پیش‌بینی بازار ارز در شرایط فعلی دشوار است/ تاثیرات ارز نیمایی بر اقتصاد کشور

کارشناس امور بانکی و مالی درباره نوسات اخیر بازار ارز و آینده پیش‌روی قیمت دلار توضیحاتی ارائه داد.

حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی و مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره نوسانات اخیر قیمت دلار اظهار کرد: کاهش اخیر قیمت دلار را می‌توان به دلیل جو روانی بازار دانست و آینده این بازار به شیوه مدیریتی رئیس بانک مرکزی وابسته است و  در صورتی که ارز مورد نیاز کشور تامین نشود، بلافاصله قیمت ارز افزایش خواهد یافت.

سقوط قیمت دلار به زیر ۴۰ هزار تومان/ ادامه کاهش قیمت به دلیل افزایش فروشنده‌ها

کارشناس امور بانکی و مالی با اشاره به اینکه تغییر زیادی در بازار ارز صورت نگرفته است، بیان کرد: تنها شیوه مدیریت ارزی که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته، تغییر کرده است و اگر بازار متوجه شود این موضوع شود، قیمت ارز افزایش خواهد یافت، اما اگر تصمیم‌های رئیس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به صورت جدی اجرا شود، می‌تواند بر کنترل بازار ارز تاثیر داشته باشد.

او با اشاره به تاثیر ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، بر اقتصاد کشور گفت: باید ببینیم که آیا صادر کنندگان نیز تمایل دارند که با این نرخ ارز از بازار حمایت کنند یا خیر و این بستگی به واکنش بازار دارد و اگر صادرکنندگان عقب‌نشینی کنند ممکن است تاثیرات منفی برای بازار داشته باشد.

کارشناس امور بانکی و مالی با بیان اینکه واردکنندگان به دلیل تفاوت نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز در بازار تمایل بیشتری برای واردات کالا دارند، بیان کرد: قطعا حجم واردات در کالاهایی که بتوان آن را با ارز نیمایی تامین کرد، افزایش خواهد یافت، زیرا کالا با نرخ ارز نیمایی وارد کشور می‌شود اما با نرخ دلار ۴۰ هزار تومانی به فروش ‌می‌رسد و این تفاوت قیمت باعث ایجاد سود سرسام‌آوری خواهد شد.

فرزانی تصریح کرد: در حال حاضر باتوجه به اینکه از مدیریت رئیس کل بانک مرکزی هنوز اطلاعات دقیقی نداریم، پیش‌بینی بازار دشوار است و ادامه‌دار بودن کاهش قیمت‌ها بستگی به اعمال سیاست‌ها و اجرای این سیاست‌ها در بازار دارد.

او با اشاره به اینکه وضعیت بازار فعلی کشور آشفته است، گفت: خریداران و فروشندگان در بازار فعلی، تامل می‌کنند و با توجه به اینکه تورم بر اقتصاد کشور حاکم است، نگهداری سرمایه به صورت نقدی اشتباه است، بنابراین توصیه می‌شود تا این سرمایه تبدیل به یک دارایی دیگر شود.

کارشناس امور بانکی و مالی تصریح کرد: افرادی که قصد خرید مسکن یا خودرو و غیره را دارند توصیه ‌می‌شود قبل از شروع سال جدید اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =