قانون اختصاص یک درصد بودجه سازمان‌ها به امور پژوهشی محقق نمی‌شود/ از دست رفتن فرصت‌های تحقیقاتی به دلیل نبود اعتبار

عضو هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت معتقد است که دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون موظف هستند که یک درصد بودجه خود را صرف امور پژوهشی کنند؛ اما این درصد در عمل محقق نمی‌شود و در نتیجه، بسیاری از فرصت‌های پژوهشی به دلیل نبود اعتبار از دست می‌روند.

شاهین شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون موظف هستند که یک درصد بودجه خود را صرف امور پژوهشی کنند، اظهار کرد: اما این درصد در عمل محقق نمی‌شود و در نتیجه، بسیاری از فرصت‌های پژوهشی به دلیل نبود اعتبار از دست می‌روند.

آموزش مهارتی در ایران به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور با اشاره به این که تحقق استفاده از این ظرفیت قانونی نیازمند عزم دولت است، افزود: وقتی اعتبارات به درستی تخصیص داده‌ نشوند، صنایع هم نیازهای خود را به دانشگاه عرضه نمی‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسری بودجه دولت اصلی‌ترین دلیل محقق نشدن بودجه پژوهشی است. کسری بودجه سبب می‌شود که سازمان‌ها برای هزینه‌های جاری خود از بودجه پژوهشی استفاده کنند. بخش عمده بودجه سازمان‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود. علاوه بر کسری بودجه، نبود اعتقاد به ضرورت فعالیت پژوهشی از سوی مدیران هم مانعی برای پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی است. برخی افراد پژوهش را فعالیت لوکس یا حاشیه‌ای می‌بینند.

بیمه و مالیات موانعی جدی برای پژوهشگران ایجاد می‌کنند

عضو هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت گفت: پژوهشگران در فرآیند انجام فعالیت‌های پژوهشی هم با موانعی مواجه هستند که نشان‌دهنده هماهنگ نبودن سیستم‌های مختلف است. برای مثال موضوعاتی مانند بیمه یا مالیات، موانعی جدی برای پژوهشگران ایجاد می‌کنند. سازمان‌های بیمه‌گر تلاش می‌کنند که از این قرارداد درآمد داشته باشند، در حالیکه قراردادهای پژوهشی از پرداخت حق بیمه معاف هستند.

شعبانی تصریح کرد: فقظ حدود ۲ سال است که توافقی بین سازمان بیمه تامین اجتماعی و وزارت علوم منعقد شده است که بر اساس آن طرح‌های پژوهشی مورد تایید وزارتخانه می‌توانند از خدمات بیمه بدون پرداخت حق بیمه استفاده کنند.

عضو هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت تاکید کرد: قراردادهای پژوهشی تا چند سال پیش از پرداخت مالیات معاف بودند؛ اما هم‌اکنون معافیتی ندارند. به نظر من معافیت مالیاتی یا بیمه، راهکار خوبی برای تشویق اعضای هیئت علمی به همکاری‌های صنعتی است. اگر استادان محدودیت‌های مالیات و بیمه را برای قراردادهای پژوهشی داشته باشند یا ترجیح می‌دهند اصلا وارد ارتباط با صنعت نشوند یا خارج از دانشگاه فعالیت کنند.

وی افزود: شعار همیشگی هفته پژوهشی این است که بدون پژوهش نباید تصمیم‌گیری کرد. اگر این باور در جامعه وجود داشته باشد، پژوهش می‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 

به گزارش ایسکانیوز، شعبانی برای نخستین بار سامانه‌ای در کشور ایجاد کرده است که توانایی دریافت و تحلیل داده‌های تصادفات را دارد. هدف از این سامانه ارائه برنامه جامع کاهش تصادفات بود که به انعقاد قراردادی بین استان مرکزی و دانشگاه پیام‌نور تهران منجر شد. کاربرد این سامانه در نقاط پرتصادف است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =