۳۸۸ هزار پایان‌نامه‌ و رساله، چهار میلیون بار دانلود شدند

۲۸۵ هزار کاربر پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، تمام‌متن ۳۸۸ هزار پایان‌نامه‌ و رساله را نزدیک به چهار میلیون بار در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، ۲۸۵ هزار کاربر پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، تمام‌متن ۳۸۸ هزار پایان‌نامه‌ و رساله را نزدیک به چهار میلیون بار در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کردند.

بر پایه فصل سوم «آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» مصوب ششم آذر ۱۳۹۵ وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری؛ دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در «گنج» (به نشانی ganj.irandoc.ac.ir )، با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این وزارت آغاز شد.

بر پایه این آیین‌نامه؛ اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس گذارده می‌شوند. در همین چارچوب، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در گنج فراهم شد.

همچنین از دی سال ۱۳۹۵ تا دی سال ۱۳۹۹، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۳۹۴.۵۵۱ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۴۰.۵۳۵ رساله دکتری در «گنج» فراهم شد. تا پایان پاییز ۱۳۹۹ میانگین روزانه بازدید پژوهشگران از «گنج» (با آی‌پی جداگانه) ۷.۴۲۳ و میانگین جست‌وجوهای روزانه در آن ۲۷.۶۹۴ بوده است. در این بازه زمانی تمام‌متن ۳۵۹.۴۸۹ پایان‌نامه و ۲۸.۶۰۰ رساله را بیش از ۲۸۵ هزار کاربر برای چهار میلیون بار دانلود کرده‌اند. جدول زیر گنجینه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران و دانلود آن‌ها را نشان می‌دهد.

مدرک

شمار

(عنوان)

شمار

(تمام‌متن)

شمار دانلود

(بدون تکرار)

درصد

دانلود

شمار دانلود

(با تکرار)

میانگین دانلود هر مدرک

پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد

۵۲۳.۶۹۴

۳۹۴.۵۵۱

۳۵۹.۴۸۹

۹۱%

۳,۶۳۵,۴۰۶

۱۰.۱۱

رساله‌های دکتری

۸۱.۰۰۰

۴۰.۵۳۵

۲۸.۶۰۰

۷۱%

۳۳۷,۵۷۳

۱۱.۸

همه

۶۰۴.۶۹۴

۴۳۵.۰۸۶

۳۸۸.۰۸۹

۸۹%

۳.۹۷۲.۹۷۹

۱۰.۲۳

شمار اعضای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، بازدید، جست‌وجو، و دانلود پارساها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در جدول زیر آمده‌اند.

سال

شمار

اعضای گنج

میانگین بازدید

جداگانه در روز

میانگین

جست‌وجو در روز

شمار دانلود

(با تکرار)

میانگین

دانلود در روز

۱۳۹۵ (از ششم دی)

۲.۰۴۴

۸.۵۱۰

۱۲۳.۵۴۴

۱.۵۲۷

۱۷

۱۳۹۶

۱۶.۶۶۱

۹.۴۴۹

۲۶۹.۰۶۸

۷۷.۵۳۶

۲۱۲

۱۳۹۷

۱۴۰.۲۸۲

۹.۸۳۹

۱۷۱.۶۱۳

۱.۰۸۱.۳۹۲

۲.۹۶۲

۱۳۹۸

۱۴۱.۱۱۸

۵.۸۰۶

۷۵.۱۶۷

۱.۶۶۳.۴۴۹

۴.۵۵۷

۱۳۹۹ (تا پایان آذر)

۸۸.۶۳۴

۷.۴۲۳

۲۷.۶۹۴

۱.۱۴۹.۰۷۵

۴.۲۵۵

همه

۳۸۸.۷۳۹

-

-

۳.۹۷۲.۹۷۹

-

شمار دانلود تمام‌متن پارساها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که در این جدول دیده می‌شود، بیشترین پارساهای دانلود شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بوده‌اند.

رتبه

گروه

شمار

دانلود

درصد نسبی

رتبه

گروه

شمار

دانلود

درصد نسبی

۱

علوم انسانی

۱۶۵.۵۵۸

۴۲.۶

۵

هنر

۱۶.۷۵۱

۴.۳

۲

فنی و مهندسی

۸۵.۶۸۸

۲۲

۶

علوم پزشکی

۱۳.۵۳۵

۳.۴

۳

علوم پایه

۶۳.۷۴۶

۱۶.۲

۷

دامپزشکی

۳.۱۱۵

۰.۸

۴

کشاورزی

۳۹.۶۹۶

۱۰.۲

همه

۳۸۸.۰۸۹

۱۰۰

در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، پارساهای ۶۴۲ مؤسسه دانلود شده که بیشترین دانلود از پارساهای دانشگاه تربیت مدرس بوده است. دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فردوسی مشهد، علامه طباطبائی، و تبریز نیز در جایگاه دوم تا پنجم دانلود تمام‌متن پارسا هستند. شمار دانلود پارساهای ۱۰ مؤسسة نخست در جدول زیر آمده است.

رتبه

نام مؤسسه

شمار پارسا

در گنج

شمار دانلود

(با تکرار)

درصد نسبی

رتبه

نام مؤسسه

شمار پارسا

در گنج

شمار دانلود

(با تکرار)

درصد نسبی

۱

دانشگاه تربیت مدرس

۳۱,۵۶۲

۲۵.۳۹۰

۸۰

۶

دانشگاه پیام نور (استان تهران)

۱۵,۹۱۱

۱۲.۲۴۵

۷۷

۲

دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی)

۲۱,۵۱۱

۱۸.۶۹۹

۸۷

۷

دانشگاه صنعتی اصفهان

۱۴,۰۰۰

۱۰.۷۸۴

۷۷

۳

دانشگاه فردوسی مشهد

۲۱,۴۱۰

۱۵.۵۸۹

۷۳

۸

دانشگاه شیراز

۱۴,۵۹۹

۱۰.۴۹۷

۷۲

۴

دانشگاه علامه طباطبائی

۱۷,۴۹۴

۱۳.۶۴۲

۷۸

۹

دانشگاه تهران

۲۰,۵۴۶

۹.۹۴۶

۴۸

۵

دانشگاه تبریز

۲۰,۲۸۹

۱۳.۴۵۴

۶۶

۱۰

دانشگاه گیلان

۲۰,۵۴۶

۸.۹۱۶

۴۳

شمار دانلود تمام‌متن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که این جدول نشان می‌دهد، رشته مهندسی کشاورزی بیشترین دانلود پارسا را داشته است و رشته‌های مدیریت، مهندسی عمران، شیمی، و مهندسی برق نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم بوده‌اند.

رتبه

رشته

شمار دانلود

رتبه

رشته

شمار دانلود

۱

مهندسی کشاورزی

۲۷.۲۹۳

۱۱

ریاضی

۹.۹۱۲

۲

مدیریت

۲۵.۴۵۶

۱۲

فیزیک

۹.۴۲۱

۳

مهندسی عمران

۱۸.۱۷۱

۱۳

زبان و ادبیات خارجی

۸.۷۷۶

۴

شیمی

۱۵.۰۵۷

۱۴

زبان و ادبیات فارسی

۸.۱۵۶

۵

مهندسی برق

۱۴.۷۳۰

۱۵

زیست‌شناسی

۸.۱۵۵

۶

الهیات و معارف اسلامی

۱۳.۳۸۰

۱۶

علوم اقتصادی

۷.۶۲۹

۷

مهندسی مکانیک

۱۱.۸۳۷

۱۷

تربیت بدنی و علوم ورزشی

۷.۳۰۹

۸

علوم تربیتی

۱۱.۴۶۲

۱۸

جغرافیا

۷.۱۲۷

۹

حقوق

۱۱.۴۳۰

۱۹

مهندسی منابع طبیعی

۷.۱۰۲

۱۰

روان‌شناسی

۱۰.۲۶۰

۲۰

حسابداری

۷.۰۰۱

کاربران «گنج» تمام‌متن ۳۸۸.۰۸۹ عنوان پارسا را در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کرده‌اند. شمار دانلود برای تمام‌متن ۲۰ پارسای نخست در جدول زیر آمده است.

رتبه

پارسا

شمار دانلود

رتبه

پارسا

شمار دانلود

۱

فرهادی‌نژاد، محسن. ۱۳۹۲. تدوین مدل شایستگی‌های مدیریتی مدیران دولتی اثربخش با استفاده از نظریة داده‌بنیاد. رسالة دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد.

۴۶۳

۴

اسماعیلی شهنا، معصومه. ۱۳۹۵. ارتباط کارکرد خانواده، دشواری در تنظیم هیجان و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با اعتیادپذیری. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.

۳۳۴

۲

میرزایی علی‌آبادی، فاطمه. ۱۳۹۵. رابطة مولفه‌های روانشناسی مثبت با شادی ذهنی با نقش واسطه‌گری بهزیستی روانشناختی در میان دانش‌آموزان. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان.

۳۷۳

۵

جلائی، حبیب. ۱۳۹۵. شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش در شرکت فراسان. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت.

۳۲۴

۳

رجبی، صدیقه. ۱۳۹۳. بررسی رابطة هوش معنوی و هوش هیجانی با شادکامی. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.

۳۵۸

۶

ایزدی، راضیه. ۱۳۹۱. بررسی و مقایسة اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT ) و درمان شناختی رفتاری ( CBT ) بر علایم و باورهای وسواسی، کیفیت زندگی، انعطاف‌پذیری روانشناختی، افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی مقاوم به درمان. رسالة دکتری. دانشگاه اصفهان.

۳۰۵

۷

هودسنی، هانیه. ۱۳۹۴. مدیریت بازآفرینی شهری، با تأکید بر فرایندهای حکمروایی محلی؛ نمونه موردی: شهر تهران. رسالة دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.

۲۶۰

۱۴

غلامی‌پور، مژگان. ۱۳۹۶. رابطة امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزة تحصیلی با نقش واسطه‌ای خوش بینی تحصیلی. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.

۲۵۱

۸

فرجی، فاطمه. ۱۳۹۵. بررسی رابطة سطح انتظارات زناشویی، خوش‌بینی و خودکارآمدی رابطه با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهرستان داراب. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه هرمزگان.

۲۵۸

۱۵

خانیکی، فاطمه. ۱۳۹۰. رابطة هوش هیجانی و هوش معنوی با عزت نفس دانش‌آموزان. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

۲۴۸

۹

عباس ‎ آبادی، بتول. ۱۳۷۵. رابطة بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.

۲۵۴

۱۶

صفدریان، ساسان. ۱۳۹۳. بررسی رابطة بین استرس شغلی و عملکرد شغلی. ‎ پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان.

۲۴۴

۱۰

خوشاب. سمیه. ۱۳۹۵. اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.

۳۰۱

۱۷

دادخواه، محسن. ۱۳۹۴. طراحی شهری بر اساس معیارهای شهر هوشمند؛ مورد مطالعه منطقه سه اصفهان. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان.

۲۴۴

۱۱

عبادی‌نژاد، عبدالرضا. ۱۳۹۶. بررسی رابطة بین جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کارکنان ادارة آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز. پایا ‎ ن ‎ نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

۲۷۶

۱۸

خالقی، مهناز. ۱۳۹۵. بررسی تأثیر مداخله سواد سلامت بر ارتقای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

۲۴۲

۱۲

محمدی خبازان، محمد. ۱۳۹۴. اثرات تحریم بر اقتصاد ایران. رسالة دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.

۲۶۹

۱۹

آبادی، رحمان. ۱۳۹۶. یادگیری عمیق در شبکه‌های عصبی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. مؤسسة آموزش عالی غیاث‌الدین جمشید کاشانی.

۲۴۲

۱۳

گودرزی، آیت‌اله. ۱۳۹۱. ناآرامی های اجتماعی، عوامل و فرآیند آن. رسالة دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.

۲۶۴

۲۰

قربانی کوچک، پریسا. ۱۳۹۴. داده‌کاوی برای داده‌های بزرگ. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان.

۲۳۵

انتهای پیام/

کد خبر: 1093684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =