تحقق بومی‌سازی تجهیزات راهبردی صنایع نفت و گاز  با تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و معاونت علمی / باید از تمام ظرفیت‌های داخلی بهره برد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با تفاهم‌نامه جدید معاونت علمی با وزارت نفت به ارزش 2 میلیارد دلار، فرآیند دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، با گذشت بیش از یک سال از شروع به کار دولت سیزدهم، بیشترین اقدامات در زمینه خنثی سازی تحریم‌های حوزه نفت و گاز کشور صورت گرفته است. مهم‌ترین بخشی که باید به سمت خنثی کردن تحریم فروش اقلام راهبردی برود، همین صنعت نفت و گاز است که مسئولیت تولید انرژی و کالاهای مختلف شیمیایی را بر عهده دارد. زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز بزرگ‌ترین بخش اقتصادی کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل دانش‌بنیان شدنش و تلاش در راستای بی‌اثرسازی تحریم‌ها در این صنعت اهمیت بالایی دارد. شواهد نشان می‌دهد که این وزاتخانه لزوم دانش‌بنیان شدن را به خوبی درک کرده است. به‌طوری که بیشترین استفاده را از دستاوردهای دانش‌بنیانی و تولیدات بار اول داشته است. به تازگی وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای در ارتباط با توسعه ظرفیت‌های دانش‌بنیانی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور و تولید تجهیزات راهبردی مورد نیاز آن‌ها امضا کرده‌اند. نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را در ادامه در خصوص این موضوع می‌خوانید.

افزایش ‌قیمت‌ انواع نفت ایران

جعفر قادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به اینکه وزارت نفت ظرفیت‌های مالی قابل توجهی دارد و می‌تواند با استفاده از توان شرکت‌های داخلی به سمت دانش‌بنیان شدن گام بردارد، تصریح کرد: لازم است صنعت نفت و گاز کشور در لبه علم و فناوری حرکت کند تا کشور از مزایای آن بهره‌مند شود. این وزارتخانه باید بیشترین تعامل را با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برقرار کند تا در نهایت شاهد دانش‌بنیان شدن این صنعت و عدم وابستگی‌اش به دیگر کشورها و فناوری‌هایشان باشیم. تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً وزارت نفت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کردند می تواند به دانش‌بنیان شدن صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور کمک کند و افق‌های روشنی را پیش روی ما به وجود بیاورد. در قالب این تفاهم‌نامه وزارت نفت می‌تواند بسیاری از نیازهایش را از طریق شرکت های دانش بنیان تأمین و عقب افتادگی‌ها را جبران کند. الان در زمینه تولید، توزیع، مصرف، فرآوری و... کمبودهایی داریم که با استفاده از توان داخلی باید در صدد رفع آن‌ها باشیم. باید این موضوع به صورت جدی مورد توجه وزارت نفت قرار بگیرد و از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی کشور نهایت بهره‌برداری را داشته باشد. اگرچه این اتفاق خیلی دیر افتاده است، اما به نظر می‌رسد وزارت نفت درصدد بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور است.

قادری با اشاره به محورهای تفاهم نامه ی همکاری که بومی سازی و ساخت تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز صنعت نفت، کاهش ارزبری و وابستگی صنایع نفت با هدف توسعه ی اقتصاد دانش بنیان در راستای تولید اقلام مورد نیاز در این صنعت و ارتقای تاب آوری ملی و رقابت پذیری بین المللی در تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور را در برمی گیرد، خاطرنشان کرد: برای تحقق این محورها باید از تمام ظرفیت های داخلی بهره ببریم. عملیاتی کردن این اهداف می تواند کمک بزرگی به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور بکند و ما را به لحاظ توسعه ی صنعتی در وضعیت خوبی قرار دهد. وزارت نفت می تواند به حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان بپردازد و از طریق قراردادهای دو جانبه نیازهای خودش را به واسطه ی دستاوردهای شرکت های دانش بنیان رفع کند و در نهایت به کاهش وابستگی این صنعت برسد. بسیاری از تجهیزات صنعت نفت ما هنوز وارداتی است و در قالب این تفاهم نامه می توانیم به سمت بومی سازی آن ها حرکت کنیم.

وی در ادامه گفت: در فاز ابتدایی اجرایی سیاست تولید بار اول اقلام راهبردی و فرآیندهای گلوگاهی زمینه ی دستیابی به کک اسفنجی با ارزش حرارتی بالا، دستیابی به فناوری شیرین سازی گاز، تولید تاپ درایوهای پیشرفته  فراهم شد و گام های اولیه در راستای دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور است که باید توسعه یابد. حال با تفاهم نامه جدید معاونت علمی با وزارت نفت به ارزش 2 میلیارد دلار، فرآیند دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز وارد فاز جدیدی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =