنید و ملاحظات خود را منعکس کنید.
وی افزود: در دوره جدید نیز دو ستاد علم و فناوری و فرهنگ را ایجاد کردیم که هر دو ستاد معاونت رصد و ارزیابی دارند و گزارشهای رصدی از اجرای مصوبات را برای مسئولان میفرستیم و همچنین در ستاد راهبری نقشه جامع علمی و دیگر شوراهای تخصصی گزارش اجرایی شدن اسناد مصوب ارائه میشوند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تشکیل جلسات ستاد مهندسی فرهنگی در دوره جدید اظهار کرد: ۷ جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی تشکیل شده است که تشکیل این ستاد در ۵ سال پس از ابلاغ سند انجام نشده بود که خوشبختانه جلسات با حضور ۶ وزیر و رؤسای کمسیونهای مجلس و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار میشود. تمام دستور جلسات توسط دبیرخانه ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دورهای که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند بیشترین حضور رئیس جمهور در جلسات شورا را شاهد بودهایم و بهعنوان مثال در یک سال دوره ریاست جمهوری ایشان ۳۸ جلسه شورا را تشکیل دادهاند که عدد قابل توجهی است.
وی پیرامون موضوع مهاجرت نخبگان گفت: کشور الان نزدیک به ۴ میلیون دانشجو و ۲۰۰ هزار عضو هیئت علمی دارد و تعداد زیادی از نخبگان در داخل کشور مشغول به فعالیت هستند و بر اساس گزارش رصدخانه تعداد دانشجویان ایرانی در خارج در سال ۲۰۱۷ به ۵۳ هزار نفر رسیده است. اساساً در شرایطی که بر اساس آمار سال ۲۰۱۹، سهم جمعیت ایران از جمعیت جهان ۰۷/۱ درصد است و این در حالی است که علیرغم رشد نسبت جمعیت مهاجران ایرانی به کل جمعیت مهاجران جهان ۷/۰ درصد است. گروهی از نخبگان ایرانی هم مهاجرت کردهاند یا بهصورت موقت به دانشگاههای دیگر یا شرکتهای تجاری بینالمللی رفتهاند.
عاملی تأکید کرد: البته ما باید زمینه استفاده بهینه از همه نخبگان را در داخل داشته باشیم ولی مهمتر از آن این است وقتی به هر دلیل دانشجویان و اساتید به طور عام و نخبگان بهصورت خاص مسافرت یا مهاجرت میکنند، باید ظرفیتهای آنها را متعلق به جمهوری اسلامی ایران بدانیم و زمینه همکاری با دانشگاههای ایران را برای آنها فراهم کنیم.
وی در زمینهعدم تناسب بین فارغالتحصیلان دانشگاه و بازار کار کشور گفت: آمایش آموزش عالی که در ستاد راهبری نقشه جامع علمی به تصویب رسیده است همین ساماندهی، مأموریتگرایی بازار و دانشگاه را دنبال میکند.
عاملی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سرمایه کشور است، گفت: در دوره اخیر اکثر جلسات شورای عالی با حضور رؤسای سه قوه تشکیل میشود.
وی افزود: علاوهبر صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری نقشه جامع علمی، ستاد راهبری مهندسی فرهنگی و شورای توسعه قرآنی و… نیز ظرفیت ابلاغ مصوبات را دارند.
باید سرمایهگذاری خود را در آموزش و پرورش انجام دهیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: باید سرمایهگذاری خود را در آموزش و پرورش انجام دهیم و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی سمت و سویش به سمت تقویت آموزش و پرورش است و این سرمایهگذاری برای کشور بسیار پر حاصل است که در جلسه اخیر شورا ساماندهی نظام جذب معلمان به تصویب رسید.
وی افزود: خیلی از حوزههای فرهنگ مرتبط با اقتدار اقتصادی است و بدون اقتدار اقتصادی اهداف فرهنگی محقق نمیشود. اقتصاد قدرتمند، حس عضویت اجتماعی ایجاد میکند و اگر تجربه جامعه بیعدالتی و… باشد پذیرش فرهنگی پایین میآید و فرهنگ تضعیف میشود.
عاملی تأکید کرد: هدفگذاری مشخص شورای عالی انقلاب فرهنگی مبتنی بر محورهای تعیین شده توسط مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب است و ما باید همه تلاشها و بهروزرسانی اسناد را بهسمت هدفهای راهبردی گام دوم مورد بازنگری و بازسازی قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: هدفگذاری تمدن نوین اسلامی با مشخصههای دوره ظهور است و اگر شاخصهای دوره ظهور را هدف بگذاریم، لازم است علم و فناوری و مؤلفههای فرهنگی را به آن سمت جهتدهی کنیم. محوریترین مشخصه آن دوره استقرار و فراگیر عدالت و اخلاق سالم و همچنین فراوانی نعمتها و تأمین نیازهای اساسی زندگی است.
انتهای پیام/
نظر شما