60درصد پیشرفت اقتصاد کشور منوط به سیاست های غیرپولی است/ 
اصلاحات با تغییر رییس جمهور صورت نمی‌گیرد

کارشناس پولی و بانکی گفت : حدودا 60 درصد از پیشرفت اقتصادی کشور منوط به سیاست های غیرپولی و مالی است که از این رقم متاسفانه استفاده نشده است.

علی اکبر نیکو اقبال کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت کلان اقتصادی کشور گفت: مشکلات حوزه اقتصادی باید در سطوح بالاتر کشور رفع گردد. رییس جمهور در قانون اساسی کشور، رییس جمهور قدرت دوم محسوب میشود ولی آنچه که ما مشاهده میکنیم رییس جمهور به قدرت 5-4 تبدیل شده است که با این تفاسیر، در شرایطی که رییس جمهور قدرت آنچنانی ندارد وزیر اقتصاد چگونه میتواند برای برون رفت ازمشکلات برنامه دهد.
وی با بیان اینکه اصلاحات با تغییر رییس جمهور اعمال نمیشود افزود: در شرایط فعلی نهادها و سازمان هایی در کشور هستند که در حوزه سیاسی اثربخشی بیشتری نسبت به دولت دارند و لازم است که اتحاد عمیقی بین این نهادها با دولت برقرار شود تا بتوانیم مشکلات را ریشه ای حل کنیم. 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:رییس جمهور به تنهای نمیتواند مشکلات عمیق اقتصادی را اصلاح کند پس شرط لازم و کافی؛ اتحاد، همفکری  تمام قوا برای انجام اصلاحات اقتصادی را میطلبد.
نیکو اقبال افزود: فرمان ریل اقتصادی دولت آقای روحانی در دور دوم از دستش خارج شد و ما شاهد بیکفایتی ریاست جمهوری در دوره دوم بودیم ولیکن نباید همه گرفتاری ها را بر گردن یک فرد یا یک نهاد بندازیم. چنانچه این کار را انجام دهیم قطعا در دوره بعد نیز به نتیجه مثبتی نخواهیم رسید.
وی با بیان اینکه ما خواهان پیشرفت اقتصادی هستیم خاطرنشان کرد: کاهش نرخ تورم و رساندن آن به زیر 10 درصد، به سرانجام رساندن سرمایه گذاری های داخلی و خارجی که رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت، ارتقا کارایی سازمان ها با افزایش بهره وری مانند خصوصی سازی سالم و برطرف کردن موانع کسب کار از جمله اقداماتی می تواند باشد که با اجرای آنها میتوان شرایط اقتصادی را بهبود بخشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: تاکنون دولت سعی کرده است که سیاست های پولی و مالی و با نشر اسکناس مشکلات را حل کند که این امر غیرممکنی است. حدودا 60 درصد از پیشرفت اقتصادی کشور منوط به سیاست های غیرپولی و مالی است که از این رقم متاسفانه استفاده نشده است.
نیکواقبال با تاکید بر اینکه خصولتی سازی موجب افزایش بهره وری نشد افزود: در رابطه با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار فقط 30 درصد به موفقیت رسیده ایم باید جدی تر با مسائل و موانع اقتصادی البته از طریق راه های غیرپولی و مالی باید برخورد کنیم.
این کارشناس پولی و بانکی گفت: رییس جمهور جدید باید راه برخورد با مشکلات را بداند تا مجددا به دوره دورم ریاست جمهوری آقای روحانی برنگردیم.

کد خبر: 1103763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =