تولید رنگ‌دانه محلول در آب برای لیموناد و مایع دستشویی توسط استادیار واحد فلاورجان

استادیار شیمی عالی واحد فلاورجان موفق به تولید رنگدانه زرد محلول در آب و نامحلول شد.

محمد حسن قربانی استادیار شیمی عالی واحد فلاورجان استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره محصول کینولین اظهار کرد: ما تولید کننده مواد موثره در صنایع خوراکی، دارویی و شیمیایی هستیم و توانسته‌ایم رنگ کینولین یا پیگمنت(رنگدانه زرد) در فرم محلول و نامحلول تولید کنیم که در صنعت کاربرد دارد. ما موفق به بومی‌سازی هر ۲ نوع این محصولات شده‌ایم.

مدیر عامل شرکت شیمی‌کاران دیار زنده‌رود گفت: رنگدانه زرد نامحلول در آب در تولید «مستر بچ‌های رنگی» کاربرد دارد. 

وی با ذکر مثالی یادآور شد: هر وقت بخواهید یک قطعه تولیدی لاستیکی و پلاستیکی زردرنگ مانند کیسه‌های زرد رنگ ایجاد کنید می‌توان از این رنگ استفاده کرد. همچنین این رنگ  از اسباب بازی‌های زرد تا لاستیک کاربرد دارد. حتی با رنگ‌های دیگر مانند قرمز یا آبی مخلوط می‌شود و رنگ جدیدی را ایجاد می‌کند. این محصول می‌تواند هم به صورت مستقل هم به صورت ترکیب با رنگ‌های دیگر کاربرد داشته باشد.

قربانی خاطرنشان کرد: رنگدانه نامحلول از پایداری بالایی برخوردار است قبلا از هند و چین این محصول وارد کشور می‌شد.

شرکت کننده رویداد عصر امید عسلویه بیان کرد: رنگدانه محلول در آب با استفاده از مواد اولیه در کشور ساخته شد که از جمله کاربرد آن می‌توان به نوشابه‌های لیموناد، مایع دستشویی زرد رنگ و اسمارتیز زرد و سبز اشاره کرد.

وی افزود: در کنار محصول کینولین شناساگرهای اسید و باز تولید کرده‌ایم.  این موارد مصارف بالایی ندارد و هنوز وارد تولید صنعتی نشده‌ایم، کل ایران تنها ۱۰ کیلو به این ماده احتیاج دارد. قیمت یک کیلوگرم کینولین محلول در آب  ۶۷۰ دلار در بازار جهانی است.

استادیار شیمی عالی واحد فلاورجان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند عصر امید بسیار مفید است، گفت: در حال حاضر همه شرکت‌های نوپا در این رویداد حضور دارند و ممکن است بازار محصول خود را نشناسند. من بسیاری از مشتریانم را آذر ماه در نمایشگاهی مشابه در استانمان فراهم کردم. ممکن است خریداران با چم و خم فروش محصول آشنا باشند اما این دانشگاهیان هستند که علم تولید را دارند اما بازار را نمی‌شناسند.

وی‌ بیان کرد: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است که علم را دارند و وارد عرصه تولید می‌شوند اما بازار چندوجهی مقابلشان قرار دارد. از طرفی با بحث‌هایی مانند صادرات و مالیات آشنایی ندارند و منجر می‌شود دانشگاهیان پا پس بکشند. از طریق نمایشگاه‌هایی مانند عصر امید می‌توان مشتری جدید برای محصولات پیدا کرد.

گفتنی است رویداد عصر امید عسلویه و نخستین نشست تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سلسله همایش‌های بوشهر، آینده و پیشرفت از ۷ تا ۱۰ اسفند ماه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال برگزاری است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1172956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =