به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، رتبه بندی معلمان را میتوان جنجالیترین چالش آموزش و پرورش نامید که سرانجام پس از سالها مطالبه معلمان به نتیجه رسید و وارد مرحله اجرایی شد اما درست اجرا شدن مهمتر از صرفا اجرای یک طرح است.
بیشتر بخوانید
گرههای حل نشده اجرای رتبه بندی معلمان / چرا فرهنگیان معترض هستند؟
پیش از اجرای رتبه بندی نگرانیهایی بابت اینکه این طرح به سرنوشت آزمونهای ضمن خدمت دچار نشود، وجود داشت چراکه نحوه اجرای آزمونهای ضمن خدمت باعث ایجاد کسبوکاری جدید برای کافینتها شده بود و در ازای دریافت مبلغی آزمون میدادند. حال رتبه بندی به مرحله ارزیابی معلمان رسیده و همچنان این نگرانیها پابرجاست زیرا هنوز آزمونهای ضمن خدمت، کتاب و تالیفات دارای امتیاز است و باید دید که آموزش و پرورش چطور این موضوع را کنترل خواهد کرد که رتبه بندی معلمان به سرانجام مقالهمحور شدن رتبه بندی دانشگاهیان تبدیل نشود.
وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی مدرک جعلی ارائه کند، از رتبهبندی محروم میشود
در همین مدت کوتاهی که از تدوین آئیننامه تا فراخوان بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی میگذرد، فرصتی برای سودجویان فراهم شده تا با فروش اقدام پژوهی یا انجام تولید محتوا در فضای مجازی برای معلمان کسب درآمد کنند. کافی است کلید واژه رتبه بندی معلمان را جست و جو کنید و با مجموعه آگهیهایی مواجه شوید که ادعا میکنند، میتوانند با هزینه اندک رتبه شما را تضمین کنند.
چندی پیش هم آگهی با عنوان چاپ یک روزه مقاله و کتاب برای رتبه بندی معلمان دست به دست میشد و وزیر آموزش و پرورش در واکنش به آن گفت: برای من هم چنین پیامکهایی آمده بود. در آییننامه اینجور ذکر شده است که اگر کسی مدرک جعلی ارائه کند، از رتبهبندی محروم میشود، البته همکاران فرهنگی ما مراقب هستند و از این کارها نمیکنند. هرچند سودجویان زیاد هستند و در دانشگاه هم با چالش پروپوزال، پایان نامه و تحقیقهای کلیشهای، بی اساس و تقلبی روبهرو بوده و هستیم.
اما سوال اینجاست که آموزش و پرورش چطور تشخیص خواهد داد که تالیف و اقدام پژوهی ارائه شده جعلی است؟
معیشت و همسانسازی حقوق معلمان مهمتر از ارتقا انگیزه در رتبه بندی است
محمد داوری سخنگوی سازمان معلمان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چالشی که در رتبهبندی دانشگاهها وجود دارد این است که به سمت مقاله محور شدن رفتهاند و هنوز در تعریف ملاکهای درست برای رتبهبندی دانشگاهیان دچار چالش است و چطور باید از اینکه معلمان گرفتار مشکلی مشابه دانشگاه شوند پیشگیری کنیم، گفت: تضمینی وجود ندارد که رتبه بندی معلمان شبیه دانشگاهها مقاله محور نشود، بحث این است که تا زمانی که حقوق و مزایای معلمان به کف مورد نظر نرسد، رتبه بندی معلمان در همان ابتدا با شکست مواجه میشود زیرا معلمی که رضایت شغلی در او ایجاد نشده دیگر انگیزهای برای افزایش کیفیت ندارد. فلسفه طرح رتبه بندی انگیزه است.
او تاکید کرد: موضوع معلمان عدالت در پرداختها است که معلمان و سایر کارمندان دولت یک میزان حقوق دریافت کنند. خواسته دیگر معلمان این است که حقوق آنها بالاتر از خط فقر یا حداقل همسان با آن باشد اما فاصله دریافتی آنقدر زیاد است که نمیتوان از انگیزه صحبت کرد.
حجتالله بنیادی کارشناس آموزش و پرورش هم درخصوص اینکه چطور رتبه بندی میتواند به ارتقای انگیزه بیانجامد به ایسکانیوز گفت: اولین شرط عدالت بیرونی است؛ یعنی یک معلم باور کند که با همتای خود در دیگر دستگاهها برابر است. اگر عدالت محقق نشود ارتقاء انگیزه رخ نمیدهد، این عدالت نه تنها در بیرون از آموزش و پرورش وجود ندارد بلکه در خود این وزارتخانه هم موضوع بیعدالتی مطرح است.
به گزارش ایسکانیوز، مهمترین چالش پیش روی رتبه بندی معلمان موضوع نحوه سنجش کیفی عملکرد معلمان است و باید دید که در ادامه آموزش و پرورش چطور میتواند فضا را مدیریت کند که اشتباه گذشته درخصوص مقالهمحور شدن رتبه بندی دانشگاهایان رخ ندهد. تعداد معلمان بسیار بیشتر از دانشگاهیان است و همین موضوع کار را برای آموزش و پرورش سختتر خواهد کرد.
انتهای پیام /
نظر شما