به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تعداد دقیقشان مشخص نیست اما برخی میگویند که تنها تهران ۳۳ هزار ساختمان ناایمن دارد. بمبهای ساعتی که هر لحظه بیم سوختن، انفجار و فروریختنشان وجود دارد و میتوانند داغ عزیز بر پیشانی بگذارند.
بیشتر بخوانید
برخی ساختمانهای دولتی ناایمن با آتشنشانی همکاری نمیکنند / انجام ۶۰ درصد از اقدامات ایمنی در پاساژ علاءالدین تهران
بعد از حادثه پلاسکو، کلینیک سینا اطهر و متروپل آبادان گفته شد که هرکدام از این ساختمانها بارها اخطار گرفته بودند اما هشدارها جدی گرفته نشدند و بیتوجهیها فاجعه به بار آورد.
چرا صرفا به اخطار بسنده شد؟
سوال اینجاست که چرا صرفا به اخطار بسنده شد و کسی از ادامه کار این ساختمانها پیشگیری نکرد؟ محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور بعد از حادثه متروپل بحث روابط ناسالم بین صاحبان ساختمانها و مسئولان را عامل این نابسامانی دانست و گفت: موضوع روابط ناسالم امر نظارت بر ساختمانها را در ابعاد مختلف با اشکال مواجه کرده است.
دخالت غیرمتخصصها در امر ساخت و ساز
دخالت غیرمتخصصها در امر ساخت و ساز هم مزید بر علت شده تا موضوع بحرانیتر شود. علی کریمی عضو سازمان نظام مهندسی در گفتوگویی با اشاره به این موضوع، عنوان کرد: طبق قوانین و مقررات کسی خارج از صلاحیتهای حرفهای حق دخالت در ساخت و ساز را ندارد اما این موضوع به کرات در کشور زیرپا گذاشته میشود.
نقش شهرداری چیست؟
در این میان نباید نقش شهرداری در برخورد با متخلفان را نادیده گرفت چراکه طبق بند دوم مقررات ملی ساختمان شهرداری موظف است که با اعلام کتبی وزارت مسکن و شهرسازی یا سازمان نظام مهندسی درخصوص وقوع تخلف تا زمان اصلاح از ادامه کار جلوگیری کند اما برای مثال در مورد ساختمان متروپل آبادان تعارض منافع سد راه شد تا شهرداری به وظایف خود عمل نکند.
دولتیهایی که تلاشی برای ایمنسازی نمیکنند
در میان لیست منتشر شده از ساختمانهای نا ایمن نام بیمارستانها و مراکز دولتی متعددی به چشم میخورد اما سوال اینجاست که با وجود اینکه شاهد حوادث تلخی مثل پلاسکو و متروپل بودیم چرا تلاشی برای ایمنسازی این ساختمانها صورت نمیگیرد؟ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران در گفتوگو با ایسکانیوز در پاسخ به این سوال گفت: تعدادی از مراکز دولتی مانند بیمارستانها، ادارات دولتی که بودجه هم دارند و قرار نیست که مدیر مربوطه شخصا هزینه کند اما این کار را انجام نمیدهند. حتی تغییرات ساده هم میتواند بنا را از ریسک پرخطر بودن خارج کند اما مسئولان این مراکز همکاری نمیکنند. برخی ساختمانها اعلام میکنند که انجام تعدادی از موارد برایشان مقدور نیست، ما هم این موضوع را درک میکنیم اما حداقل در همان حد که میتوانند، اقدام کنند. ما به دنبال سنگاندازی نیستیم، ایمنی برای ما مهم است.
باید ساماندهی مدیریت بحران را افزایش دهیم
ناهمنگی بین دستگاهها در رسیدگی به وضعیت ساختمانهای ناایمن مزید بر علت شده تا شاهد تخلفات در حوزه ساخت و ساز باشیم. مهران قنبری مطلق عضو سازمان نظام مهندسی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اهمیت حضور سازمان مدیریت بحران به عنوان حلقه اتصال ارگانها عنوان کرد: مدیریت بحران در ساختار شهری وظیفه بسیار سنگینی دارد و باید ساماندهی مدیریت بحران را افزایش دهیم واین سازمان نقطه برقراری ارتباط بین شهرداریها، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، گاز، نظام مهندسی و غیره باشد. اگر بتوانیم این ارتباط را در سازمان مدیریت بحران ایجاد کنیم، میتوانیم از بروز خطرات جلوگیری کنیم. مدیریت بحران میتواند از طریق ارتباط با نظام مهندسی آمار ساختمانهای ناایمن را تهیه کرده و از وقوع شرایط بحرانی پیشگیری کند. آمار صد در صد از ساختمانهای ناایمن وجود ندارد و یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد تهیه آمار دقیق است. ارگانها هم میتوانند در این خصوص کمک کنند برای مثال سازمان نوسازی مدارس آمار مدارس ناایمن را ارائه دهد. وزارت بهداشت در خصوص بیمارستانها همکاری کند.
قنبری مطلق عنوان کرد: ما باید وسعت دیدمان را در مورد ساختمانهای ناایمن بیشتر کنیم. بحث ایمنی ساختمان باید هم از منظر ایمنی بنا و هم موارد آتشنشانی مورد بررسی قرار بگیرد. استفاده از مصالح استاندارد باید مبنای کار قرار گیرد و ساخت و ساز براساس استانداردهای روز دنیا باشد.
او اضافه کرد: سیکل اداری کاذبی در کشور وجود دارد که بیش از دو دهه جامعه ما را در بر گرفته است و مثال بارز آن این است که مهندس مجری مشخص شده اما واقعا مجری ساختمان مهندس نیست. برای ساخت و ساز استاندارد، باید متخصصان اجرایی پای کار باشند. استفاده از مصالح استاندارد عمر مفید بنا و پایداری را افزایش میدهد.
عضو سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه شناخت ساختمانهای ناایمن باید مبنای کار قرار گیرد، بیان کرد: نگهداری بنا مانند نگهداری از خودرو است، ما برای خودرو بازدیدهای دورهای انجام میدهیم و برای نگهداری ساختمان هم باید براساس مبحث ۲۲ مقررات ملی اصولی را رعایت کنیم. نگهداری اصولی ساختمان هم در افزایش طول عمر آن موثر است. اجرای کامل مبحث ۲۲ میتواند از هرگونه خطا در ساخت و ساز و نگهداری پیشگیری کند. ساختمان نباید به حال خودش رها شود؛ کماینکه رها کردن ساختمانها حوادثی مثل پلاسکو و کلینیک سینا اطهر را رقم زد. در متروپل نظارتی در حین ساخت وجود نداشت که فاجعه رقم خورد.
البته باید درنظر داشت که لیست منتشر شده از ساختمانهای ناایمن و اقدامات انجام شده صرفا از منظر آتشنشانی است و تعداد ساختمانهایی که سازه آنها دچار اشکال است، مشخص نیستند. شهرداری درنظر دارد که با همکاری ۹ ارگان گشتهایی برای بررسی ایمنی سازه ساختمانهای تهران راهاندازی کند. عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از راهاندازی گشتهایی برای بررسی ایمنی فیزیکی ساختمانها در تهران خبر داد و گفت: لیست ۱۲۹تایی از ساختمانهای ناایمن تهران تنها از نظر حریق تهیه شده بود و قرار است در قالب دوازدهمین شنبه امید و افتخار از هفته آینده گشتهای مشترکی برای بررسی ایمنی ساختمانها از منظر سازه با همکاری نظام مهندسی، آتشنشانی و دیگر دستگاهها شروع به کار کنند. در مجموع ۹ دستگاه در این طرح حضور دارند.
او افزود: این طرح در راستای اجرایی نمودن ردیف پنج بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸، دستورالعمل ابلاغی وزیر محترم کشور و نایب رئیس محترم شورای عالی مدیریت بحران کشور انجام میشود.
به گزارش ایسکانیوز، حادثه منتظر ما نمیماند و مسئولان باید به روند رسیدگی به وضعیت ساختمانهای ناایمن سرعت ببخشند تا شاهد فجایع تلخی مانند آنچه در پلاسکو و متروپل رخ داد، نباشیم.
انتهای پیام /
نظر شما