قرار تامین چیست  و انواع آن

قرار تامین قراری است که به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی ، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزهدیده برای جبران ضرر و زیان وی بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم در خصوص جرم صورت وجود دلایل کافی ، یکی از قرارهای تامین مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری را صادر می نماید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  در این حالت در صورتی که متهم بتواند یک وثیقه مهیا کند بازداشت او منتفی می شود و او متعهد است هر زمان که لازم بود در مراجع قضایی حضور پیدا کند . برای این کار بازپرس اقدام به صدور قرار وثیقه می کند . قرار وثیقه از انواع قرارهای منتهی به بازداشت است یعنی اگر متهم نتواند برای خود وثیقه مهیا کند ، به بازداشت خواهد شد.

قرار تامین چیست ؟

در پاسخ به این سوال که قرار تامین چیست باید گفت که قرار تامین قراری است که به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی ، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزهدیده برای جبران ضرر و زیان وی بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم در خصوص جرم صورت وجود دلایل کافی ، یکی از قرارهای تامین مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری را صادر می نماید . 

انواع قرارهای تامین

انواع قرارهای تامین بر طبق ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری عبارتند از :


الف – التزام به حضور با قول شرف
ب – التزام به حضور با تعیین وجه التزام
پ – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف
ت – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام
ث- التزام به معرفی نوبه‏ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
ج – التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه‌التزام، با موافقت متهم و پس از أخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط
چ- التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات
ح – أخذ کفیل با تعیین وجه‌الکفاله
خ – أخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت‏نامه بانکی، مال منقول یا غیرمنقول
د – بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی

انتهای پیام/

کد خبر: 1128729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =